Особливості обліку цільового фінансування під час війни
Мінфін у листі від 27.04.2022 р. №41020-06-5/8479 (див. у рубриці «Документи для роботи» цього номера «ДК») навів правила обліку цільового фінансування у благодійних організаціях та нагадав про можливість складання бухгалтерських довідок замість первинних документів у разі неможливості їх оформлення надавачами такої допомоги.
Зверніть увагу, що і Мінфін, і ми зараз говоритимемо лише про бухгалтерський облік таких операцій (бо оподаткування — це інша тема, і її ми вже розглядали в статті «Облік, реєстрація авто, імпортованого як гуманітарна допомога» в «ДК» №18/2022).
Якщо допомога — гуманітарна!
Фахівці Мінфіну наголосили, що наразі засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги та сприяння гласності і прозорості цього процесу визначає Закон про гуманітарну допомогу.
На виконання статті 11 цього Закону Міністерство фінансів України видало Наказ №298, який встановлює порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги. Його дія поширюється на юросіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ), які одержали гуманітарну допомогу (отримувачі), які її потребують і яким вона безпосередньо надається (набувачі).
Відповідно до Наказу №298 одержану гуманітарну допомогу у вигляді коштів, товарно-матеріальних цінностей отримувач відображає за дебетом рахунків обліку коштів, товарів, запасів та іншого майна в кореспонденції з рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження».
Таким самим записом отримана гуманітарна допомога у вигляді коштів і товарно-матеріальних цінностей відображається і набувачами.
Кошти і товарно-матеріальні цінності, використані на забезпечення статутної діяльності набувача, відображаються набувачами за кредитом рахунків обліку коштів і товарно-матеріальних цінностей у кореспонденції з рахунком 23 «Виробництво». Одночасно таку суму відображають за дебетом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» і кредитом субрахунку 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів» рахунку 74 «Інші доходи».
Тобто якщо гуманітарку споживає сама благодійна організація (яка в цьому випадку не лише отримувач, а й набувач), то гуманітарка списується на витрати за рахунком 23 (з одночасним визнанням доходу).
А якщо допомога не оформлена як гуманітарна?
Для обліку благодійної допомоги діють окремі правила. Знову ж Мінфін нагадав, що правові засади здійснення благодійної діяльності в Україні визначає Закон про благодійництво. І для цього Закону окремого порядку бухобліку затверджено не було. Проте і благодійну допомогу Мінфін радить відображати як цільове фінансування — якщо допомога має цільове призначення!
Для підприємств (крім бюджетних установ) для обліку та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана цільова благодійна допомога), які можуть надходити як субсидії, асигнування з бюджету та позабюджетних фондів, цільові внески фізичних та юридичних осіб тощо, передбачено рахунок 48 «Цільове фінансування і цільові надходження».
Згідно з Інструкцією №291, за кредитом рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» відображають кошти цільового призначення для фінансування певних заходів, за дебетом — використані суми за певними напрямами, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум.
Правила відображення в обліку цільового фінансування прописані у НП(С)БО 15. За ним цільове фінансування не визнають доходом доти, поки немає підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування.
Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв’язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.
Цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, та фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання у майбутньому певних заходів визнають дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу.
А що робити, якщо на допомогу немає первинки?
Наразі не всі організації мають змогу через війну вести облік та своєчасно складати первинні документи. Тож Мінфін навів правила документального оформлення, спираючись на норми Положення №88, у таких випадках.
Зокрема, цим Положенням передбачено: якщо про господарську операцію, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, то інформація про таку господарську операцію до облікових регістрів бухгалтерського обліку може бути перенесена на підставі належним чином оформленого внутрішнього первинного документа (акта), складеного посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг, у разі якщо така можливість передбачена правилами документообігу підприємства.
А далі у місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформацію про яку в минулих звітних періодах було перенесено до облікових регістрів бухгалтерського обліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період переносять інформацію про таку господарську операцію. І її обсяг зазначають шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.
Інформацію, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизують на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов’язаних рахунках бухгалтерського обліку.
Господарські операції мають бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони здійснені.
Тож навіть у разі неможливості отримати документи від контрагентів підприємства складають внутрішні первинні документи у вигляді бухгалтерських довідок.
Що й казати, норма гарна, але як це прив’язати до отриманої або використаної гуманітарної чи благодійної допомоги? Хіба що оприбуткувати таку допомогу зараз за бухгалтерською довідкою, вести облік за зазначеними вище рекомендаціями, спираючись лише на слова контрагента і сподіваючись, що, як тільки буде можливість, він усі потрібні документи надасть.
Нормативна база
- Закон про благодійництво — Закон України від 05.07.2012 р. №5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
- Закон про гуманітарну допомогу — Закон України від 22.10.1999 р. №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу».
- Інструкція №291 — Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.1999 р. №291.
- Наказ №298 — Наказ Мінфіну від 14.12.1999 р. №298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги».
- НП(С)БО 15 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну від 29.11.1999 р. №290.
- Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.