«Воєнні» пільги таки скасовано
! Платникам податків
30 червня Верховна Рада прийняла у другому читанні законопроєкт №8401 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану». 13 липня Закон був підписаний Головою ВРУ і наступного дня переданий на підпис Президенту.
За цим Законом з 1 серпня буде скасовано «воєнні» податкові пільги та «спецгрупу» ЄП (III група з особливостями оподаткування). Крім того, розпочнуться перевірки ДПС, щоправда, не для всіх.
Про наслідки скасування «спецгрупи» ЄП читайте у «ДК» №30/2023, про повернення на сплату ПДВ зі «спецгрупи» — у «ДК» №30/2023, про поновлення перевірок ДПС — у «ДК» №30/2023. Текст Закону — у «ДК» №30/2023.
Закон України від 30.06.2023 №3219-IX
набирає чинності з 01.08.2023, але не раніше дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 перебуває на підписі в Президента
Нова підстава для демобілізації
! Військовослужбовцям і членам їхніх сімей
Президент Володимир Зеленський 18 липня підписав Закон «Про внесення змін до статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» щодо розширення підстав звільнення з військової служби деяких категорій громадян в період воєнного стану».
Закон, прийнятий ще 3 травня, був переданий на підпис Президенту 8 травня, але чомусь укотре не спрацювала частина третя статті 94 Конституції України, гарантом якої є саме Президент. Не виконав своїх конституційних обов’язків за цією нормою і Голова Верховної Ради.
Відповідно до змін, внесених цим Законом, військовослужбовця може бути звільнено зі служби, якщо його (її) чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба, рідний брат/сестра загинули або пропали під час дії воєнного стану.
Закон України від 03.05.2023 №3096-ІХ
набере чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований
До уваги фінансових установ
! Фінустановам
Міністерство фінансів України звертає увагу фінустанов на набрання чинності Порядком застосування загального стандарту звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки (Common Standard on Reporting and Due Diligence for Financial Account Information).
Зазначений Порядок встановлює процедури та норми, необхідні для виконання фінансовими установами вимог щодо збору інформації про підзвітні рахунки та її належної перевірки.
Зокрема:
— порядок визначає перелік інформації, яку підзвітна фінансова установа зобов’язана встановлювати та включати до звіту про підзвітні рахунки щодо кожного підзвітного рахунку, який вона веде;
— встановлюються вимоги до належної комплексної перевірки з метою виявлення підзвітних рахунків та описують процедури належної комплексної перевірки:
існуючих рахунків фізичних осіб;
нових рахунків фізичних осіб;
існуючих рахунків організацій;
нових рахунків організацій;
— встановлюються спеціальні додаткові правила для виконання процедур, зокрема щодо покладання на документи самостійної оцінки та документальні докази, а також щодо агрегування залишків рахунків та перерахунку валют;
— визначається порядок виконання обов’язків підзвітної фінансової установи, в тому числі щодо визначення статусу підзвітної фінансової установи, застосування заходів належної комплексної перевірки до фінансових рахунків, впровадження фінансовою установою правил належної комплексної перевірки фінансових рахунків для встановлення їх підзвітності для цілей Багатосторонньої угоди CRS тощо.
Наказ Мінфіну від 26.05.2023 №282 чинний з 07.07.2023
Оновлено Уніфіковану форму акта перевірки у сфері використання надр
! Геологам і надрокористувачам
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України виклало в новій редакції Уніфіковану форму акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, затверджену наказом Міндовкілля від 26.06.2019 №229.
Уніфікована форма акта містить вичерпний перелік питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю).
Наказ Міндовкілля від 08.05.2023 №303
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований
Новий Порядок дистанційних зборів учасників корпоративного інвестфонду
! Інвестфондам
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Порядок скликання та дистанційного проведення загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду у період дії воєнного стану.
Дистанційне проведення загальних зборів не передбачає спільної присутності на них учасників корпоративного інвестиційного фонду (їх представників) та здійснюється шляхом дистанційного заповнення бюлетенів учасниками загальних зборів і надсилання бюлетенів до особи, яка скликає загальні збори, через депозитарну систему України відповідно до Порядку.
Відповідно до цього Порядку можуть бути проведені річні загальні збори учасників корпоративного інвестиційного фонду та позачергові загальні збори учасників корпоративного інвестиційного фонду у випадках їх скликання.
Цей Порядок застосовується у разі прийняття НКЦПФР у період дії воєнного стану рішення про можливість або обов’язковість його застосування.
Рішення НКЦПФР від 06.07.2023 №754 чинне з 07.07.2023
Використання аудіотехніки під час складання іспитів на «права»
! Кандидатам у водії
Міністерство внутрішніх справ виклало в новій редакції Інструкцію про використання технічних засобів контролю під час складання іспитів (у тому числі за допомогою фото- та відеотехніки), збереження отриманої за допомогою них інформації та доступу до неї, затверджену наказом МВС від 07.12.2009 №515
Зміни стосуються, зокрема, встановлення порядку використання аудіотехніки під час складання теоретичних та/або практичних іспитів для отримання права на керування транспортними засобами.
Тим часом до цього наказу внесено деякі зміни наказом МВС від 05.07.2023 №552.
Окремі положення Наказу набирають чинності через шість місяців після його офіційного опублікування.
Наказ МВС від 15.06.2023 №495
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований
Порядок екстреної держреєстрації ліків скасовано
! Фармацевтам
Кабінет Міністрів вніс зміни до Постанови КМУ від 15.04.2022 №471 «Деякі питання екстреної державної реєстрації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів, препаратів крові, що виробляються або постачаються в Україну протягом періоду дії воєнного стану, під зобов’язання», згідно з якими передбачено скасування Порядку екстреної державної реєстрації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів, препаратів крові, що виробляються або постачаються в Україну протягом періоду дії воєнного стану, під зобов’язання.
Установлено, що строк дії реєстраційних посвідчень на лікарські засоби, які зареєстровані відповідно до вимог Порядку екстреної державної реєстрації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів, препаратів крові, що виробляються або постачаються в Україну протягом періоду дії воєнного стану, під зобов’язання, продовжується на території України з дати закінчення строку дії реєстраційного посвідчення на один рік та/або на період дії воєнного стану в Україні, та/або на 6 місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні із внесенням інформації про продовження строку дії реєстраційного посвідчення на такий лікарський засіб до Державного реєстру лікарських засобів.
Оновлена в Державному реєстрі лікарських засобів інформація про продовжений строк дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб засвідчує чинність державної реєстрації такого лікарського засобу та не потребує видачі нового або заміни дійсного реєстраційного посвідчення.
За бажанням особи, яка подала заяву про екстрену державну реєстрацію лікарського засобу, строк, протягом якого він дозволяється до застосування на території України, може бути скорочено за рішенням МОЗ.
Постанова КМУ від 04.07.2023 №673 чинна з 06.07.2023
Нові вимоги до вивісок аптек
! Аптекам
Кабмін вніс зміну до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.112016 №929, а саме:
додано положення, згідно з яким на вивісці та зовнішніх рекламних конструкціях аптечного закладу дозволяється, крім використання позначення виду аптечного закладу, зазначати найменування ліцензіата, аптечного закладу та/або торговельної марки, що належить ліцензіату на законних підставах, за умови що таке найменування не містить вказівки щодо рівня або іншої ознаки цін, яка може вплинути на наміри споживача щодо придбання товарів у такому закладі, інформації, що може вводити споживача в оману, про орієнтованість аптечного закладу на обслуговування певних соціальних груп населення порівняно з іншими аптечними закладами.
Постанова КМУ від 11.07.2023 №699 набирає чинності 13.09.2023
Перевірки повернуться і до банків
! Банкам
У зв’язку з завершенням карантину Нацбанк визнав такою, що втратила чинність, Постанову НБУ від 18.03.2020 №34 «Про зупинення проведення виїзних перевірок банків».
Цією постановою було зупинено на період до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), проведення усіх видів планових виїзних перевірок банків, інших осіб, які є об’єктами нагляду (оверсайта) НБУ.
Постанова НБУ від 11.07.2023 №92 чинна з 13.07.2023
Як стати органом сертифікації у сфері географічних зазначень
! Юрособам
Міністерство аграрної політики та продовольства України затвердило форму заявки на внесення інформації про підприємство, установу, організацію чи їх підрозділ до Реєстру органів сертифікації у сфері географічних зазначень або традиційних гарантованих особливостей.
Відповідно до ч. 2 ст. 47 Закону «Про особливості правової охорони географічних зазначень для сільськогосподарської продукції та харчових продуктів, захист прав та застосування схем якості, включаючи традиційні гарантовані особливості для сільськогосподарської продукції та харчових продуктів» підприємство, установа, організація чи їх підрозділ, що претендує на внесення інформації про нього до Реєстру органів сертифікації, подає до спеціально уповноваженого органу заявку на внесення за формою, визначеною спеціально уповноваженим органом.
До заявки додаються:
копія атестата про акредитацію;
витяг з ЄДР стосовно особи, яка подає заяву;
копія статуту підприємства, установи, організації чи їх підрозділу;
перелік співробітників та документи, що підтверджують рівень компетентності персоналу у сфері сертифікації.
Рішення про внесення чи про відмову у внесенні інформації до Реєстру органів сертифікації приймається спеціально уповноваженим органом протягом 10 к. д. з дня отримання вищезгаданих документів.
Тим часом до цього наказу внесено деякі зміни наказом Мінагрополітики від 07.07.2023 №1355.
Наказ Мінагрополітики від 19.06.2023 №1293
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований
Затверджено податковий розрахунок надходжень для е-резидентів
! Податковим агентам е-резидентів
Міністерство фінансів затвердило форму Податкового розрахунку сум надходжень платника третьої групи єдиного податку на рахунки у банках і сум утриманого з них податку.
Зазначений розрахунок зобов’язані подавати податкові агенти платників єдиного податку третьої групи — електронних резидентів (е-резидентів). Розрахунок подається лише в разі зарахування коштів на рахунок платника єдиного податку третьої групи — електронного резидента (е-резидента).
Наказ Мінфіну від 19.06.2023 №331
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований
Зміни в Порядку державного обліку артезіанських свердловин
! Власникам артезіанських свердловин
Кабмін вніс зміни до Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об’єму видобутих підземних вод, затвердженого постановою КМУ від 08.10.2012 №963. Зокрема:
— надано визначення поняттю «артезіанська свердловина». Під артезіанською свердловиною розуміється інженерна водозабірна споруда, яка є вертикальною гірничою виробкою з невеликим розміром поперечного перерізу, що призначена для забору підземних вод з різних водоносних горизонтів;
— визначено, що Державний реєстр артезіанських свердловин є складовою частиною єдиної державної електронної геоінформаційної системи користування надрами. Порядок його ведення ще має затвердити КМУ;
— уточнено, що до Реєстру включаються відомості про артезіанські свердловини, у тому числі недіючі, незалежно від місця розташування, на підставі даних, що містяться у паспортах артезіанських свердловин, у разі складення паспорта до 27 травня 2016 р., — у паспортах та описах артезіанських свердловин. Зазначені паспорти складаються за формою, затвердженою спільним наказом Міндовкілля та Мінінфраструктури.
Дані та інформація, що містяться у паспортах (паспортах та описах) артезіанських свердловин, вносяться до 1 грудня поточного року до електронного кабінету надрокористувача відповідно до Положення про електронний кабінет надрокористувача суб’єктами господарювання, які є власниками або користувачами земельних ділянок, у межах яких розташовані та експлуатуються артезіанські свердловини.
Доступ до електронного кабінету надрокористувача надається суб’єкту господарювання, який є власником або користувачем земельних ділянок, у межах яких розташовані та експлуатуються артезіанські свердловини, чи уповноваженій особі після проходження процедури електронної ідентифікації/автентифікації в установленому законодавством порядку, в тому числі з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації/автентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Постанова КМУ від 11.07.2023 №703 чинний з 13.07.2023
Розмінування визнано важливим
! Підприємствам, які здійснюють протимінну діяльність
Міністерство економіки затвердило Зміни до Критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки, затверджених наказом Мінекономіки від 17.02.2023 №952.
Новим критерієм визнання підприємства важливим є здійснення протимінної діяльності (надання послуг та/або виконання робіт з гуманітарного розмінування території України).
Крім того, уточнено вимоги щодо розміру середньої заробітної плати: для підприємств, які мають не менше 50 працівників, вона повинна бути не нижче від середньої заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 1,5, для підприємств незалежно від кількості працівників — не нижче середньої зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 3.
Уточнено, що провадження діяльності на території трьох і більше областей України потрібно підтверджувати документами на право власності або оренду нерухомого майна, а також витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами за місцезнаходженням філії, представництва, іншого відокремленого підрозділу.
Наказ Мінекономіки від 14.06.2023 №5496
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 19.07.2023 офіційно не опублікований