Своєю постановою від 31.08.2011 р. №9211 Кабінет Міністрів України затвердив Порядок відшкодування суб'єктом господарювання вартості відібраних зразків нехарчової продукції та проведення їх експертизи (випробування) (далі — Порядок №921). Проаналізуймо його основні положення.
Законодавство про безпечність продукції
Законодавство про загальну безпечність продукції та державне регулювання у цій сфері складається, зокрема, з таких нормативних актів:
1) Закону України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон №877). Відповідно до його ст. 16 постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 р. №1279 було затверджено Порядок відшкодування суб'єктом господарювання витрат, пов'язаних із проведенням експертизи (випробування) зразків продукції2;
1 Опублікована в газеті «Урядовий кур'єр» від 07.09.2011 р. №163. Чинна з дати опублікування. З документом можна ознайомитися на нашому сайті www.dtkt.com.ua в «ДК» №39/2011 у розділі «Документи для роботи. — Додатки до друкованого «ДК».
2 Дія цього порядку, з набранням чинності коментованою Постановою №921, не поширюється на відшкодування суб'єктом господарювання вартості відібраних у нього зразків нехарчової продукції та проведення їх експертизи (випробування).
2) Закону від 02.12.2010 р. №2735-VI «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі — Закон №2735), яким встановлено правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції. Відповідно до цього Закону органами ринкового нагляду та митницею здійснюються ринковий нагляд та контроль за продукцією (крім видів, зазначених у ч. 5 ст. 2). Саме на виконання вимог абз. 2 ч. 8 ст. 27 Закону №2735 Кабмін і затвердив коментований Порядок №921;
3) Закону України від 02.12.2010 р. №2736-VI «Про загальну безпечність нехарчової продукції». Цей Закон установлює правові та організаційні засади введення в обіг в Україні нехарчової продукції та забезпечення її безпечності. Дія цього Закону поширюється на всю продукцію, стосовно якої технічними регламентами не встановлено спеціальних вимог щодо забезпечення її безпечності (за винятком видів продукції, зазначених у ч. 3 ст. 2).
Нагадаємо, що згідно зі ст. 4 Закону №2735 ринковий нагляд здійснюється з метою вжиття обмежувальних заходів (з відповідним інформуванням про це громадськості) щодо продукції, яка при її використанні за призначенням становить загрозу суспільним інтересам або не відповідає встановленим вимогам. А контроль продукції, яка ввозиться на митну територію України, здійснюється митними органами з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам до моменту її випуску у вільний обіг та недопущення ввезення продукції, яка становить серйозний ризик суспільним інтересам.
До повноважень органів ринкового нагляду (за п. 4 ч. 1 ст. 11 Закону №2735) та митних органів щодо здійснення контролю продукції (за п. 3 ч. 1 ст. 13 цього Закону), серед інших, належать відбір зразків продукції і проведення їх експертиз.
Основні положення Порядку №921
Порядок відбору зразків продукції і проведення їх експертизи органами ринкового нагляду визначено ст. 27 Закону №2735. Відповідно до її положень відбір зразків здійснюється з урахуванням вимог Закону №877 — за умови повного відшкодування власнику їх вартості та на підставі вмотивованого письмового рішення керівника органу ринкового нагляду або його заступника. Витрати, пов'язані з відбором, доставкою та проведенням експертизи, у тому числі з оплатою зразків продукції, фінансуються за рахунок органу ринкового нагляду. Але якщо в результаті експертизи визначено, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, суб'єкт господарювання відшкодовує вартість відібраних зразків та проведення їх експертизи відповідно до Порядку №921.
Взяття зразків продукції, що перебуває під митним контролем, для проведення експертизи здійснюється в порядку, встановленому Митним кодексом. Експертиза взятих зразків продукції, що перебуває під митним контролем, також проводиться в порядку, передбаченому ст. 27 Закону №2735.
Якщо висновок експертизи є негативним, то відповідно до Порядку №921 орган ринкового нагляду:
1) дає суб'єкту господарювання 1 тиждень на ознайомлення з висновками експертизи. Порядок такого ознайомлення коментованою постановою КМУ не встановлено;
2) після цього суб'єкту господарювання надсилаються рекомендованим листом із врученням (листом з оголошеною цінністю або вручаються під розписку) документи, що підтверджують вартість експертизи. Якщо орган ринкового нагляду вже відшкодував госпсуб'єкту вартість отриманих зразків, це також має бути документально підтверджено;
3) в тижневий строк після отримання документів суб'єкт господарювання повинен сплатити до держбюджету суму відшкодування, зазначену в отриманих документах (у тому числі вартість зразків, якщо це підтверджено документально). Якщо суб'єкт господарювання отримав від органу ринкового нагляду грошову компенсацію за зразки, а в отриманих документах це не відображено, то і в цьому разі госпсуб'єкт відшкодовує вартість зразків до бюджету. Хоча Порядком №921 цей момент не врегульовано.
У разі незгоди суб'єкта господарювання з висновками експертизи він у тижневий строк після ознайомлення з ними подає органу ринкового нагляду заяву про проведення повторної експертизи. Якщо й повторна експертиза підтвердить небезпечність продукції, суб'єкт господарювання відшкодовує органу ринкового нагляду вартість відібраних зразків та витрати на проведення основної і повторної експертизи.
У разі відмови суб'єкта господарювання від відшкодування вартості відібраних зразків та витрат, пов'язаних з проведенням експертизи, зазначені кошти стягуються в судовому порядку.
Наталія КУЦМІДА, «Дебет-Кредит»