• Посилання скопійовано

База банкрутств підприємств

Міністерство юстиції України, що є новим уповноваженим органом з питань банкрутства, наказом від 15.09.2011 р. №3018/51 затвердило Положення про Єдину базу даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Iсторія питання

Постановою Кабміну від 28.03.2011 р. №346 передбачено ліквідацію цілої низки урядових органів державного управління, в т. ч. Державного департаменту з питань банкрутства.

1 З документом можна ознайомитися на нашому сайті www.dtkt.com.ua в «ДК» №42/2011 у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК». Документ набере чинності, коли Мін'юст почне здійснювати повноваження уповноваженого органу.

Проте ліквідація державних органів, як свідчить практика, здійснюється не так швидко.

Постановою Кабміну від 25.05.2011 р. №639 (набрала чинності 24.06.2011 р.) Держдепартаменту з питань банкрутства доручено забезпечити належне здійснення повноважень державного органу з питань банкрутства до завершення виконання заходів, що забезпечать можливість здійснення Міністерством юстиції таких повноважень.

Держдепартамент у листі від 01.07.2011 р. №216-30-24/2239 наводив перелік повноважень, які відповідно до роз'яснень Мін'юсту він продовжує нині здійснювати (зокрема й ліцензування).

Єдина база банкрутств

Згідно з коментованим Положенням єдина база даних про підприємства, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, — це автоматизована база даних, що містить інформацію про суб'єктів підприємницької діяльності, стосовно яких триває або завершена процедура банкрутства, про стан провадження у справі про банкрутство, про реєстр вимог кредиторів та інші дані, які отримані від арбітражних керуючих та господарських судів. Держателем цієї бази є Мін'юст, органи якого виступають реєстраторами бази, а адміністратором — ДП «Iнформаційний центр».

Зміст бази даних

Зазначена база міститиме інформацію про боржника, стан провадження у справі про банкрутство, фінансово-економічні показники діяльності боржника, у тому числі щодо погашення заборгованості із заробітної плати, реєстр вимог кредиторів та склад комітету кредиторів, арбітражних керуючих, підстави та результати здійснення заходів з державного контролю за їх діяльністю та іншу інформацію.

Надання інформації з бази

Iнформація з бази банкрутств, відповідно до зазначеного Положення, надається заявнику-боржнику (щодо нього) безоплатно в формі інформаційної довідки, а іншим юридичним та фізичним особам — за плату на відповідні запити (що мають подаватися за формою, визначеною додатком до Положення) у формі витягу. Положенням передбачено, що в разі відсутності в базі відомостей, зазначених у запиті, про це робиться відмітка у витягу.

Висновки

Незважаючи на те, що ведення бази банкрутств передбачено законодавством вже не перший рік, а положення про неї запроваджується лише зараз, вважаємо за можливе припустити, що застосування цієї бази в умовах чинного законодавства не набуде поширення. Річ в тім, що відсутність інформації про підприємство в базі не гарантуватиме, що стосовно нього не порушено справу про банкрутство. Тож при необхідності перевірки контрагентів доцільно користуватися й відповідними базами публікацій у періодичних виданнях.

Крім того, при необхідності одержання відповідної інформації доцільно користуватися даними реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, адже Закон №755 вже з 2003 року передбачав і передбачає обов'язкове внесення до зазначеного реєстру інформації про порушення справи про банкрутство та інших записів, зокрема, зобов'язує суди направляти держреєстраторам відповідні судові рішення. Відомості про те, чи перебуває юрособа або СПДФО у стані банкрутства, можна отримати у держреєстратора, замовивши витяг з ЄДР.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру