• Посилання скопійовано

Коментар до постанови Кабінету Міністрів України від 03.05.2022 р. №515

Затверджено порядок зарахування до місцевих бюджетів 5% акцизу з тютюнових виробів

1 травня запрацював новий механізм справляння роздрібного акцизу з тютюну та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. КМУ затвердив порядок зарахування до місцевих бюджетів 5% акцизу з тютюнових виробів — дані для розподілу братимуться з РРО/ПРРО.

Ми вже писали про те, що із внесенням змін до БКУ з 1 травня 2022 року набрали чинності норми Закону №1914 щодо перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати 5% акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі — тютюнові вироби), який до 1 травня повністю сплачувався суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі.

Водночас суб’єкти господарювання роздрібної торгівлі до кінця 2022 року залишаються, у порядку та на умовах, що діяли до 1 квітня 2022 року, платниками 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками, та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року (п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ).

Іншими словами, з 1 травня 2022 року акцизний податок з продажу тютюнових виробів за ставкою 5% сплачують:

  • виробники та імпортери тютюнових виробів — під час першого продажу тютюнових виробів у роздрібній торгівлі або суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами, — новий п. 216.14 ПКУ, який набрав чинності з 1 травня 2022 року;
  • роздрібні торговці тютюновими виробами, але тільки з тих виробів, що вироблені до 1 квітня 2022 року та не реалізовані кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року. Принаймні так випливає з буквального значення чинної норми п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ, в якому слово «квітень» так і не було замінено на «травень».

Як роздрібному торговцю відокремити товар, вироблений до 1 квітня, від товару, виробленого після 1 квітня, кожен СГ має вирішувати самостійно. Можливо, для цього варто звернутися до виробника/імпортера/продавця, в якого придбано цей товар. У кожному разі в нормативних документах про це ані слова.

При цьому товари, вироблені до 1 квітня 2022 року, мають продаватися за максимальними роздрібними цінами з додаванням до них 5% акцизного податку, а товари, вироблені після 1 квітня 2022 року, — без додавання 5% акцизного податку. Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ.

Також постає запитання: що вже тепер робити роздрібним торговцям з наявними у них товарами, виробленими у квітні (після 1 квітня та до 1 травня), що досі не реалізовані кінцевим споживачам? Виробники/імпортери ще не встигли сплатити з них 5% акцизу, а роздрібні торговці вже не зобов’язані нараховувати на них роздрібний акциз з 1 травня.

Відповіді наразі немає, тому що проєкт Закону №7311 від 24.04.2022 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану», яким передбачено, що з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 травня 2022 року, замість чинної норми — до 1 квітня 2022 року, — акцизний податок з роздрібного продажу сплачується суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі, все ще перебуває на розгляді в Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики і навіть не виносився на голосування до сесійної зали ВРУ. Тож чекаємо роз’яснень.

Тим часом 3 травня 2022 року Кабмін Постановою №515 затвердив Порядок зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

І ще: роздрібні торговці тютюновими виробами подають додаток 6 до декларації акцизного податку, який заповнюється окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці, у межах якої розташовані місця реалізації підакцизних товарів, з обов’язковим зазначенням коду органу місцевого самоврядування за КОАТУУ — див. консультацію у ЗІР, підкатегорія 114.07.

Таким чином, сума роздрібного акцизу декларується платниками в розрізі кодів КОАТУУ. Проте розподіляти акцизний податок між місцевими бюджетами податківці будуть за іншим принципом.

Згідно з Постановою №515 акцизний податок (А), який підлягає розподілу між відповідними бюджетами місцевого самоврядування, зараховується до місцевих бюджетів за формулою:

Аі = А х Чі,

де Чi — частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування;

і — індекс для позначення відповідного бюджету місцевого самоврядування.

Частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування визначається за такою формулою:

Чі = Рі : Р,

де Рі — вартість реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за останній (податковий) звітний місяць з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій;

Р — загальна сума такої вартості реалізованих тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за останній (податковий) звітний місяць загалом по Україні з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій.

Частка округлюється до дев’яти знаків після коми.

З цих формул ми бачимо, що розподіл акцизного податку здійснюватиметься на підставі даних, отриманих з РРО/ПРРО, а не з декларацій акцизного податку.

Далі ДПС надає Казначейству частки для зарахування акцизного податку до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, а Казначейство після отримання часток на відповідний період розподіляє акцизний податок, у тому числі акумульований на рахунках Казначейства, відкритих для зарахування інших коштів, тимчасово віднесених до надходжень місцевих бюджетів.

Що буде, якщо стосовно конкретного СГ виявиться розбіжність у сумі акцизного податку між даними його РРО/ПРРО та даними податкових декларацій акцизного податку? На нашу думку, це може стати підставою для позапланової перевірки такого СГ відповідно до пп. 78.1.1 або 78.1.4 ПКУ.

Нормативна база

  • БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. №2456-VI.
  • Закон №1914 — Закон України від 30.11.2021 р. №1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
  • Порядок №515 — Порядок зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затверджений постановою КМУ від 03.05.2022 р. №515.
  • Постанова №515 — Постанова КМУ від 03.05.2022 р. №515 «Деякі питання зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах».

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру