• Посилання скопійовано

Коментар 1 до Закону України від 13.12.2022 №2836-ІХ

Розгляд скарг на блокування ПН/РК

Законом №2836 (див. «ДК» №1-2/2023) відновлено строки для розгляду скарг на заблоковані ПН/РК в ЄРПН. Проте цей строк продовжено до 10 робочих днів.

29 грудня Президент підписав, а 31 грудня офіційно опубліковано в «Голосі України» Закон від 13.12.2022 №2836-IX (раніше проєкт Закону №8196) «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України».

Закон набрав чинності 3 січня 2023 року (через три дні з дня опублікування).

Які новації він приніс платникам податків? Розглянемо далі.

Відкликання ППР зі штрафами та пенею

Нагадаємо, що відповідно до пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 за умови реєстрації такими платниками ПН/РК в ЄРН до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше ніж 31.07.2022.

За новим законом звільнення від відповідальності розширено за періодами, а податкові повідомлення-рішення, якими були визначені штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов’язків (крім сплати ПДФО та/або ВЗ), вважаються скасованими (відкликаними).

Зокрема, платник податків звільняється від фінансової відповідальності у разі:

— реєстрації в ЄРПН ПН/РК, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 до 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше ніж 15.07.2022;

— реєстрації в ЄРПН ПН/РК до зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період 01.02.2022 до 31.05.2022, складених за операціями, визначеними п. 198.5 та п. 199.1 ПКУ, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше ніж 20.07.2022;

— подання звітності, у т. ч. фінансової звітності та з податку на прибуток (п. 46.2 ПКУ), за звітні (податкові) періоди — 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 01.06.2022, І квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий — травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше ніж 20.07.2022;

— сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди — 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень — травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), не пізніше ніж 01.08.2022 (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору — не пізніше ніж 31 грудня 2022 року);

— сплати грошових зобов’язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, не пізніше ніж 1 серпня 2022 року.

У цій ситуації важливими є порядок такого скасування/відкликання податкового повідомлення-рішення на вимогу пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ та порядок повідомлення про це платника податків.

Підстави та порядок відкликання податкових повідомлень-рішень є вичерпними та прописані у ст. 60 ПКУ. Тож зміни до цієї статті новим законом не вносяться. Але якщо ми не беремо до уваги такі підстави скасування/відкликання податкового повідомлення-рішення, як погашена/стягнена сума податкового боргу, зменшення нарахованого за податковим повідомленням-рішенням податкового зобов’язання або прийняття судом рішення про скасування податкового повідомлення-рішення чи зменшення податкового зобов’язання, то залишається припис за пп. 60.1.2 ПКУ щодо такої підстави для відкликання податкового повідомлення-рішення, як у разі коли контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов’язання або податкову вимогу.

За новим законом, якщо податковий орган за наявності обставин, визначених у пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, скасовує/відкликає податкове повідомлення-рішення, то воно вважається відкликаним з дня прийняття контролюючим органом рішення про скасування такого податкового повідомлення-рішення (п. 60.3 ПКУ).

При цьому повідомлення платників податків про відкликання податкового повідомлення-рішення не передбачено ані ст. 60 ПКУ, ані розділом V Порядку №1204.

Тож дізнатися про таке прийняте податковим органом рішення платник податків може або надіславши запит про надання інформації щодо розрахунків із бюджетом (письмово чи через електронний кабінет платника), або отримавши відомості про розрахунки в електронному кабінеті платника з облікових показників інтегрованих карток.

Зверніть увагу!

Протягом якого строку очікувати відповідних змін у стані розрахунків із бюджетом?

Платники податків мають пам’ятати, що оскаржити до суду бездіяльність податкового органу можна лише протягом 6 місяців, які, на нашу думку, варто відлічувати від дати набрання чинності новим законом. Якщо платник вирішить оскаржити це в адмінпорядку за ст. 56 ПКУ, то такий строк скорочується до трьох місяців з дати отримання результатів розгляду скарги (ч. 4 ст. 122 КАСУ).

Поновлений та збільшений строк розгляду скарг щодо заблокованих ПН/РК

Також нагадаємо, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім строків, визначених у пп. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.

За приписами п. 52-8 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на час дії карантину (на сьогодні він подовжений до 30.04.2022) зупиняється перебіг строків, установлених ст. 56 ПКУ (в частині процедури адміністративного оскарження) щодо скарг платників податків, крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення ПДВ. Це стосується й скарг, не розглянутих станом на 18 березня 2020 року.

Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених ст. 56 ПКУ.

Водночас зупинення строків на час запровадження воєнного та/або надзвичайного стану з дати набрання чинності Законом №2836 не поширюється на строки подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених пп. 56.23.3 ПКУ, — йдеться про поновлення строку розгляду скарг податковим органом на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН протягом 10 календарних днів без можливості їх продовження.

Проте зі змінами за Законом №2836 цей строк становитиме не 10 календарних днів, а тимчасово, на період дії воєнного стану — 10 робочих днів з дня отримання такої скарги ДПСУ.

Нормативна база

  • КАСУ — Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 №2747-IV.
  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Закон №2836 — Закон України від 13.12.2022 №2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України».
  • Порядок №1204 — Порядок надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Мінфіну від 28.12.2015 №1204.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру