• Посилання скопійовано

Облік та контроль у харчопромі

Універсальна методика забезпечення якості на основі контрольних точок від компанії «Бізнес Програми» (м. Київ)

Компанія «Бізнес Програми» підготувала на основі своїх розробок нове рішення для підприємств харчової промисловості будь-якого типу. Програмний продукт «Управління підприємством харчової промисловості для України» побудовано на платформі «1С:Підприємство 8.2 Управління виробничим підприємством для України».

Це програмне рішення дозволяє повністю автоматизувати такі підсистеми:

  • податковий, бухгалтерський, оперативний та управлінський облік;
  • управління запасами;
  • управління коштами;
  • управління обладнанням;
  • управління персоналом;
  • розрахунок заробітної плати;
  • управління виробництвом;
  • управління продажами;
  • бюджетування.

Програмний продукт дозволяє вести облік на основі міжнародних стандартів фінансової звітності. Рішення «Управління підприємством харчової промисловості для України» призначене для компаній з багатопереробним виробництвом. При цьому на кожному етапі потрібно зафіксувати вхідну кількість сировини, матеріалів, напівфабрикатів та кількість готової продукції (напівфабрикатів), яка отримується на виході. Здебільшого це підприємства, основним видом господарської діяльності яких є:

  • виробництво молока та молочних продуктів, м'ясопродуктів та виробів з м'яса;
  • виготовлення консервованих овочів і фруктів та інші виробництва;
  • виробництво цукру, борошна, макаронів, фасування круп тощо;
  • виробництво пива та розлив вод.

Контрольна точка

Основною унікальною складовою програмного продукту є автоматизація всіх контрольних точок на виробництві, при цьому контрольною точкою вважається місце переходу сировини, матеріалів, напівфабрикатів на наступну переробку. За допомогою інформації, отриманої на контрольних точках, програма здатна оцінити причину отримання неякісного продукту.

Використання програмного продукту дозволяє знизити рівень витрат на виконання ручних операцій, а також проконтролювати весь процес пересування сировини на всіх етапах виробництва продукції підприємства.

У сучасних економічних умовах дуже важливо зменшити собівартість продукції та підвищити рентабельність продажів. Тож компанія «Бізнес Програми» розробила та вбудувала у цей програмний продукт комплекс дій, що дозволяє поетапно фіксувати вагу, параметри, колір сировини та відповідальних на кожній ділянці обробки продукції. Усі ці дані вносяться до єдиної інформаційної бази, і наприкінці за допомогою специфічних можливостей конфігурації можна проаналізувати кількість часу, витраченого на кожен етап, і кількість втрат на кожному етапі. Отримані дані дозволяють у режимі реального часу визначити відповідальну особу, яка допустила зловживання або некомпетентність під час виробництва, внаслідок чого підприємство зазнає збитків.

Через велику кількість всіляких операцій під час виробництва харчових продуктів потрібен великий штат бухгалтерів, обліковців, які б звіряли ці дані та вносили їх до інформаційної бази. Проте завдяки тому, що рішення від компанії «Бізнес Програми» автоматично формує більшість облікових документів, відпадає необхідність утримувати великий штат операторів на виробництві. Це дає можливість значно знижувати собівартість продукції, а також підвищувати оперативність отримання управлінських даних.

Функціональними складовими конфігурації «Управління підприємством харчової промисловості для України» є декілька модулів:

  • введення й облік процесів переробки;
  • робота із замовленнями;
  • робота з промисловими комп'ютерами;
  • взаємодія з різним обладнанням;
  • обробка даних за допомогою сканерів.

Програмний продукт дозволяє об'єднати попередні інформаційні системи ведення бухгалтерського та податкового обліку в новій єдиній та інноваційній базі. Розробка буде корисною у тих випадках, де багато облікової роботи ведеться вручну. Використання конфігурації оцінять на підприємствах, де поперемінно дублювалися виробничі операції і траплялося багато помилок через недосконалість ведення інформаційної бази.

Переваги, що гарантують якість

Конфігурація «Управління підприємством харчової промисловості для України» від компанії «Бізнес Програми» має низку явних переваг перед подібними програмами.

Насамперед у конфігурації забезпечується «прозорість» обліку на підприємстві за рахунок зниження можливих випадків крадіжок, втрат, зловживань, аж до їх виключення. Це досягається завдяки обліку характеристик сировини та матеріалів на контрольних точках.

Підвищений контроль якості забезпечується автоматичною ідентифікацією відстежування відповідального за втрату на виробництві, автоматизації розрахунку втрат і їх кількості. У процесі фіксації даних на контрольній точці заповнюється обов'язкове поле «відповідальний за попередній етап робіт» і за процес фіксації даних.

У програмі виключено можливість безконтрольного коригування даних попереднім (закритим) періодом. Це реалізовано завдяки тому, що дані про коригування доступні лише певним особам, які мають розширений доступ до конфігурації.

За рахунок одноразового послідовного введення інформації до системи, а також автоматичного формування документів усуваються помилки, знижуються втрати часу на обробку, введення даних та аналіз інформаційної бази.

У конфігурації реалізовано ефективніше управління запасами за рахунок щоденного списання у виробництво. Поліпшено контроль за основними засобами, запасами і, як наслідок, заставами і страхуванням. У програмі вирішено завдання позиційного оперативного контролю й аналізу фактичних витрат по всьому підприємству. З цією метою використовується звіт «Витрати на виробництво продукції» у розрізі фактичних витрат підприємства загалом.

У конфігурації забезпечено можливість швидкого реагування на ситуацію, що виникає під час виробництва та реалізації продукції, бо враховано систему аналізу діяльності підприємства. Усі надвитрати і втрати фіксуються та виводяться у будь-яких звітах аналізу виробництва продукції.

Для блокування некоректних бізнес-процесів автоматично запускається механізм закриття собівартості, яка формується на підставі даних, отриманих на контрольних точках.

Молочні ріки під контролем

На прикладі молокозаводу розглянемо управління виробництвом на підприємстві за допомогою конфігурації. Залежно від типу підприємства можемо отримати собівартість готової продукції щодо кожного виду обліку:

  • на підставі даних бухобліку;
  • на підставі даних податкового обліку;
  • на підставі даних управлінського обліку;
  • на підставі даних за МСФЗ.

Підсистема «Управління витратами» у конфігурації «Управління підприємством харчової промисловості для України» дозволяє здійснювати:

  • облік фактичних витрат звітного періоду в потрібних розрізах у вартісному та натуральному вимірюванні;
  • оперативний кількісний облік матеріалів у незавершеному виробництві (НЗВ);
  • облік фактичних залишків НЗВ на кінець звітного періоду;
  • розрахунок фактичної собівартості випуску за період основної та побічної продукції, що виготовляється у переробників;
  • розрахунок собівартості випуску протягом місяця за документами випуску — за прямими витратами чи плановою собівартістю;
  • облік давальницької сировини й інші розширені можливості обліку витрат.

За допомогою застосованого у конфігурації принципу фіксації даних на всіх контрольних точках є можливість оперативно відстежувати собівартість продукції та вхідні витрати. Причому програма автоматично враховує і ті витрати, вартість яких відома у момент здійснення операцій (зарплата, послуги контрагентів, амортизація тощо), і ті, вартість яких можна дізнатися лише при закритті місяця (куповані напівфабрикати, внутрішні послуги тощо).

Для обліку витрат система пропонує достатній набір первинних документів:

  • вимога-накладна — оформлення передачі матеріалів, товарів, продукції, напівфабрикатів зі складу у виробництво;
  • надходження послуг сторонніх організацій — надання послуг зовнішнім контрагентом;
  • розрахунок амортизації, авансовий звіт, відрядний наряд, розподіл витрат майбутніх періодів — документи суміжних підсистем;
  • інші витрати — витрати, вартість яких відома і не підлягає коригуванню при закритті місяця;
  • оприбуткування матеріалів з виробництва — повернення з виробництва.

Підсистема «Облік виробництва» у програмному продукті «Управління підприємством харчової промисловості для України» надає:

  • оформлення випуску продукції із зазначенням продукції та специфікації виготовлення. При цьому моменти оформлення виготовлення продукції і передачі її на склад не розподіляються;
  • формування партій готової продукції з передачею її на склад, а також можливість оформляти виготовлення декількох категорій об'єктів.

У підсистемі ведеться реєстрація обсягу випуску, витрат на виробництво з точністю до номенклатури матеріалів, характеристик і серій, а також частки витрат на кожен вид продукції. Є можливість резервувати випуск продукції під замовлення та формувати попередню собівартість випущеної продукції.

На підставі даних, зібраних за допомогою системи, використовується широкий набір документів для обліку випуску продукції:

  • звіт виробництва за зміну;
  • акт про надання виробничих послуг;
  • інвентаризація та списання незавершеного виробництва;
  • коригування й оприбуткування незавершеного виробництва;
  • інвентаризація браку у виробництві;
  • розподіл матеріалів у випуск;
  • розподіл інших витрат;
  • розрахунок собівартості випуску.

Етапи формування собівартості проходять до системи у розрізі етапів виробництва молокопродуктів. На кожному етапі формування собівартості спочатку документи господарських операцій формують дані про включення витрат до випущеної продукції (прямі витрати) у кількісному виразі. Відбувається формування попередньої вартості продукції. Відтак документ «Розрахунок собівартості випуску» виконує: розрахунок вартості операцій, розрахунок відхилень фактичної та попередньої собівартості; коригування на величину відхилень.

При цьому етапи закриття місяця будуть такими:

  • розподіл продукції і витрат за етапами переробки;
  • списання прямих витрат послідовно за кожним етапом переробки;
  • розподіл непрямих витрат за етапами переробки;
  • списання комерційних витрат;
  • розрахунок витрат зустрічного випуску.

I, нарешті, фінальна стадія закриття місяця — формування звітів системи управління виробництвом. Основні звіти, які формуються системою:

  • «Відомість за витратами» — вибірка за витратами для аналізу загальновиробничих та загальногосподарських витрат, комерційних витрат й обігових витрат у міру їх виникнення;
  • «Звіт з випуску продукції» — аналіз обсягів випуску продукції у кількісному та підсумковому виразі.
До змісту номеру