• Посилання скопійовано

Що нового

Діють зміни до ПКУ щодо електронного кабінету та спрощення роботи ФОПів

! Платникам податків

У зв'язку з опублікуванням у газеті «Голос України» 07.08.2020 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців».

Законом спрощується ведення обліку для ФОПів, доступ до електронного кабінету платника податків та розширюється його функціонал.

Зокрема, скасовано обов'язкове ведення книги обліку доходів для ФОПів. ФОПам I — III груп ЄП дозволено вести облік у будь-якій зручній формі — паперовій чи електронній — із зазначенням суми доходу за місяць. ФОПи на загальній системі можуть вести облік також у паперовому або електронному вигляді, але за типовою формою, визначеною Мінфіном.

Для реєстрації в електронному кабінеті платника податків більше не потрібен договір про визнання електронних документів. Крім того, відтепер в електронному кабінеті відображатимуться податкові повідомлення.

Податківці під час перевірок оформлення працівників більше не зможуть опитувати працівників і роботодавців про виплачені пасивні доходи та інші додаткові блага та відшкодування.

Кабмін повинен протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону до 1 серпня 2021 року (так у Законі) забезпечити завершення розміщення у відкритому вільному доступі API програмного інтерфейсу, що дає змогу реалізувати всю повноту функціоналу електронного кабінету.

Також див. «ДК» №33-34/2020.

Закон України від 14.07.2020 р. №786-IX чинний з 08.08.2020 р.


З авіаперевезень почали стягувати збір

! Авіаперевізникам, авіапасажирам, замовникам авіаперевезень

У зв'язку з опублікуванням у газеті «Голос України» 06.08.2020 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про внесення змін до Повітряного кодексу України щодо удосконалення механізму справляння державних зборів за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України».

Зауважимо, що назва Закону є оманливою, адже йдеться не про удосконалення механізму справляння державних зборів з авіаперевезень, а про його запровадження: попередня редакція Кодексу таких положень не містила.

Державний збір за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, та державний збір за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, — це обов'язкові неподаткові платежі до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, що справляються з авіаперевізників у порядку, визначеному Повітряним кодексом.

Зазначені збори не справляються у разі:

  • перевезень вищих посадових осіб та офіційних делегацій України та інших держав;
  • перевезень товарів гуманітарної допомоги з/до України згідно з актами КМУ;
  • польотів, пов'язаних із забезпеченням проведення робіт з ліквідації наслідків стихійного лиха, авіаційних та інших подій, санітарних авіарейсів (у тому числі перевезень тіла (останків, праху) померлого);
  • перевезень пасажирів, які належать до категорії осіб, звільнених від сплати зборів згідно із законом;
  • перевезень дітей віком до двох років;
  • перевезень транзитних пасажирів.

Ставка державного збору за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України, встановлюється у таких розмірах:

  • у разі здійснення повітряних перевезень у межах України — 0,5 долара США;
  • у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з України — 2 долари США.

Ставка державного збору за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України, встановлюється у таких розмірах:

  • у разі здійснення повітряних перевезень у межах України — 2,5 долара США;
  • у разі здійснення міжнародних повітряних перевезень з/до України — 10 доларів США.

Розрахунок розміру збору здійснює Державіаслужба щомісяця за офіційним курсом НБУ на день оформлення авіаперевізнику відповідного рахунка-фактури.

Закон України від 13.07.2020 р. №759-IX чинний з 07.08.2020 р.


Усі в гральний бізнес!

! Казино

У зв'язку з офіційним опублікуванням у газеті «Голос України» 12.08.2020 р. з наступного дня набрав чинності Закон «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор».

Цей Закон визначає правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор.

Держрегулювання у сфері організації та проведення азартних ігор здійснюється ВРУ, КМУ, Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей та іншими органами держвлади в межах їх повноважень, визначених Конституцією та законами України. Органом держрегулювання у сфері організації та проведення азартних ігор є Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей.

З метою здійснення контролю за діяльністю організаторів азартних ігор, моніторингу роботи грального обладнання та забезпечення прав гравців створюється Державна система онлайн-моніторингу.

Ліцензійні умови для кожного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор затверджуються КМУ.

Запроваджуються реєстри: організаторів букмекерської діяльності, організаторів азартних ігор у залах гральних автоматів, організаторів азартних ігор казино, організаторів азартних ігор казино в мережі Iнтернет, організаторів гри в покер, осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх.

Гральні заклади казино дозволяється розміщувати виключно в готелях категорії «п'ять зірок», «чотири зірки» з номерним фондом не менше 100 номерів (у Києві — «п'ять зірок» з номерним фондом не менше 150 номерів), а також на території спеціальних гральних зон, створених за рішенням КМУ. Зазначимо, що проєктом передбачалося розміщення казино лише в п'ятизіркових готелях.

Зали гральних автоматів можуть розміщуватися лише в готелях категорії «три», «чотири» та «п'ять зірок» з номерним фондом не менше 25 номерів (у Києві — не менше 50 номерів). Забороняється розміщувати гральні автомати в приміщеннях органів державної влади та місцевого самоврядування, будівлях культових споруд та ближче ніж за 500 метрів до закладів освіти. Також встановлюється обмеження щодо кількості гральних автоматів.

Нагадаємо, НАЗК раніше зазначало, що документ містить корупційні ризики та фактично не може бути реалізований, оскільки його положення суперечать одне одному.

Закон України від 14.07.2020 р. №768-IX чинний з 13.08.2020 р.


Об'єм двигуна авто для обчислення податку можна глянути в Iнтернеті

! Платникам транспортного податку

Кабмін вніс зміни до Методики визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів, затвердженої постановою КМУ від 18.02.2016 р. №66.

Установлено, що об'єм циліндрів двигуна автомобіля зазначається в куб. сантиметрах або в літрах з урахуванням інформації щодо об'єму циліндрів двигуна автомобіля, зазначеної в прайс-листах виробників (дилерів), зокрема іноземних, спеціалізованих періодичних виданнях, комп'ютерних програмах для продажу автомобілів, Iнтернеті або інших джерелах.

Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. №678 чинна з 07.08.2020 р.


Нові норми втрат нафтопродуктів

! СГ, які працюють з нафтопродуктами

Кабмін затвердив норми втрат нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, відпуску, перевантаження та транспортування.

Застосування норм втрат нафтопродуктів є обов'язковим для всіх СГ, у т. ч. ФОПів, що провадять хоча б один з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання та реалізація нафтопродуктів на території України.

Норми втрат встановлені для всієї території України та двох періодів року: осінньо-зимового періоду — з 1 жовтня до 31 березня; весняно-літнього періоду — з 1 квітня до 30 вересня.

Норми втрат є граничними і застосовуються тільки у випадку встановлення фактичної нестачі нафтопродуктів.

Списання нафтопродуктів у межах норм втрат до встановлення факту нестачі забороняється.

Норми втрат нафтопродуктів не поширюються на нафтопродукти, які приймаються та здаються поштучно (фасована продукція, яка транспортується або зберігається в герметичній тарі, запаяна із застосуванням герметиків, ущільнювачів тощо), а також які зберігаються в резервуарах підвищеного тиску.

Норми втрат нафтопродуктів у частині їх зберігання не поширюються на обсяги нафтопродуктів у резервуарах АЗС.

Норми втрат нафтопродуктів не застосовуються під час їх транзитного перевезення.

Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. №686 чинна з 07.08.2020 р.


Врегульовано деякі питання, пов'язані із застосуванням МД окремих типів

! Суб'єктам ЗЕД

Кабмін затвердив Положення про митні декларації окремих типів, яке визначає вимоги до оформлення і використання митних декларацій окремих типів, на підставі яких товари, що переміщуються під митним контролем між двома митними органами України або в межах зони діяльності одного митного органу, декларуються у режим спільного транзиту, а також порядок внесення змін до таких митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними.

Митна декларація окремого типу є заявою, в якій суб'єкт режиму або від імені суб'єкта режиму підприємство, яке надає послуги з декларування товарів, заявляє про намір суб'єкта режиму помістити товари у режим спільного транзиту шляхом:

відправлення авторизованого структурованого електронного повідомлення до електронної транзитної системи — основна процедура декларування;

подання документа на паперовому носії митному органу — резервна процедура декларування.

Також затверджено форму транзитного супровідного документа та внесено зміни до Положення про митні декларації, затвердженого постановою КМУ від 21.05.2012 р. №450.

Постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 р. №681 чинна з 07.08.2020 р.


Методичні рекомендації щодо супервізії працівників, які надають соцпослуги

! Надавачам соціальних послуг

Міністерство соціальної політики України затвердило Методичні рекомендації щодо супервізії працівників, які надають соціальні послуги.

Для забезпечення проведення супервізії надавач соціальних послуг може залучати спеціалістів із практичним досвідом її проведення, досвідом практичної роботи у сфері надання соціальних послуг, консультативної роботи, які володіють необхідними знаннями, навичками, методиками роботи з різними категоріями сімей / осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Супервізію рекомендується проводити за заздалегідь складеним планом, в обумовлений час та визначати індивідуально за потребою для кожного працівника надавача соціальних послуг.

Наказ Мінсоцполітики від 12.06.2020 р. №414 чинний з 12.06.2020 р.


Оновлено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами

! Платникам податків

Міністерство фінансів України наказом від 01.06.2020 р. №261 виклало в новій редакції Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. №557.

Метою змін є спрощення обміну електронними документами з контролюючими органами.

Юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу суб'єктів електронного документообігу (СЕД) з дати приєднання до договору про визнання електронних документів, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку.

Приєднання до договору здійснюється шляхом надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі (стандарті) з дотриманням вимог законодавства. Підтвердженням про приєднання автора до договору є отримання автором відповідної квитанції про прийняття контролюючим органом такого документа.

Фізичні особи, які не є самозайнятими особами, автоматично вважаються СЕД та мають право подавати електронні документи до контролюючих органів виключно з використанням кваліфікованого електронного підпису.

Установлено, що договори про визнання електронних документів, що на день набрання чинності цим наказом є чинними, продовжують діяти до виникнення підстав, визначених п. 5 розд. III Порядку (завершення строку чинності або скасування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа керівника, зміна керівника, припинення юрособи, зняття з обліку самозайнятої особи, смерть).

Зауважимо, що наказ був прийнятий до набрання чинності Законом №768, який передбачає, що електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом здійснюється без укладення відповідного договору.

Наказ Мінфіну від 01.06.2020 р. №261
набирає чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем його офіційного опублікування,
станом на 12.08.2020 р. офіційно не опублікований


Оновлено Технічний опис державного логотипа для органічної продукції

! Виробникам органічної продукції

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України затвердило зміни до Технічного опису державного логотипа для органічної продукції, затвердженого наказом Мінагрополітики від 22.02.2019 р. №67.

Уточнено, що кольори для відтворення державного логотипа мають такі значення:

  • жовтий — Pantone 102 C (C0 M0 Y100 K0);
  • зелений — Pantone 376 C (C50 M0 Y100 K0);
  • блакитний — Pantone 2995 C (C70 M20 Y0 K0);
  • білий — 100% Pantone Trans. White.

Попередня версія містила дещо інші кольори Pantone і помилки розпізнавання сканованого документа в кольорах CMYK.

Крім того, з'явився чорно-білий (у відтінках сірого) варіант логотипа для випадків, якщо під час маркування органічної продукції використовується лише чорно-білий друк:

  • жовтий замінюється на 20% чорного кольору;
  • зелений замінюється на 50% чорного кольору;
  • блакитний замінюється на 90% чорного кольору;
  • білий — 100% (очевидно, не чорного, а таки білого).

Також уточнено, що відстань між державним логотипом та будь-якими текстовими чи графічними елементами повинна становити не менше ніж 1/4 радіуса круга.

Наказ Мінекономіки від 15.07.2020 р. №1336
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 12.08.2020 р. офіційно не опублікований


Нова процедура ведення Довірчого списку

! Суб'єктам електронного документообігу

Міністерство цифрової трансформації України затвердило Порядок ведення Довірчого списку.

Нагадаємо, Довірчий список — це перелік кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг та інформації про послуги, що ними надаються

Порядок визначає процедуру ведення Довірчого списку, внесення відомостей до нього та забезпечення цілодобового доступу до Довірчого списку через телекомунікаційні мережі загального користування.

Відомості про юросіб, ФОПів, що мають намір надавати кваліфіковані електронні довірчі послуги, до Довірчого списку вносятся з урахуванням положень, визначених ч. 1 — 6, 8 ст. 30 Закону «Про електронні довірчі послуги».

Водночас втрачає чинність Наказ Мін'юсту від 29.10.2018 р. №3373/5 «Про затвердження Порядку ведення Довірчого списку».

Наказ Мінцифри від 08.07.2020 р. №104
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 12.08.2020 р. офіційно не опублікований


Затверджено Перелік формальних помилок у публічних закупівлях

! Суб'єктам публічних закупівель

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України відповідно до абз. 12. п. 11 ч. 1 ст. 9 Закону «Про публічні закупівлі» затвердило Перелік формальних помилок.

Формальними помилками є такі, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Ними вважаються помилки, що пов'язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.

Наказ Мінекономіки від 15.04.2020 р. №710
набирає чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 12.08.2020 р. офіційно не опублікований

Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру