Суттєво. Орендна плата, нарахованаюрособою (орендарем) на користьфізосіб (орендодавців) у листопаді 2024 року оподатковуєтьсяВЗ за ставкою 1,5%, незалежновідфактичноївиплати такого доходу.
! Податковим агентам
Державна податкова служба України, керуючись пп. «в» ппі 69.41.3 пп. 69.41п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Кодекс), розглянула звернення Приватної виробничої фірми «….» щодо особливостей оподаткування у період воєнного стану в частині нарахування військового збору, та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що орендує сільськогосподарські земельні ділянки у фізичних осіб для подальшого вирощування зернових та технічних культур. Термін дії таких договорів 7-10 років.
У зазначених договорах оренди земельних ділянок сторонами початково була визначена дата повного розрахунку по орендній платі — 25 грудня кожного року.
Шляхом укладання додаткових угод кінцевий строк розрахунку за оренду земельних ділянок змінений на 30.11.2024.
При цьому, з початку і до грудня 2024 року деяким орендодавцям платником податків виплачено орендну плату за поточний рік, нарахувавши та сплативши до бюджету військовий збір у розмірі 1,5 відс. від отриманого такими орендодавцями доходу.
З рештою орендарів платник податків планував розрахуватись після листопада 2024 року.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Яку ставку військового збору (1.5відс. чи 5 відс.) має застосувати платник податків, як податковий агент, до доходів, нарахованих орендодавцям у листопаді 2024 року, але виплачених у грудні 2024 року?
2. Яку ставку військового збору (1.5 відс. чи 5 відс.) мав застосувати платник податків, як податковий агент, до доходів, нарахованих і виплачених орендодавцям до грудня 2024 року?
Згідно з частиною другою ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).
Пунктом 19-1.1 ст. 19-1 Кодексу передбачено, що контролюючі органи здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів установлених цим Кодексом, а також надають індивідуальні податкові консультації з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Пунктом 164.2 ст. 164 Кодексу визначено перелік доходів, що включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, зокрема, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому п. 170.1 ст. 170 Кодексу (пп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Згідно з пп. 170.1.1 п. 170.1 ст. 170 Кодексу податковим агентом платника податку — орендодавця щодо його доходу від надання в оренду (емфітевзис) земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар.
Доходи, зазначені у пп. 170.1.1 — 170.1.3 п. 170.1 ст. 170 Кодексу, оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування (виплати) за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу (пп. 170.1.4 п. 170.1 ст. 170 Кодексу).
Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені п. 162.1 ст. 162 Кодексу (пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Ставка військового збору для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить 5 відс. від об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу);
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору з доходів платників військового збору, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, здійснюються в порядку, встановленому розділом IV Кодексу, з урахуванням особливостей, визначених підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, за ставкою, визначеною пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).
Згідно з пп. 1.5 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) військового збору до бюджету з доходів платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділі 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, є особи, визначені у ст. 171 Кодексу, зокрема, податкові агенти.
Враховуючи зазначене, дохід у вигляді орендної плати, нарахованийюридичною особою (орендарем) на користь фізичних осіб (орендодавців) у листопаді 2024 року,тобто до 1 грудня 2024 року, оподатковується військовим збором за ставкою 1,5 відсотків, незалежно від фактичної виплати такого доходу.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.