• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Міністерства юстиції України від 15.02.2022 р. №19247/17278-33-22/8.4.3

Нагадаємо, що щорічне підтвердження про КБВ юрособи мають подавати у такі строки:

1) для ЮО, створених та зареєстрованих до 28.04.2020 р.:

— якщо відомості оновлено з 11.07.2021 до 31.12.2021 р., — у 2023 році;

— якщо відомості оновлено з 01.01.2022 р. до 11.07.2022 р., — у 2023 році;

2) для ЮО, створених та зареєстрованих після 28.04.2020 р., — у 2022 році.

Як зазначає Мін’юст у коментованому листі, оновлення відомостей про КБВ триватиме до 11.07.2022 р., а ось процес щорічного підтвердження відомостей про КБВ (ст. 17-1 Закону про держреєстрацію) має розпочатися з 01.01.2023 р., після завершення процедури оновлення зазначених відомостей. Проте інформація про 2023 рік стосується тих, хто такі відомості оновлює. ЮО, створені та зареєстровані після 28.04.2020 р., мають підтверджувати зазначені при реєстрації відомості вже у 2022 році.

Утім, є деякі моменти, які заслуговують на увагу.

Так, з огляду на практику підтверджувати слід не дані, які внесені до ЄДР, а реальні дані з документів фізосіб та юросіб та в разі необхідності їх одночасно змінити.

Так, на сьогодні юрособи мають подавати форму 2 або 4 разом зі структурою власності. Звіряння даних учасників (засновників) юрособи слід провести щодо П. І. Б., місця реєстрації, країни президентства, даних паспорта (ID-картки, іншого документа, що посвідчує особу), ну і, звісно, кількості учасників (засновників) та бенефіціарів за даними ЄДР.

Багато хто здивувався, побачивши у переліку бенефіціарів у відкритих даних ЄДР усіх засновників, навіть тих, які мають у ТОВ, скажімо, 2%.

Увага! Отримувати витяги з ЄДР для такої перевірки не потрібно. Вся інформація є у відкритому доступі в ЄДР за посиланням https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search (у розділі «Безкоштовний запит»).

Отже, що потрібно зробити після перевірки:

1) у разі виявлення змін у даних самих бенефіціарів потрібно заповнити нові дані на сторінці 2 (форми 2 або 4) та поставити зверху позначку для типу дії «зміна відомостей»;

2) у разі виявлення невідповідної кількості бенефіціарів, серед яких є учасники (засновники) юрособи, що володіють менш як 25% статутного капіталу або права голосу, таких осіб, які не є бенефіціарами, слід виключити з переліку бенефіціарів. Для цього слід, знову ж таки, заповнити сторінку 2 (форми 2 або 4) з даними таких небенефіціарів та зверху сторінки поставити позначку для типу дії «виключення».

Таким чином, практика оновлення відомостей про КБВ наразі потребує значної уваги до даних самих бенефіціарів та відкритих даних в ЄДР.

Така перевірка є необхідною, адже Мін’юст у коментованому листі зауважив, що за ч. 4 ст. 35 Закону про держреєстрацію особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для держреєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до ЄДР, а також у неподанні або несвоєчасному поданні держреєстратору передбаченої цим Законом інформації про КБВ юрособи або його відсутність, несуть відповідальність, встановлену законом.

Але адмінвідповідальність наразі передбачена лише за неподання або несвоєчасне подання держреєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юрособи або про його відсутність чи документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юрособи (ч. 5 ст. 166-11 КУпАП) зі штрафом від 17000 до 51000 грн.

Щодо подання завідомо неправдивих відомостей, то тут слід врахувати, що під час проведення реєстраційних дій як щодо оновлення відомостей про КБВ, так і надалі, держреєстратори звіряють дані у поданих документах (у т. ч. у реєстраційній заяві) з даними чинних в Україні державних реєстрів, зокрема державного міграційного реєстру з даними фізосіб. Тож при виявленні розбіжності у поданих держреєстратору документах з відповідними реєстрами у вчиненні реєстраційної дії буде відмовлено.

Щодо адмінвідповідальності за недостовірні відомості про КБВ, то в коментованому листі Мін’юст не згадав, що на сайті ВРУ розміщено законопроєкт №6003 щодо вдосконалення механізмів валідації інформації про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності юридичних осіб.

Як зазначено у пояснювальній записці до нього, оскільки інформація про кінцевих бенефіціарних власників у ЄДР не перевіряється на предмет достовірності та актуальності, а також немає механізму притягнення осіб до відповідальності за надання недостовірної інформації до ЄДР, збільшується ризик використання суб’єктів господарювання з непрозорою структурою власності у схемах відмивання коштів, а також для ухилення від сплати податків.

Законопроєктом №6003 пропонується встановити механізм внесення до ЄДР інформації про можливу недостовірність інформації та наступну перевірку достовірності інформації про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності суб’єкта господарювання — клієнта суб’єкта первинного фінмоніторингу в разі виявлення таким суб’єктом первинного фінмоніторингу в результаті здійснення належної перевірки розбіжностей між даними про КБВ або структуру власності клієнта, зібраними таким суб’єктом первинного фінмоніторингу, та такими даними у ЄДР.

Тож законопроєктом пропонується запровадити відповідальність юросіб за внесення до ЄДР завідомо неправдивих відомостей про кінцевого бенефіціарного власника таких юросіб або про його відсутність у вигляді штрафу у розмірі від 17000 до 51000 грн.

Проте Мін’юст запевняє, що в будь-якому разі до 01.01.2023 р. жодних адмінпротоколів складатися не буде, у т. ч. й у разі виявлення відсутності поданих форм 2 або 4 разом зі структурою власності у періоді з 11.07.2022 р. до 31.12.2022 р.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру