Чи відбулося повне скасування паперових військово-облікових документів: зміни до Порядку №1487 та Порядку №559
Чи справді з 16 грудня скасували паперові військово-облікові документи? Що насправді змінилося у Порядку №1487 і які нові обов’язки з’явилися у роботодавця? Чи потрібно вже тепер вимагати від працівників оновити військово-облікові документи?
З 16.12.2025 набрали чинності зміни до Постанови №1487 та Постанови №559, внесені Постановою КМУ №1644 (див. «ДК» №51-52/2025).
Про ці зміни кажуть, що вони повністю скасовують паперові військово-облікові документи та замінюють їх на електронну альтернативу. Тож погляньмо, чи справді це так, але з погляду роботодавців. Що змінилося саме для них?
Зміни в абзаці 13 п. 34 Порядку №1487
Ця норма стала деталізованіша. Тепер у ній визначено, що роботодавці:
1) приймають від військовозобов’язаних та резервістів копії військово-облікових документів;
2) подають ці копії з метою звіряння цих документів з обліковими даними:
— до відповідних органів СБУ;
— до відповідних підрозділів розвідувальних органів;
3) використовують ці копії для оформлення бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та воєнного стану.
Раніше в цій нормі йшлося лише про бронювання військовозобов’язаних, а відтепер додали вимогу про приймання від військовозобов’язаних та резервістів копій їхніх військово-облікових документів для подання до відповідних органів СБУ, підрозділів розвідувальних органів з метою звіряння з обліковими даними.
Але копії чого це мають бути? Тільки документів в електронній формі? Чи старі паперові військово-облікові документи ще діють?
Зміни в п. 37 та 38 Порядку №1487: копії ВОД у справі зі списками
Списки персонального військового обліку формують у справу та зберігають разом із копіями військово-облікових документів у паперовій або військово-облікових документів в електронній формі (у тому числі роздрукованих), призовників військовозобов’язаних та резервістів.
В окремій справі зберігають копії військово-облікових документів у паперовій або військово-облікових документів в електронній формі (у тому числі роздрукованих) громадян, які були виключені (зняті) з військового обліку районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, підрозділами розвідувальних органів, крім тих, які досягли граничного віку перебування в запасі.
Як бачимо, у справі можуть зберігатися копії як паперових, так і електронних військово-облікових документів. А не тільки електронних.
Але, можливо, це поки що? Можливо, йдеться про якийсь перехідний період, можливо, тільки 2025 рік, адже зміни відбулися у грудні?
На нашу думку, ні.
Позаяк норми Порядку №1487 радше осучаснили, ніж радикально змінили.
Зробивши ці зміни, роботодавцям дали вибір:
— копії яких військово-облікових документів (паперових чи електронних) зберігати;
— в якому вигляді зберігати копії електронних документів (в роздрукованому чи ні).
Звісно, щодо першого обовʼязку все залежить від того, який документ надасть працівник. При цьому заміни всіх раніше наданих військово-облікових документів нова редакція Порядку №1487 не вимагає. Принаймні доти, доки відомості у ВОД, наданих роботодавцю раніше, збігаються з даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (про що — далі).
Два нюанси від Міноборони
1. Новий військово-обліковий документ?
З 16.12.2025 Резерв-ID стає основною формою військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Отримати його можна безпосередньо у застосунку Резерв+.
Але навіть для нового документа не є обов’язковою саме електронна форма!
Для громадян, які не мають можливості завжди користуватись електронним документом, є доступною паперова версія. Її можна:
— роздрукувати самостійно, завантаживши PDF у Резерв+ або на порталі Дія.
— отримати у ТЦК та СП, де документ сформують в електронному вигляді та нададуть роздрук.
Про це йдеться за посиданням.
2. А зі старими військово-обліковими документами що робити?
І тут зʼясовується, що основна форма — не означає єдина.
Про що ми зі слів фахівців Міноборони писали за посиланням:
Після ухвалення рішення Кабміну основною формою військово-облікового документа стає електронна форма. Водночас паперові, ті, які видані раніше, нікуди не зникають, вони залишаються чинними.
Якщо людині зручніше використовувати паперовий документ, який уже є, то вона може й надалі його використовувати. Але всі нові документи вже видаватимуться в електронному вигляді.
Звісно, це дуже заспокійливе пояснення, та чи буде так на практиці, побачимо. Наразі відомо лише одне: у Порядку №1487 долю раніше виданих документів не прописали. Тож ми лише вітатимемо, якщо Міноборони дотримуватиметься свого розʼяснення і не ініціює заміну старих військово-облікових документів у масштабах цілої країни.
Треба буде звіряти дані Реєстру з відомостями в наданому ВОД!
Дані мають властивість змінюватися. І тому дані у ВОД можуть не відповідати даним, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У такій ситуації від працівника треба вимагати копії оновленого військово-облікового документа.
Зокрема, працівник користувався старим паперовим ВОД, а у роботодавця зберігається його паперова копія. Потім облікові дані в Реєстрі змінилися. І тоді старий паперовий ВОД уже буде нечинний (зміни до нього вже не вноситимуться). Працівник мусить сформувати військово-обліковий документ в електронній формі (або отримати його роздрук у ТЦК).
Наголосимо: у пріоритеті дані Реєстру, тому, якщо у ВОД інші дані, ніж в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, такий ВОД вважаються нечинними.
Зміни в нормі про звіряння Списків (додаток 5 до Порядку №1487)
Тут також відбулося осучаснення норм Порядку №1487.
Деякі ТЦК під час звіряння ігнорували норми п. 9 Порядку №559, в якому зазначається, що військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу. Ця норма у п. 9 Порядку №559 так і залишається.
Тобто вкотре наголошуємо: не відбулося повного скасування паперових ВОД. Вони мають однакову юридичну силу з електронним Резерв-ID.
Натомість далі під час звірянь списків із ТЦК не виникатимуть вимоги, що для звіряння треба подати лише паперові ВОД. Відповідні зміни внесено до абзацу другого та третього п. 46 Порядку №1487.
Тож відтепер:
1. Особи, відповідальні за ведення військового обліку, у визначені графіком звіряння строки прибувають до рТЦК, органів СБУ (відповідних підрозділів розвідувальних органів) для звіряння даних списків персонального військового обліку (копій їхніх військово-облікових документів у паперовій або військово-облікових документів в електронній формі (у тому числі роздрукованих)) з обліковими документами рТЦК, органів СБУ (відповідних підрозділів розвідувальних органів).
2. Звіряння даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів з обліковими даними документів рТЦК, що розташовані на території інших адміністративно-територіальних одиниць, здійснюється шляхом надсилання у двох примірниках витягів зі списків персонального військового обліку, а також копій військово-облікових документів у паперовій або військово-облікових документів в електронній формі (у тому числі роздрукованих) до таких ТЦК.
Тож відтепер не тільки роботодавці, а й жоден ТЦК не має права вимагати копій лише паперових ВОД (роботодавці — під час працевлаштування, ТЦК — під час звіряння).
Зміни в додатку 2 (Правила військового обліку) та додатку 4 (Повідомлення)
Зміни хоч і незначні, але є.
Тому, роботодавці, увага! Слід обов’язково роздрукувати Правила у новій редакції і розмістити їх у видному місці в загальнодоступному приміщенні.
Що ж там змінилося? Додали одне невеличке уточнення. Підпункт 9 пункту 1 після слів «військово-облікового документа» доповнили словами «у паперовій формі».
Тож цей підпункт тепер має такий вигляд: негайно повідомляти районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, відповідні підрозділи розвідувальних органів за місцем військового обліку про втрату військово-облікового документа у паперовій формі.
Тобто, якщо військовозобов’язаний втратив ВОД у паперовій формі, він має негайно повідомити про це ТЦК. А от якщо втрачено роздрук з електронного військово-облікового документа, нікого повідомляти не потрібно.
Також оновили редакцію Повідомлення про зміну облікових даних (додаток 4 до Порядку №1487).
З 16.12.2025 подаємо до ТЦК Повідомлення про зміну облікових даних щодо працівників — за новою формою!
Зміни у Повідомленні такі:
1) у графі 3 Повідомлення додали можливість зазначати дані про військово-обліковий документ в електронній формі.
Паперовий ВОД тепер зазначають «за наявності».
Тепер ця графа має назву:
«Військово-обліковий документ: серія ___ №____, виданий ___ __ 20__ р. (за наявності)».
Водночас у ній можна буде зазначити відомості про час і дату формування для військово-облікового документа, який сформовано засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (як наголошує примітка до цієї графи);
2) у графі 10 Повідомлення тепер зазначатимуть офіційну адресу працівника, а в графі 11 — його фактичну адресу. Внаслідок цього у Повідомленні тепер 11 граф, а не 10, як було доти!
Бланк нової форми Повідомлення (Завантажити)
Увага: у списках персонального ВО можна буде відображати на вибір: або адресу зареєстрованого місця проживання, або адресу фактичного місця проживання працівника.
Зміни у Порядку №559
Коли ми цитували вище розʼяснення фахівців Міноборони, то зазначили, що нові військово-облікові документи видаватимуться в електронній формі (як варіант — у вигляді роздруку цієї форми).
Але це стосується не всіх, буде виняток.
І надалі ВОД у паперовій формі видаватимуть — проте лише для громадян України, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах або звільнені у відставку із зазначених органів. Їхній військово-обліковий документ буде на бланку, форму якого затверджено постановою КМУ від 16.05.2024 №559.
Тож заспокоїмо читачів і далі розвінчаємо деякі міфи.
Міф 1: з 16 грудня скасували паперові військово-облікові документи.
Ні. Паперові ВОД з 16 грудня не скасували.
Міф 2: з 16 грудня використовуємо виключно Е-ВОД із Резерв-ІD. Він стає єдиним ВОД і скасовує решту документів, які були видані раніше.
Ні, такої вимоги немає. Міноборони розʼяснює, що можна й надалі використовувати паперовий ВОД, виданий раніше.
Міф 3: усі роботодавці мають вести військовий облік за новим Резерв-ІD.
Неправда. Такої вимоги у Порядку №1487 не міститься.
Міф 4: станом на 1 січня списки персонального війскового обліку формуємо лише за Резерв-ІD.
Ні. Такої вимоги теж немає, можете й надалі зазначати реквізити паперових ВОД.

