Як утримувати аліменти з працівників під час війни: роз’яснення Мін’юсту
Часто роботодавці стикаються з необхідністю проводити відрахування із зарплати працівників. Одним із прикладів цього є стягнення аліментів на дітей або дружину. Проте війна стала тим форс-мажором, який спричинив запитання: чи треба проводити відрахування аліментів тепер? Розгляньмо, як трактує ці питання Мін’юст у листі від 08.04.2022 р. №28911/ПІ-Л-1198/20.4.1 (див. у рубриці «Документи для роботи» цього номера «ДК»).
На підставі чого із зарплати відраховуються аліменти?
Документами, на підставі яких здійснюється відрахування із заробітної плати, можуть бути:
- наказ (розпорядження) роботодавця (у разі покриття заборгованості працівника підприємству, на якому він працює);
- будь-які виконавчі документи — наприклад, виконавчі листи, що видаються судами, ухвали та постанови судів у цивільних, господарських, адміністративних та кримінальних справах, виконавчі написи нотаріусів;
- письмове доручення працівника роботодавцю на перерахування частини свого заробітку на користь суб’єкта підприємницької діяльності, що продав працівникові товар у кредит.
У випадку з аліментами застосовуються два останні варіанти. Тобто або аліменти стягуються примусово (на підставі рішення суду та виконавчого листа, надісланого роботодавцю чи наданого йому зацікавленою стороною — отримувачем аліментів), або працівник сам просить відрахувати аліменти у визначеному ним самостійно розмірі на користь певної особи.
В обох випадках у документах зазначається, кому, в якому розмірі та за якими платіжними реквізитами (чи адресою) сплачуватимуться аліменти.
В якому розмірі аліменти стягувалися на початку 2022 року?
Відповідно до ст. 128 КЗпП при кожній виплаті заробітної плати загальний розмір усіх відрахувань не може перевищувати 20%, а у випадках, передбачених законодавством (у разі стягнення аліментів; відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю, а також у зв’язку із втратою годувальника; відшкодування збитків, заподіяних злочином; у разі коли особи, які купують товари у розстрочку, здійснюють виплати за виконавчими документами), — 50% заробітної плати.
Обмеження, встановлені частиною другою цієї статті, не поширюються на відрахування із заробітної плати в разі відбування покарання у вигляді виправних робіт і в разі стягнення аліментів на неповнолітніх дітей. У цих випадках розмір відрахувань із заробітної плати не може перевищувати 70%.
Увага! Такі обмеження не стосуються випадків добровільних платежів з ініціативи працівника.
Тобто якщо працівник подав заяву з проханням відраховувати з його зарплати (після оподаткування та відрахувань за виконавчими листами й іншими обов’язковими виплатами) певну суму коштів, зокрема, на сплату аліментів, — він сам розпоряджається своїми грошима і сам має право визначати розмір таких аліментів (у межах належної йому до виплати суми).
А що змінилося під час війни?
Ми вже зазначали раніше, що, на думку ТПП, війна — це форс-мажорна обставина (див. лист ТПП України від 28.08.2022 р. №2024/02.0-7.1 у рубриці «Документи для роботи» в «ДК» №12/2022). Фахівці різних міністерств одностайні в своїй позиції, що такий форс-мажор звільняє від відповідальності за порушення зобов’язань, зазначених у ЦКУ. Мінекономіки висловилося навіть про те, що такий форс-мажор звільняє від відповідальності і за порушення трудового законодавства.
А що з СКУ (адже саме він прописує обов’язок зі сплати аліментів)? Це роз’яснює Мін’юст у коментованому листі.
Річ у тім, що взятий останніми роками курс на швидку діджиталізацію державних послуг та органів (перехід на електронний документообіг) спричинив під час війни таку проблему. Інформацію, потрібну виконавчим службам для стягнення аліментів (судові рішення тощо), держава має. Але вона тимчасово закрила доступ до такої інформації.
Тож Мін’юст констатує: державне підприємство «Національні інформаційні системи» повідомило про виникнення обставин непереборної сили (форс-мажорних) та тимчасово призупинило роботу Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України (далі — Реєстри), зокрема Автоматизованої системи виконавчого провадження (далі — АСВП) — комп’ютерної програми, що забезпечує збирання, зберігання, облік, пошук, узагальнення, надання відомостей про виконавче провадження, формування Єдиного реєстру боржників та захист від несанкціонованого доступу, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України.
Таке рішення прийнято з метою недопущення будь-яких несанкціонованих дій з інформацією Реєстрів та АСВП з боку ворога і для забезпечення збереження та захисту відомостей, що в них містяться, а також у зв’язку з численними кібератаками.
Наразі доступ до АСВП надано лише в режимі перегляду відомостей про виконавчі провадження без можливості вчинення виконавчих дій, таких як, наприклад, перевірка майнового становища боржника, отримання інформації про рахунки боржника у банках, накладення/зняття виконавцем арешту на/з майна та коштів шляхом винесення відповідних постанов тощо.
Зрозуміло, що відновлення виконавчих дій планується. Але, хоч з дати листа минуло більш як півмісяця, цю проблему й досі не вирішено.
Проте це стосується нових постанов і нових виконавчих листів. А що робити тим роботодавцям, які вже отримали до війни виконавчі документи на примусове стягнення аліментів?
Під час війни стягнення аліментів припиняється — з одним винятком!
Мін’юст нагадує, що відповідно до Закону №2129 (текст закону див. у рубриці «Документи для роботи» «ДК» №14/2022) розділ XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про виконавче провадження доповнено пунктом 10-2, згідно з яким, зокрема, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України:
- фізособи можуть здійснювати видаткові операції з рахунків, на кошти яких накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, без урахування такого арешту, за умови що сума стягнення за виконавчим документом не перевищує 100 тисяч гривень;
- юрособи-боржники можуть здійснювати видаткові операції з рахунків, на кошти яких накладено арешт органами державної виконавчої служби, приватними виконавцями, виключно для виплати заробітної плати в розмірі не більше ніж п’ять мінімальних розмірів заробітної плати на місяць на одного працівника такої юрособи, а також сплати податків, зборів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
- припиняється звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника (крім рішень про стягнення аліментів та рішень, боржниками за якими є громадяни Російської Федерації);
- визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану.
При цьому, як наголошує Мін’юст, винесення виконавцями постанов про припинення відрахування вищезазначеними змінами до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про виконавче провадження не передбачено.
Тобто роботодавцям не треба чекати на новий виконавчий лист або інший документ від виконавця про те, що під час війни стягувати аліменти за раніше надісланими листами не потрібно. Тимчасове припинення стягнення відбувається автоматично, на підставі норм закону.
Але! Якщо аліменти відраховувалися за самостійним рішенням працівника, їх доведеться відраховувати і під час війни. Якщо працівник передумав або хоче зменшити (чи, навпаки, збільшити) розмір аліментів, йому для цього слід подати роботодавцю нову заяву.
Нормативна база
- КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. №322-VIII.
- ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
- СКУ — Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. №2947-III.
- Закон №2129 — Закон України від 15.03.2022 р. №2129-IX «Про внесення зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження».
- Закон про виконавче провадження — Закон України від 02.06.2016 р. №1404-VIII «Про виконавче провадження».