• Посилання скопійовано

Що нового

Мінфін затвердив Положення про фінансовий моніторинг

!  Субʼєктам первинного фінансового моніторингу

Мінфін затвердив Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України.

Цим Положенням встановлюються загальні вимоги щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу такими суб’єктами первинного фінансового моніторингу та їх відокремленими підрозділами (за наявності):

— суб’єктами аудиторської діяльності;

— бухгалтерами, суб’єктами господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;

— суб’єктами господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;

— суб’єктами господарювання, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном;

— суб’єктами господарювання, які здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них;

— суб’єктами господарювання, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або надають посередницькі послуги в такій діяльності;

— суб’єктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри.

А також цим Положенням затверджуються загальні вимоги щодо:

1) заходів для належної організації та проведення первинного фінансового моніторингу, належної системи управління ризиками;

2) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі — відповідальний працівник);

3) правил фінансового моніторингу, програми проведення первинного фінансового моніторингу та інших внутрішніх документів з питань фінансового моніторингу, єдиних правил із питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі — запобігання та протидія) групи;

4) проведення навчальних заходів, підготовки персоналу (працівників) суб’єкта первинного фінансового моніторингу щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

5) здійснення належної перевірки клієнтів (представників клієнтів), особливостей та надійних джерел для здійснення належної перевірки;

6) спрощених та посилених заходів належної перевірки клієнта;

7) особливостей використання агентів та інформації щодо здійснення належної перевірки, отриманої від третіх осіб;

8) забезпечення виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;

9) порядку зупинення та поновлення здійснення фінансових операцій;

10) порядку замороження активів, що пов’язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням;

11) надання особами повідомлень про порушення у сфері запобігання та протидії, порядку їх розгляду;

12) проведення внутрішніх перевірок діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії;

13) порядку подання на запит Мінфіну інформації та/або документів (висновків, рішень), копій документів або витягів з документів.

Наказ Мінфіну від 07.06.2024 №282
набирає чинності з 01.08.2024,
але не раніше дня його офіційного опублікування,
станом на 31.07.2024 не опублікований


Що перевірятимуть під час перевірок Держпраці

!  Працедавцям

Мінекономіки уточнило переліки питань, які перевірятимуть під час заходів держнагляду у сфері праці.

Мінекономіки затвердило зміни до додатків до форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду.

Зміни вносяться відповідно до законів:

від 16.11.2022 №2759-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)»;

від 21.09.2022 №2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;

від 20.03.2023 №2982-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав трудових мігрантів та боротьби з шахрайством у працевлаштуванні за кордоном».

Зокрема, уточнено переліки питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю):

— з питань виявлення неоформлених трудових відносин;

— щодо додержання суб’єктом господарювання (об’єктом відвідування) вимог законодавства про працю;

— щодо додержання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

— щодо додержання вимог законодавства про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, з питань виявлення неоформлених трудових відносин та законності припинення трудових договорів.

Наказ Мінекономіки від 20.06.2024 №15145
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 31.07.2024 не опублікований


Кабмін уточнив перелік позапланових перевірок на воєнний час

!  Субʼєктам господарювання

Уряд уніс зміни до своєї Постанови №303, яка регулює припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану. Нагадаємо, що за загальним правилом припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану. Водночас окремі заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду дозволені у випадках, установлених Постановою №303.

Згідно з Постановою №828 позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов’язаної з розробленням, виготовленням, постачанням спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації, протягом періоду воєнного стану здійснюються за рішенням Служби безпеки.

Постанова КМУ від 18.07.2024 №828
чинна з 23.07.2024


Заміна банкнот 500 грн на нові почнеться з 1 серпня!

!  Суспільству та банкам

НБУ своєю постановою визначив, що з 01 серпня 2024 року розпочнеться вилучення з готівкового обігу банкнот номіналом 500 гривень зразків 2003 — 2007 років.

Банкноти номіналом 500 гривень старого зразка перебуватимуть в обігу до прийняття окремого рішення Правління Національного банку України про їх вилучення.

Уповноважені банки прийматимуть від банків України банкноти номіналом 500 гривень старого зразка із зарахуванням сум прийнятих коштів на кореспондентські рахунки банків та вкладати такі банкноти до запасів Національного банку України повними пачками.

Банкам України забороняється з 01 серпня 2024 року видавати з кас банків банкноти номіналом 500 гривень старого зразка за всіма видами готівкових операцій.

Крім того, банки України мають:

здійснювати з банкнотами номіналом 500 гривень старого зразка лише прибуткові операції з юридичними та фізичними особами для зарахування на рахунки, вклади, акредитиви та для виконання платіжних операцій;

забезпечити пакування та здавання до Національного банку України та уповноважених банків банкнот номіналом 500 гривень старого зразка як повними, так і неповними пачками в установленому порядку;

розмістити до 01 серпня 2024 року в приміщенні банку в доступному для огляду клієнтами місці інформацію щодо поступового вилучення з готівкового обігу банкнот номіналом 500 гривень старого зразка.

Постанова НБУ від 17.07.2024 №87
чинна з 23.07.2024


Зміни до форм направлень на перевірки для посадових осіб органів державного фінконтролю

!  Бюджетному сектору

Мінфіном унесено зміни до зразків направлень для посадових осіб органів державного фінконтролю.

Зміни передбачені для зразків:

— Направлення для посадових осіб органів державного фінансового контролю на проведення заходів державного фінансового контролю (ревізії, державного фінансового аудиту, перевірки закупівель);

— Направлення для посадових осіб органів державного фінансового контролю на проведення збору інформації, зустрічної звірки.

Наказ Мінфіну від 08.07.2024 №328
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 31.07.2024 не опублікований


З 1 серпня діятимуть зміни до ПКУ через запровадження Клубу білого бізнесу

!  Платникам податків

У газеті «Голос України» 25.07.2024 офіційно опубліковано Закон «Про внесення змін до ПКУ щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства».

Ним передбачається:

— запровадження Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, які користуватимуться низкою переваг у податковому адмініструванні під час воєнного стану;

— до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства включатимуться юридичні особи та фізичні особи — підприємці, резиденти Дія.Сіty, які відповідатимуть низці вимог та критеріїв з урахуванням системи оподаткування (зокрема, вимоги до рівня сплати податків, вимоги до рівня нарахування заробітної плати тощо);

— платники податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, включені до Переліку, отримуватимуть такі переваги:

— скорочення строків камеральної та документальної перевірок у цілях бюджетного відшкодування;

— скорочення строків надання індивідуальних податкових консультацій;

— за платником податків закріплюється комплаєнс-менеджер, з яким платник зможе взаємодіяти, зокрема, з використанням засобів дистанційного зв’язку, у тому числі у режимі відеоконференції.

З відкритим переліком даних платників, а також критеріями можна буде ознайомлюватися на сайті ДПС.

Також Законом внесено косметичні правки до норм щодо ТЦУ, податку на прибуток, єдиного податку та прописані деталі справляння туристичного збору.

Докладно цей Закон ми аналізували в «ДК» №29/2024 та «ДК» №30/2024.

Закон України від 18.06.2024 №3813-IX
набирає чинності з 01.08.2024


Оцінка ліквідності в банках України: НБУ затвердив правила проведення

!  Банкам і фінансовим установам

Нацбанк затвердив Положення про організацію процесу оцінки достатності внутрішньої ліквідності в банках України та банківських групах.

Це Положення спрямоване на забезпечення підтримання банками і банківськими групами на постійній основі обсягу внутрішньої ліквідності в розмірі, достатньому для забезпечення їх безперервної стабільної діяльності, як у звичайних, так і в стресових ситуаціях, покриття всіх суттєвих ризиків, пов’язаних із ліквідністю, притаманних банку / банківській групі.

Положення встановлює мінімальні вимоги до організації в банках і банківських групах процесу оцінки достатності внутрішньої ліквідності (процес ILAAP) для підтримання на постійній основі обсягу внутрішньої ліквідності в розмірі, достатньому для одночасного покриття всіх суттєвих ризиків, пов’язаних із ліквідністю, очікуваних відпливів грошових коштів, забезпечення достатнього фінансування та дотримання встановлених Національним банком вимог щодо достатності ліквідності, включаючи підтримання визначеного банком / банківською групою управлінського запасу внутрішньої ліквідності.

Процес ILAAP банку / банківської групи включає:

— оцінку достатності внутрішньої ліквідності за економічною та нормативною перспективами на прогнозний період;

— планування достатності внутрішньої ліквідності;

— моніторинг достатності внутрішньої ліквідності та складання управлінської звітності щодо достатності внутрішньої ліквідності;

— самооцінку банком процесу ILAAP;

— складання звіту щодо процесу оцінки достатності внутрішньої ліквідності (далі — Звіт щодо процесу ILAAP) та подання його до Національного банку.

Постанова НБУ від 19.07.2024 №88
набирає чинності з 05.08.2024


Уряд ухвалив постанову про е-довірчі послуги

!  Користувачам ЕЦП

Кабмін затвердив Перелік документів та електронних даних, отриманих у зв’язку з наданням електронних довірчих послуг, що підлягають постійному зберіганню, а також Порядок передачі обслуговування користувачів електронних довірчих послуг, з якими кваліфікований надавач електронних довірчих послуг, що припиняє діяльність з надання кваліфікованих електронних довірчих послуг, уклав договори про надання кваліфікованих електронних довірчих послуг, до іншого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.

За ними документами в електронній формі є:

договори, на підставі яких користувачам електрон_них довірчих послуг надавалися електронні довірчі послуги;

документи, на підставі яких були сформовані, блоковані, поновлені, скасовані сертифікати відкритих ключів (якщо такий спосіб передбачений регламентом роботи надавача електронних довірчих послуг).

Документами в паперовій формі є:

договори, на підставі яких користувачам електрон-них довірчих послуг надавалися електронні довірчі послуги;

документи, на підставі яких були сформовані, блоковані, поновлені, скасовані сертифікати відкритих ключів.

Електронними даними є:

сертифікати відкритих ключів, реєстр чинних, блокованих та скасованих сертифікатів відкритих ключів;

інформація виключно в електронній формі, на підставі якої користувачам електронних довірчих послуг надавалися електронні довірчі послуги, у тому числі на підставі якої були сформовані, блоковані, поновлені, скасовані сертифікати відкритих ключів, яка не підпадає під визначення «документи в електронній формі».

Постанова КМУ від 23.07.2024 №842
чинна з 25.07.2024


Затверджено Порядок проведення моніторингу земель і ґрунтів

!  Аграріям

Кабмін затвердив Порядок проведення моніторингу земель і ґрунтів.

Цей Порядок визначає механізм проведення моніторингу земель і ґрунтів з метою своєчасного виявлення зміни стану земель, забруднення і властивостей ґрунтів, оцінки здійснення заходів з охорони земель, збереження та відтворення родючості ґрунтів, попередження впливу негативних процесів і ліквідації наслідків такого впливу.

Об’єктом моніторингу є всі землі незалежно від форми власності та ґрунти.

Моніторинг земель і ґрунтів проводиться шляхом систематичних спостережень, спрямованих на оцінку стану земель і ґрунтів, та порівняння одержаних показників.

Моніторинг земель щодо забруднення ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення включає:

агрохімічне обстеження ґрунтів;

контроль за змінами якісного стану ґрунтів;

агрохімічну паспортизацію земельних ділянок.

Залежно від мети спостережень та охоплення територій проводиться такий вид моніторингу земель і ґрунтів:

національний — на всіх землях у межах території України;

регіональний — на територіях, що характеризуються єдністю фізико-географічних, екологічних та економічних умов;

локальний — на окремих земельних ділянках та в окремих частинах (елементарних структурах) ландшафтно-екологічних комплексів.

Моніторинг земель і ґрунтів проводиться суб’єктами проведення моніторингу за показниками і з періодичністю згідно з додатком та відповідно до Програми моніторингу земель і ґрунтів.

Постанова від 23.07.2024 №848
набирає чинності одночасно із Законом від 20 березня 2023 р. №2973-IX,
через 6 місяців з дня скасування чи припинення воєнного стану в Україні.


Знову оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій

!  Платникам податків

Мінреінтеграції внесло зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Цього разу зміни стосуються територіальних громад Донецької та Харківської областей.

Наказ Мінреінтеграції від 18.07.2024 №204
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 31.07.2024 не опублікований

Автор: Русанова Ганна

До змісту номеру