• Посилання скопійовано

Що нового

З 1 жовтня — нові форми ПН та РК, а також декларації з ДПВ

!  Платникам ПДВ

Нагадаємо, що Мінфін наказом від 09.08.2024 №400 затвердив нові редакції форм ПН й РК до неї та декларації з ПДВ з додатками. Також оновлено форму уточнюючого розрахунку до декларації з ПДВ.

Наказом Мінфіну №400 передбачено:

— викладення форми ПН у новій редакції у зв’язку з доповненням її новими реквізитами (щодо зазначення інформації про договір (контракт) та проставлення ознаки «власна сільськогосподарська продукція»);

— зміни до форми декларації з ПДВ та додатків до неї. Основні зміни такі: декларацію та уточнюючий розрахунок буде доповнено новими рядками, в яких підлягатимуть відображенню операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів та інформація про коригування показників за такими операціями. Додатків до декларації тепер буде шість! Зокрема, об’єднуються додатки 2 та 3 до декларації у додаток 2, у зв’язку з чим буде змінено порядкові номери додатків 4, 5, 6, 7 до декларації на додатки 3, 4, 5, 6.

Підкреслимо, що зміни внесено через нові правила експорту агропродукції. Але використовувати нові форми ПН і декларації треба буде всім. У вересні ще діятимуть старі форми.

Наказ Мінфіну №400
набирає чинності з 01.10.2024,
але не раніше дня його офіційного опублікування.
Станом на 02.10.2024 не опублікований


З 25 вересня діє оновлений Порядок роботи ЄРПН

!  Платникам ПДВ

Порядок приведено у відповідність до Закону №3706‑IX «Про внесення змін до ПКУ та інших законів України щодо особливостей експорту окремих видів товарів у період дії воєнного стану» у частині скасування реєстрації ПН та РК в ЄРПН, у яких відображено операції з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту товарів, до яких застосовано режим експортного забезпечення, і внесення змін до тривалості операційного дня для реєстрації ПН та РК, на який припадає граничний строк реєстрації.

Зокрема, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану:

операційний день для реєстрації ПН та РК, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.

Тобто в Порядку збільшили тривалість операційного дня в останній (граничний) день реєстрації ПН/РК на час війни. Але сенсацією це не є, оскільки така норма у ПКУ існує ще з 8 лютого 2023 року.

До того ж тимчасово, на період дії режиму експортного забезпечення, запровадженого Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 19-2 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», реєстрація ПН, у яких відображено операцію з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовано режим експортного забезпечення, та РК до них здійснюється з урахуванням окремих введених правил.

Реєстрація зазначених ПН та РК та надсилання квитанції здійснюються протягом трьох операційних днів з дня їх подання для реєстрації.

Реєстрація зазначених ПН/РК скасовується через 30 календарних днів з дати реєстрації ПН, якщо в цей строк на товари, які в ній зазначено, не було оформлено митну декларацію. Інформацію про оформлені митні декларації ДПС надає в електронній формі митниця.

У такому разі до Реєстру вносяться відомості щодо ПН та РК, реєстрацію яких скасовано, а також формується квитанція в електронній формі про скасування реєстрації зазначених ПН та РК. Вона надсилатиметься платнику податків протягом операційного дня. У такій квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити ПН та РК, реєстрацію яких скасовано.

Постанова КМУ від 24.09.2024 №1088
чинна з 25.09.2024


Порядок здійснення фінкомпаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах

!  Банкам і фінансовим компаніям

Нацбанк виклав у новій редакції Положення про порядок здійснення банками операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах (нова назва документа — Положення про порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах).

Це Положення регулює загальний порядок, умови надання та отримання банками та фінансовими компаніями гарантій/контргарантій та їх виконання.

Вимоги Положення поширюються на гарантів/контргарантів — резидентів України, які беруть участь у здійсненні операцій за гарантіями/контргарантіями, крім вимог розд. IX — XI цього Положення, що не поширюються на гарантів, які є фінансовими компаніями.

Банк, який є гарантом / банк, який є контргарантом, надає гарантії/контргарантії як у національній, так і в іноземних валютах для забезпечення виконання принципалом своїх зобов’язань перед бенефіціаром за базовими відносинами.

Фінансова компанія, яка є гарантом / фінансова компанія, яка є контргарантом, надає гарантії/контргарантії для забезпечення виконання принципалом своїх зобов’язань перед бенефіціаром за базовими відносинами як в національній валюті, так і в іноземних валютах з урахуванням вимог валютного законодавства.

Постанова Правління НБУ від 13.09.2024 №114
чинна з 18.09.2024


Зміни щодо формування та зберігання обов’язкових резервів банків

!  Банкам

Нацбанк рішенням від 20.09.2024 №345-рш уніс зміни до свого рішення про формування та зберігання обов’язкових резервів.

Згідно зі змінами, зокрема, формування обов’язкових резервів здійснюється за такими нормативами обов’язкового резервування:

— у національній валюті:

кошти на вимогу і кошти на поточних рахунках юросіб — 15 (раніше було 10);

кошти на вимогу і кошти на поточних рахунках фізосіб — 25 (раніше було 20);

строкові кошти і вклади (депозити) фізосіб із мінімальним початковим строком погашення до 92 календарних днів (включно) — 25 (раніше було 20);

строкові кошти і вклади (депозити) фізосіб із мінімальним початковим строком погашення, що становить 93 календарні дні та більше, — 0;

строкові кошти і вклади (депозити) юросіб (крім інших банків) — 15 (раніше було 10);

кошти вкладів (депозитів) і кошти на поточних рахунках інших банків-нерезидентів та кредити, що отримані від міжнародних (крім фінансових) та інших організацій-нерезидентів, — 15 (раніше було 10);

— в іноземній валюті:

кошти на вимогу і кошти на поточних рахунках юросіб — 25 (раніше було 20);

кошти на вимогу і кошти на поточних рахунках фізосіб — 35 (раніше було 30);

строкові кошти і вклади (депозити) фізосіб із мінімальним початковим строком погашення до 92 календарних днів (включно) — 35 (раніше було 30);

строкові кошти і вклади (депозити) фізосіб із мінімальним початковим строком погашення, що становить 93 календарні дні та більше, — 15 (раніше було 10);

строкові кошти і вклади (депозити) юросіб (крім інших банків) — 25 (раніше було 20);

кошти вкладів (депозитів) і кошти на поточних рахунках інших банків-нерезидентів та кредити, що отримані від міжнародних (крім фінансових) та інших організацій-нерезидентів, — 25 (раніше було 20).

Рішення Правління НБУ від 20.09.2024 №345-рш
набирає чинності з 10.10.2024


Визначено процедуру видачі міжнародних сертифікатів для харчових вантажів

!  Субʼєктам господарювання в сфері харчових продуктів

Мінагрополітики затвердило Порядок видачі міжнародних сертифікатів та інших документів, які вимагаються законодавством країни призначення, для вантажів з харчовими продуктами.

Цей Порядок визначає процедуру видачі міжнародних сертифікатів та інших документів, які вимагаються законодавством країни призначення, для вантажів з харчовими продуктами та вимоги до їх заповнення.

До міжнародних сертифікатів належать, зокрема:

міжнародний сертифікат для вантажів з харчовими продуктами нетваринного походження;

міжнародний сертифікат для вантажів з харчовими продуктами тваринного походження або з композитними продуктами;

передекспортний міжнародний сертифікат для вантажів з харчовими продуктами.

Вантажі з харчовими продуктами, що вивозяться (пересилаються) за межі митної території України, при переміщенні через митний кордон України супроводжуються оригіналами міжнародних сертифікатів або інших документів, якщо такі документи вимагаються країною призначення.

Міжнародні сертифікати або інші документи оформляються у паперовій та/або електронній формі.

Наказ Мінагрополітики від 26.07.2024 №2252
набирає чинності через 3 місяці з дня його офіційного опублікування,
станом на 02.10.2024 не опублікований


Порядок спецнавчання щодо контролю за виробництвом та обігом тютюну

!  Виробникам тютюнових виробів

Мінфін затвердив Порядок проведення спеціального навчання або інструктажу щодо специфіки контролю за виробництвом та обігом тютюнової сировини, тютюнових виробів.

Цей Порядок визначає механізм проведення спеціального навчання або інструктажу щодо специфіки контролю за виробництвом та обігом тютюнової сировини, тютюнових виробів представників контролюючих органів на контрольному посту, що утворюється на підприємствах, на яких здійснюється виробництво тютюнових виробів та/або ферментація тютюнової сировини.

Так, начальник територіального органу ДПС (його заступник або уповноважена особа), до функціональних повноважень якого належить контроль за виробництвом та обігом підакцизних товарів, визначає осіб структурного підрозділу, відповідальних за проведення спеціального навчання або інструктажу.

Спеціальне навчання або інструктаж проводиться з представниками контролюючого органу під час призначення на контрольний пост, а надалі — не рідше ніж один раз на рік.

Представники контролюючих органів проходять спеціальне навчання або інструктаж із таких питань:

— здійснення контролю за отриманням тютюнової сировини, її відпуском, зберіганням, переробкою і використанням у виробництві ферментованої тютюнової сировини та/або тютюнових виробів, за дотриманням норм втрат та відходів неферментованої тютюнової сировини під час зберігання, транспортування, виробництва ферментованої тютюнової сировини, втрат та відходів ферментованої тютюнової сировини під час її зберігання, транспортування і використання у виробництві тютюнових виробів, витрат ферментованої тютюнової сировини для виробництва тютюнових виробів за даними бухгалтерського обліку підприємства;

— здійснення контролю за обліком, зберіганням та використанням марок акцизного податку і маркуванням продукції (використанням електронних марок — з 01 січня 2026 року);

— здійснення контролю за обліком надходження, витрачання сировини, що використовується для виробництва тютюнової сировини, тютюнових виробів, і кількістю виробленої продукції;

— здійснення контролю за додержанням установленого порядку обчислення та сплати акцизного податку;

— участь у проведенні інвентаризації тютюнової сировини, тютюнових виробів і марок акцизного податку;

— здійснення контролю за складанням електронних документів в Електронній системі обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (з 01 січня 2026 року);

— надання суб’єкту господарювання рекомендації щодо усунення виявлених порушень установленого законодавством порядку ведення обліку, зберігання і відпуску тютюнової сировини, тютюнових виробів, марок акцизного податку (електронних марок — з 01 січня 2026 року) та контроль за їх виконанням.

Наказ Мінфіну від 10.09.2024 №436
чинний з 01.10.2024


Продовжено строк дії механізму вивізного мита за адвалорними ставками

!  Субʼєктам ЗЕД

20 вересня 2024 року Кабмін уніс зміну до Постанови КМУ від 13.10.2023 №1113 «Деякі питання визначення цін товарів, на які законом встановлено вивізне мито, що нараховується за адвалорними ставками».

Зміни внесено в частині продовження строку дії механізму визначення цін товарів, на які законом установлено вивізне мито, що нараховується за адвалорними ставками, з 31.12.2025 до 31.12.2030.

Тож до 2030 року проводитимуться розрахунки на основі таких показників, отриманих від міжнародних товарних бірж (відповідно до переліку):

— тримісячна ціна купівлі (купівля з поставкою через три місяці) (3 Month Bid);

— негайна (на день визначення ціни) ціна купівлі (Cash Bid);

— тримісячна ціна продажу (продаж з поставкою через три місяці) (3 Month Offer);

— негайна (на день визначення ціни) ціна продажу (Cash Offer);

— середня величина котирування за календарний місяць (Сума med). Визначається як середньоарифметична величина відповідних котирувань за календарний місяць та застосовується під час визначення цін на товари, до складу яких входить два або більше компонентів, з урахуванням їх хімічного складу і відсоткового вмісту.

Постанова КМУ від 20.09.2024 №1073
чинна з 26.09.2024


Унесено зміни до форми акта перевірки у сфері захисту прав споживачів

!  Субʼєктам господарювання

Мінекономіки затвердило зміни до форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів.

Зміни внесено відповідно до законів «Про захист прав споживачів», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про житлово-комунальні послуги» та з метою приведення нормативно-правового акта у відповідність до вимог законодавства. Зокрема:

— уточнено Перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю);

— викладено у новій редакції Перелік нормативно-правових актів та нормативних документів, відповідно до яких складено перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю).

Наказ Мінекономіки від 07.08.2024 №20110
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 02.10.2024 не опублікований


Порядок щодо якості надання е-комунікаційних послуг

!  Постачальникам е-комунікаційних послуг

НКЕК затвердила Порядок оприлюднення інформації щодо якості надання електронних комунікаційних послуг.

Цей Порядок визначає:

організаційно-правові засади періодичного інформування кінцевих користувачів електронних комунікаційних послуг про рівні якості електронних комунікаційних послуг, які надаються постачальниками електронних комунікаційних послуг;

перелік інформації про якість електронних комунікаційних послуг, форму та спосіб оприлюднення постачальниками електронних комунікаційних послуг, що надають послугу доступу до Інтернету та/або послугу міжособистісних електронних комунікацій, що надається з використанням ресурсів нумерації (далі — Постачальники).

Дія Порядку поширюється на НКЕК, державне підприємство «Український державний центр радіочастот» та Постачальників.

Постанова НКЕК від 11.09.2024 №481
набирає чинності з 1 січня 2025 року


Схвалено зміни до Угоди між Україною та ЄС про вантажні автоперевезення

!  Суб’єктам ЗЕД

Президент затвердив Угоду між Україною та Європейським Союзом про внесення змін до Угоди між Україною та Європейським Союзом про вантажні перевезення автомобільним транспортом, вчинену 20 червня 2024 року в м. Брюсселі.

Відповідно до змін, зокрема, водії матимуть у транспортному засобі у паперовому вигляді завірену копію або витяг з ліцензії на здійснення міжнародних автомобільних перевезень вантажів, зазначених у пункті 2 ст. 3.

Зразок завіреної копії або витягу з ліцензії буде передано кожною стороною на зберігання Спільному комітету з метою подальшої передачі національним компетентним органам сторін для використання при здійсненні придорожнього контролю. Дозвіл міститиме всю необхідну інформацію, що дозволяє здійснювати ефективний придорожній контроль, включаючи назву компетентного органу або органу, що видає дозвіл, номер завіреної копії або реєстраційний номер, ідентифікацію оператора автомобільних перевезень, включаючи ім’я або найменування та повну адресу, дату видачі та чинність, а також підтвердження автентичності в письмовій або цифровій формі, наприклад, печатку та підпис або QR-код. Ліцензія без зазначення терміну дії вважатиметься безстроковою. Для операторів автомобільних перевезень, заснованих в Європейському Союзі, зразком дозволу слугуватиме зразок, викладений у додатку II до Регламенту (EC) №1072/2009 Європейського Парламенту та Ради.

Указ Президента від 20.09.2024 №642/2024
набирає чинності з 4 жовтня 2024 року

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру