• Посилання скопійовано

Коментар до Закону України від 18.06.2024 №3817-IX

Нові штрафи: аналіз Закону №3817

Розглянемо нові правила контролю за виробництвом і торгівлею спиртом, біоетанолом, алкоголем, тютюном, рідинами для е-сигарет та пальним згідно із Законом №3817.

Окремою статтею 72 Закону №3817 прописано правила контролю за виробництвом і торгівлею спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним.

Контроль здійснюватимуть органи ліцензування та інші органи у межах компетенції, визначеної законом. Тобто той, хто видав вам ліцензію (наразі ми говоримо про ДПС), той і прийде на перевірку.

Але — контроль за дотриманням вимог щодо відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства стосовно малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв дистилятів, малих виробництв пива здійснюватиме Держпродспоживслужба.

Утім, не завжди ініціатором перевірки буде контролюючий орган. Викликати її зможе і сам ліцензіат, і не тільки до себе!

Наприклад, частиною 2 ст. 73 Закону №3817 визначено, що суб’єкт господарювання самостійно визначає засоби та форми захисту від фальсифікації (підроблення) товарів (продукції), які він виробляє або ввозить на митну територію України. Тому цей СГ має право ініціювати перевірку щодо фальсифікації власних товарів (продукції) іншими суб’єктами господарювання чи фізособами.

Орган державного контролю, до якого звернувся такий СГ, зобов’язаний невідкладно провести перевірку відповідності товарів (продукції) оригіналу в присутності представника суб’єкта господарювання — ініціатора перевірки. А вже за наявності документів, що підтверджують факт фальсифікації, суб’єкт господарювання має право звернутися у встановленому законом порядку до суду по захист своїх прав.

Отже, контроль передбачає перевірки, а виявлені порушення передбачають відповідальність порушників. А говорячи про відповідальність, згадуємо штрафи. Їх перелік згідно із Законом №3817 ми навели у «ДК» №37/2024.

І насамперед варто згадати про штрафи за порушення ліцензіатами порядку звітування. А коли і які звіти вони мають подавати за Законом №3817?

Звітування ліцензіатів

СГ, які отримали ліцензії на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на право ферментації тютюнової сировини, на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, щомісяця, не пізніше 10 числа місяця, наступного за звітним, подають до ДПС за затвердженою формою такі звіти:

— СГ, які здійснюють виробництво та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції), — звіт про залишки та обсяги виробництва й обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, біоетанолу, спиртового дистиляту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, звіт про залишки та обсяги придбання і використання тютюнової сировини;

— СГ, які здійснюють оптову торгівлю та/або ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України зазначених товарів (продукції), — звіт про залишки та обсяги обігу (в тому числі ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України) спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

— суб’єкти господарювання, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини, — звіт про обсяг (вагу) придбаної неферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) виробленої ферментованої тютюнової сировини, обсяг (вагу) реалізованої ферментованої сировини, обсяг (вагу) залишків неферментованої та ферментованої тютюнової сировини на кінець звітного періоду.

Суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на право вирощування тютюну, щороку, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, подають до ДПС звіт про залишки та обсяги вирощування тютюну і реалізації тютюнової сировини, посівну площу за формою та у порядку, які встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Увага! Ліцензіати, які мають одночасно ліцензії на право виробництва та на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, подають лише звіти, передбачені для виробників таких товарів (продукції).

Проте наведені вище вимоги не поширюються на малі виробництва виноробної продукції, малі виробництва дистилятів та малі виробництва пива. Для них правила (і штрафи за їх порушення) прописано окремо.

Як виправити помилку у поданому звіті?

Ліцензіат, який самостійно виявив помилки у поданому ним звіті, зобов’язаний подати уточнений звіт.

Якщо уточнений звіт подано до кінця місяця, наступного за звітним місяцем, за який допущено помилку, штраф, установлений пунктом 30 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.

Звітність малих виробництв дистилятів

Малі виробництва дистилятів подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва спиртових дистилятів, виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання — мале виробництво дистилятів самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. І тоді штраф, установлений пунктом 31 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.

Малі виробництва виноробної продукції подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання — мале виробництво виноробної продукції самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. І тоді штраф, установлений пунктом 32 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.

Малі виробництва пива подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Якщо у кварталі, наступному за звітним роком, суб’єкт господарювання — мале виробництво пива самостійно виявив помилки у поданому ним щорічному звіті, він зобов’язаний подати уточнений звіт до кінця такого кварталу. І тоді штраф, установлений пунктом 33 частини другої статті 73 Закону №3817, не застосовується.

Види та розміри штрафів

Статтею 73 Закону №3817 встановлено: за порушення щодо виробництва, обігу та зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального суб’єкти господарювання притягуються до відповідальності згідно із законом. До суб’єктів господарювання за вчинені правопорушення застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу.

Увага! Для обчислення штрафних санкцій Закон №3817 оперує розміром мінімальної заробітної плати, встановленим законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому виявлено порушення.

У «ДК» №37/2024 ви можете побачити всі штрафи, які затверджені Законом №3817.

Наголосимо, що загалом передбачено 46 штрафів, із них 40 — за порушення, за які штрафували і доти. Але всі штрафи, які затверджено Законом №3817, більші за попередні!

Нові штрафи будуть за такі порушення:

— здійснення операцій щодо товарів (продукції), що підлягають маркуванню графічними елементами електронних марок акцизного податку, без акцизного електронного документа;

— використання спирту-сирцю плодового у спосіб, не передбачений Законом;

— оптова торгівля тютюновою сировиною без наявності ліцензії на право вирощування тютюну, або на право ферментації тютюнової сировини, або на право виробництва тютюнових виробів;

— реалізація алкоголю та спиртових дистилятів суб’єктом господарювання — малим виробництвом дистилятів.

Як ДПС контролює своєчасність сплати за ліцензію?

Контроль за сплатою річної плати або щоквартальної частини річної плати за ліцензію здійснюється органом ліцензування. Наразі цим органом визначено ДПС.

Проте, аби перевірити, чи заплатив СГ за ліцензію, виїзна перевірка не потрібна, СГ сам має надати податківцям потрібну інформацію.

Для здійснення контролю ліцензіат подаватиме до ДПС заяву про внесення чергового платежу за ліцензію у паперовій або електронній формі у порядку, встановленому статтею 42 ПКУ.

У ній СГ зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати або щоквартальної частини річної плати за відповідну ліцензію.

Правила застосування штрафів

Не всі нові розміри штрафів застосовуватимуться у повному обсязі. Передбачено, що:

— з 1 січня 2026 року до 30 червня 2026 року штрафи, визначені пунктами 9, 10 і 39 частини другої статті 73 Закону (щодо електронних акцизних марок), застосовуються у розмірі 10% розміру штрафу, встановленого відповідним пунктом частини другої статті 73 Закону;

— а з 1 липня 2026 року до 31 грудня 2026 року — у розмірі 30% розміру штрафу, встановленого відповідним пунктом частини другої статті 73 Закону.

Щодо решти штрафів, то слід враховувати, що Закон №481 ще частково діятиме до кінця 2024 року. А ним теж були встановлені певні розміри штрафів (які Законом №3817 не тільки не скасовано, а й збільшено). То які розміри штрафів застосовуватимуться?

Податківці вже надали розʼяснення щодо застосування нових та старих видів штрафів. А саме, з дня набрання чинності Законом №3817 (з 27 липня 2024 року) застосовується відповідальність у розмірах, установлених:

— статтею 73 Закону №3817 за порушення норм Закону №3817 та Закону №481, у період дії положень Закону №481. Тобто щодо окремих штрафів уже діють нові розміри, а щодо тих випадків, де норми Закону №3817 ще не набрали чинності, проте за них була передбачена відповідальність Законом №481, — до кінця 2024 року застосовуватимуться старі розміри штрафів;

— статтею 17 Закону №481 — у випадках, установлених пунктом 6 розділу ХІІІ «Перехідні положення» Закону №3817. Це стосується питань виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, ферментації тютюнової сировини.

Рішення про застосування ДПС фінансових штрафних санкцій може бути оскаржено в адміністративному порядку згідно зі статтею 56 ПКУ або у судовому порядку. Якщо штраф застосували інші контролери, то оскаржувати його доведеться в суді.

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру