З 1 січня 2026 діятиме Закон про виноград, вино та продукти виноградарства
! Аграріям
4 жовтня відбулося офіційне опублікування у газеті «Голос України» Закону України від 22.08.2024 №3928-IX «Про виноград, вино та продукти виноградарства».
Основна мета закону — приведення у відповідність норм галузевого законодавства до вимог міжнародних правил виробництва продуктів виноградарства та виноробства та імплементації положень Регламентів Європейського Союзу щодо ведення виноградарства та виноробства, екологічних практик, виробництва ароматизованих винних продуктів, використання і захисту географічних зазначень вин, ароматизованих винних продуктів та контролю у сфері виноградарства та виноробства.
Основними положеннями Закону передбачається:
— привести терміни та визначення, класифікацію сортів винограду та вимоги до виробництва продуктів виноградарства та виноробства, ароматизованих винних продуктів, а також деякі екологічні практики та обмеження у відповідність до вимог, прийнятих в країнах ЄС;
— запровадити вимоги для виробництва і обігу вин, продуктів виноградарства та виноробства, ароматизованих винних продуктів із географічними зазначеннями, аналогічні до сучасних правил у країнах ЄС;
— визначити механізм захисту на території України географічних зазначень;
— увести нові терміни та визначення відповідно до категорій європейського законодавства;
— створити єдину державну інформаційну систему «Виноградарсько-виноробний реєстр»;
— передбачити можливість державної підтримки виноградарства та виноробства;
— імплементувати правила щодо маркування та представлення виноробної продукції;
— установити принципи проведення перевірок виробництва виноробної продукції від виноградного куща до кінцевого продукту, визначити контролюючі установи та їх повноваження, конкретизувати санкції, які встановлюються за порушення вимог, установлених законом.
Прийняття Закону дозволить:
— забезпечити громадян високоякісною продукцією з особливими властивостями, що обумовлені природними умовами території походження, виробленою за міжнародними правилами;
— створити нові робочі місця у сільській місцевості та сприятливі умови щодо розвитку суб’єктів господарювання всіх форм власності;
— покращить стан здоров’я населення, забезпечуючи громадян високоякісною безпечною продукцією, що вироблена за міжнародними правилами.
Закон України від 22.08.2024 №3928-IX
набирає чинності з 1 січня 2026 року
Здійснення оптової та роздрібної торгівлі авто удосконалено
! Продавцям транспортних засобів
Кабміном змінив Порядок здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери. А саме:
— передбачено, що до графи «ціна» договору купівлі-продажу, що укладається субʼєктом господарювання, який здійснює комісійну торгівлю, вноситься ціна продажу транспортного засобу, але не нижче вартості, визначеної в документі про його оцінку або середньоринкову вартість;
— визначено, що транспортні засоби (крім легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів) приймаються на комісію за наявності документа про їх оцінку, а легкові автомобілі, мотоцикли або мопеди — за наявності документа про оцінку такого транспортного засобу або документа про його середньоринкову вартість, у разі наявності в письмовому повідомленні від фізичної особи інформації про відчуження протягом поточного календарного року більше одного легкового автомобіля та/або мотоцикла та/або мопеда;
— розширено перелік умов, за яких субʼєкти господарювання не приймають на комісію транспортні засоби або машини;
— закріплено, що не приймаються на комісію транспортні засоби або машини, щодо яких не надано документа про оцінку чи середньоринкову вартість;
— зобовʼязано комісіонера вносити до електронного реєстру скановану копію оригіналу висновку про вартість транспортного засобу, що міститься в документах про оцінку, або документа про його середньоринкову вартість у випадках, визначених Порядком.
Постанова КМУ від 01.10.2024 №1132
чинна з 04.10.2024
Затверджено форму Інформації для учасників ринків капіталу
! Торговцям цінних паперів
НКЦПФР унесла зміни до правил проведення учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків переоцінки фінансових інвестицій у період дії воєнного стану.
Передбачено затвердження форми Інформації, що подається до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків щодо проведення переоцінки активів.
Подання зазначеної Інформації здійснюється учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків у триденний строк після відображення переоцінки активів в бухгалтерському обліку.
Дія цього рішення не поширюється:
на активи інститутів спільного інвестування, які перебувають у стадії ліквідації;
на активи, вартість яких до і після проведення переоцінки не перевищує 400 тис. грн та сумарна вартість яких у Звіті про фінансовий стан становить не більше 10% усіх активів.
Подання Інформації до НКЦПФР здійснюється у електронній формі з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг та електронні довірчі послуги та відповідно до нормативно-правових актів НКЦПФР, що регулюють подання звітних даних та інформації учасниками ринків капіталу.
Інформація складається відповідно до опису розділів та схем XML файлів, визначених окремим документом НКЦПФР нормативно-технічного характеру.
Рішення НКЦПФР від 25.09.2024 №16/21/1170/К03
чинне з 26.09.2024
Затверджено Вимоги до характеристик митних пломб
! Субʼєктам ЗЕД
Мінфін наказом затвердив Вимоги до характеристик митних пломб і пломб спеціального типу та Вимоги до порядку ведення обліку та зберігання пломб спеціального типу.
Установлено, що тимчасово:
до 1 липня 2025 року для підприємств, які мають авторизації на застосування спрощення «самостійне накладання пломб спеціального типу» або аналогічного транзитного спрощення, допускається застосування пломб спеціального типу, закуплених до дня набрання чинності вищезгаданим наказом, характеристики яких відповідали Вимогам до характеристик пломб спеціального типу, ведення їх обліку та зберігання, затвердженим наказом Мінфіну від 29.10.2021 №568;
на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня його припинення чи скасування митні органи можуть застосовувати митні пломби, виготовлені зі свинцю, які відповідають ДСТУ 2803-94 «Пломби свинцеві», на які наносяться відповідні відбитки із застосуванням спеціального пломбіра з пуансонами, для забезпечення ідентифікації товарів і транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному контролю.
Наказ Мінфіну від 02.09.2024 №423
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 16.10.2024 не опублікований
Зміни до Декларації про МРЦ
! Платникам акцизного податку
Мінфін уніс зміни до свого наказу від 25.03.2015 №359, а саме до затверджених ним:
1) форми Декларації про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію):
— у полі 03 «Декларант» слово «прізвище,» замінено словами «прізвище (за наявності), власне»;
— у полі 031 «Код за ЄДРПОУ» слова «за ЄДРПОУ» замінено словами «згідно з ЄДРПОУ»;
— у графі 2 «Код товару (продукції) за УКТ ЗЕД» слова «за УКТ ЗЕД» замінено словами «згідно з УКТ ЗЕД»;
— у графі 3 «Опис товару (продукції) за УКТ ЗЕД» слова «за УКТ ЗЕД» замінено словами «згідно з УКТ ЗЕД»;
— у графі 5 «Одиниця товару (продукції), на яку встановлено ціну» слова «Одиниця товару (продукції)» замінено словами «Одиниця виміру товару (продукції) в пачці, упаковці, ємності тощо»;
— графу 6 «Кількість одиниць виробу в одиниці товару (продукції), на яку встановлено ціну, штук» викладено в такій редакції: «Кількість товару (продукції) в пачці, упаковці, ємності тощо, на яку встановлено ціну»;
— примітку 2 до цієї форми Декларації викладено в новій редакції: «2 Серію (за наявності) та номер паспорта зазначають громадяни України, до паспортів яких внесено відмітку, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта»;
2) Порядку складання та подання Декларації про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію).
Уточнено, що декларування максимальних роздрібних цін на підакцизні товари, на які згідно з пп. 14.1.106 ПКУ встановлюються максимальні роздрібні ціни, здійснюється виробниками або імпортерами таких підакцизних товарів.
Наказ Мінфіну від 09.09.2024 №433
набирає чинності через 30 днів з дня його офіційного опублікування,
станом на 16.10.2024 не опублікований
Порядок створення е-системи обігу алкоголю та тютюну
! Платникам акцизного податку
Уряд своєю постановою затвердив:
— Порядок створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
— Порядок формування витягів з Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
— форму витягу з Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Передбачено, що технічним адміністратором Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, є державне підприємство «ДІЯ», що належить до сфери управління Міністерства цифрової трансформації.
Також унесено зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Електронне урядування», якими передбачено можливість використання коштів на створення, модернізацію та розвиток, адміністрування і забезпечення функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Установлено, що:
технічним адміністратором Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі — Електронна система), є державне підприємство «ДІЯ»;
з 1 березня до 31 грудня 2025 р. проводиться випробування функціонування програмного забезпечення Електронної системи у тестовому режимі відповідно до Порядку створення та функціонування Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого цією постановою, на засадах добровільності, безоплатності, за участю суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво та/або імпорт та/або оптову та/або роздрібну торгівлю товарами (продукцією), маркованими графічними елементами електронних марок акцизного податку;
порядок доступу зазначених учасників випробування, які виявили бажання взяти участь у випробуванні функціонування програмного забезпечення Електронної системи у тестовому режимі, визначається державним підприємством «ДІЯ» не пізніше ніж за два тижні до початку такого випробування;
у період функціонування програмного забезпечення Електронної системи в тестовому режимі обмін даними з іншими електронними інформаційними ресурсами здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта»;
функціонування Електронної системи починається з 1 січня 2026 року.
Постанова КМУ від 04.10.2024 №1142
набрала чинності з 04.10.2024 та застосовується з 1 січня 2026 р.,
крім окремих її норм
Нові правила перевірок обґрунтованості виплат через страхові випадки
! Працедавцям
Затверджено спільний наказ щодо Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення.
Зокрема, Порядком визначається механізм розслідування страхових випадків та обґрунтованості призначення і виплати матеріального забезпечення, у тому числі:
— порядок обміну відповідною інформацією між Державним центром зайнятості, Мінфіном, Мін’юстом, ДПС, ПФУ та Адміністрацією Держприкордонслужби;
— порядок здійснення звірки та/або перевірки відомостей, поданих особою під час реєстрації або перереєстрації її як безробітного та протягом перебування особи в статусі зареєстрованого безробітного, та/або даних, зазначених у документах страхувальника, на підставі яких надається статус зареєстрованого безробітного (особа перебуває в статусі зареєстрованого безробітного), призначається та виплачується матеріальне забезпечення на випадок безробіття, надаються соціальні послуги, а також відомостей, на підставі яких надається застрахованій особі допомога по частковому безробіттю;
— порядок проведення перевірки у страхувальника, роботодавця або фізичної особи — підприємця, яка є застрахованою особою, у разі виявлення невідповідності відомостей (даних) стосовно особи за результатами проведення звірки;
— складання відповідного акта за результатами проведення звірки та/або перевірки.
Розслідування проводитиметься філіями регіональних центрів зайнятості, а також міськими, районними та міськрайонними центрами зайнятості (до їх припинення) за період перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного або отримання застрахованою особою допомоги по частковому безробіттю.
Розслідування здійснюватиметься шляхом:
1) звіряння відомостей, поданих особою під час реєстрації або перереєстрації як безробітного та протягом перебування особи у статусі зареєстрованого безробітного, на підставі яких надається (поновлюється) статус зареєстрованого безробітного (особа перебуває у статусі зареєстрованого безробітного), та/або даних, зазначених у документах страхувальника, що вносяться до Єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості та впливають на умови отримання (поновлення) статусу зареєстрованого безробітного, перебування у статусі зареєстрованого безробітного, призначення та виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття, надання соціальних послуг, а також даних, зазначених у документах роботодавця або фізичної особи — підприємця, яка є застрахованою особою, що впливають на виплату допомоги по частковому безробіттю, з реєстром страхувальників та реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
2) інформаційного обміну з Адміністрацією Державної прикордонної служби України щодо знаходження за межами України осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного або бажають отримати статус зареєстрованого безробітного;
3) проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників, роботодавців або фізичних осіб — підприємців, які є застрахованими особами (у разі потреби).
Наказ Мінекономіки, Мінфіну, МВС від 10.09.2024 №23492/439/620,
затверджений і постановою ПФУ від 10.09.2024 №27-1,
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 16.10.2024 не опублікований
Банки повідомляють Мінʼюст про розбіжності між ЄДР і даними клієнта щодо КБВ
! Фінустановам та їх клієнтам-юрособам
НБУ урегулював порядок інформування банками та небанківськими установами про розбіжності між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників (далі — КБВ) та структуру власності клієнта (далі — розбіжності щодо КБВ та структури власності) відповідно до актуальних вимог законодавства шляхом внесення змін до відповідних нормативно-правових актів з питань фінансового моніторингу.
Зокрема, за ним банки та небанківські фінансові установи мають повідомляти про виявлення розбіжностей держателю ЄДР — Міністерству юстиції України. Раніше такі повідомлення надсилалися Державній службі фінансового моніторингу.
Зазначеними змінами передбачено:
— строк для встановлення банком, небанківською фінансовою установою наявності / відсутності розбіжностей щодо КБВ та структури власності;
— виявлення банком, небанківською фінансовою установою наявності розбіжностей та повідомлення про їх виявлення згідно з порядком, установленим Міністерством юстиції України.
Банки та небанківські установи матимуть один місяць перехідного періоду для приведення у відповідність до зазначених змін анкети клієнтів, відповідних переліків клієнтів та реєстру розбіжностей.
Постанова НБУ від 05.10.2024
чинна з 08.10.2024