ПФУ затвердив новий Порядок перевірок страхувальників щодо нарахування та виплати лікарняних та декретних!
Пенсійний фонд затвердив Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання.
Пенсійний фонд постановою від 10.10.2025 №33-1 (зареєстровано у Мін’юсті 24.11.2025 за №1737/45143) (див. «ДК» №49/2025) затвердив Порядок перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання.
Цей Порядок визначає:
— процедуру здійснення посадовими особами територіальних органів ПФУ перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності;
— вимоги до оформлення матеріалів перевірок, порядок ухвалення рішень про застосування фінансових санкцій за результатами перевірок.
Перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів проводять за такими видами страхових виплат:
1) за страхуванням у звʼязку з тимчасовою втратою працездатності:
— допомога по тимчасовій непрацездатності, зокрема догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною;
— допомога по вагітності та пологах;
— допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві);
2) за страхуванням від нещасного випадку:
— допомога по тимчасовій непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;
— виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижче оплачувану роботу;
— відшкодування вартості поховання потерпілого та повʼязаних із цим ритуальних послуг.
Види перевірок: коли з якою прийдуть?
Посадові особи територіальних органів ПФУ проводять камеральні та документальні (планові або позапланові) перевірки.
Документальні перевірки здійснюють за місцезнаходженням страхувальника (виїзна перевірка) або у приміщенні територіального органу Фонду (невиїзна перевірка) у робочий час страхувальника, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку. Перевірку, яку проводять у приміщенні територіального органу Фонду, здійснюють за письмовою згодою страхувальника.
Камеральну перевірку проводять без особистої присутності страхувальника у приміщенні територіального органу ПФУ на підставі відомостей, що містяться в Інтегрованій комплексній інформаційній системі Фонду, реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також поданих страхувальником до Фонду заяв-розрахунків та повідомлень про виплату коштів застрахованим особам.
Предметом камеральної перевірки страхувальника може бути своєчасність подання повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, обґрунтованість внесення виправлень до раніше поданих заяв-розрахунків, несвоєчасність повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, виявлені невідповідності за результатами ризик-орієнтованого моніторингу листків непрацездатності, недостовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів.
Планові перевірки проводять відповідно до квартального плану-графіка, який формується до 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, та затверджується наказом територіального органу Фонду. Він оприлюднюється на інформаційній сторінці територіального органу ПФУ не пізніше наступного робочого дня після видання відповідного наказу.
5 критеріїв для включення страхувальників із застосуванням ризик-орієнтованих підходів до плану-графіка перевірок (за наявності одного з них):
1) зростання кількості оплачених листків непрацездатності та/або днів тимчасової непрацездатності (вагітності та пологів), та/або сум страхових виплат на зазначені цілі у звітному періоді порівняно з аналогічним періодом минулого року;
2) здійснення страхових виплат застрахованим особам у межах, наближених до максимальних розмірів, з розрахунку на один день;
3) наявність за результатами камеральної перевірки декількох порушень або ризиків неправомірного використання страхувальником страхових коштів;
4) наявність страхових виплат Фонду за відсутності сплати страхувальником єдиного внеску;
5) наявність у страхувальника витрат страхових коштів Фонду за відсутності документальної перевірки більше ніж три роки.
Планову перевірку одного й того самого страхувальника проводять не частіше ніж один раз на рік.
Перевірці підлягають документи за попередні роки та квартали поточного року, за які перевірки не здійснювалися.
За наявності у страхувальника акта про вилучення документів попередніх років для знищення, не внесених до Національного архівного фонду, перевірці підлягають документи за всі роки, які не були знищені.
Позапланові перевірки проводять без попереднього повідомлення страхувальника за наявності однієї з таких підстав:
1) збільшення в 1,1 і більше разів видатків на страхові виплати порівняно з попереднім місяцем;
2) здійснення страхових виплат застрахованій особі в межах, наближених до максимальних розмірів, з розрахунку на один день за одним страховим випадком;
3) наявність за результатами камеральної перевірки одного порушення використання страхувальником страхових коштів;
4) розпочата процедура припинення юрособи або відокремленого підрозділу юрособи шляхом реорганізації або ліквідації, а також у разі припинення підприємницької діяльності ФОПа, відкриття провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримання від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомлення про ухвалення страхувальниками, на яких не поширюється дія Закону №755, рішення про зняття з обліку платника ЄСВ;
5) подання страхувальником письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням;
6) звернення застрахованої особи про порушення страхувальником законодавства у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування;
7) на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду;
8) надання заперечень до акта проведеної документальної перевірки у разі, коли страхувальник у своїх запереченнях посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та обʼєктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки. Таку перевірку проводять виключно з питань, що стали предметом заперечення;
9) виявлення під час перевірки іншого страхувальника фактів, що свідчать про порушення, які вплинули або можуть вплинути на правильність страхових виплат;
10) неподання страхувальником повідомлення про виплату коштів застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування Фондом сум, зазначених у заяві-розрахунку.
Тривалість перевірки страхувальника становить:
— документальної планової перевірки страхувальників — не більше ніж 10 робочих днів, а страхувальників — субʼєктів мікро-, малого підприємництва — 5 робочих днів;
— документальної позапланової перевірки страхувальників — не більше ніж 10 робочих днів, а страхувальників — субʼєктів мікро-, малого підприємництва — двох робочих днів.
Ця постанова набере чинності з дня її офіційного опублікування. Станом на 02.12.2025 не опублікована.
