До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 17.03.2020 р. №1112/6/99-00-07-03-02-06/ІПК
У коментованій ІПК податкові органи розглядають особливості оформлення документа (зокрема, в електронному вигляді), що засвідчує факт постачання послуг. Важливість первинного документа не слід недооцінювати. Адже:
— платник податків зобов'язаний подавати на належним чином оформлену письмову вимогу податківців документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування, первинні документи (пп. 16.1.5 ПКУ);
— податківці мають право вивчати під час проведення перевірок первинні документи (пп. 20.1.6 ПКУ);
— на підставі первинних документів для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань (п. 44.1 ПКУ).
Незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, інших документів з питань обчислення і сплати податків протягом 1095 днів1 та/або ненадання оригіналів документів (крім документів, отриманих з ЄРПН) чи їх копій — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 510 грн (п. 121.1 ПКУ).
1 Не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до ст. 39 Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації та/або граничного строку сплати грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, — за днем її фактичного подання (п. 102. 1 ПКУ).
Якщо розглядати складання первинного документа (зокрема, в електронній формі) через призму ПДВ, то датою виникнення податкового зобов'язання за операцією з постачання послуг є (п. 187.1 ПКУ):
— дата отримання передоплати (засвідчує банківська виписка);
— дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
І як слушно повідомляють податківці, при здійсненні операцій з постачання послуг з метою визначення дати виникнення податкового зобов'язання з ПДВ та, відповідно, складання податкової накладної за такими операціями, слід використовувати дату складання документа (в паперовій чи електронній формі). Аналогічна відповідь наведена в ІПК ДПСУ від 11.03.2020 р. №998/6/99-00-07-03-02-06/ІПК.
Якщо говорити про електронний документ, то саме дата складання такого документа є важливою, незалежно від дати накладання електронних підписів2.
2 З переліком необхідних документів та порядком отримання ЕЦП можна ознайомитись за посиланням: http://acskidd.gov.ua. Звертаємо увагу, що отримати ЕЦП можна онлайн через Приват24.
Зверніть увагу: дата надсилання та одержання електронного документа, як і дата підпису, не визначають дату виникнення податкового зобов'язання з ПДВ!
Електронний підпис накладається відповідно до законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Тож автор електронного документа для своєї ідентифікації може використовувати електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора (ст. 6, 7 Закону №8513). Первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
3 Закон України від 22.05.2003 р. №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг».
Первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити:
— найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ;
— назва документа (форми);
— дату складання;
— зміст та обсяг господарської операції;
— одиницю виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі);
— посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Зверніть увагу на норму п. 2.6 Положення №884, яка дає право покупцю у разі неотримання вчасно первинного документа від постачальника (виконавця послуг) відобразити господарську операцію за складеним внутрішнім первинним документом — актом. Проте це стосується лише відображення витрат у бухобліку, а ніяк не ПДВ. Покупцеві згідно з п. 198.6 ПКУ право на податковий кредит дає зареєстрована в ЄРПН податкова накладна. Датою складання такої податкової накладної є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг (зрозуміло, якщо не було передоплати). Для виконавця послуг також важливим є правильне визначення дати податкового зобов'язання з ПДВ, щоб не порушувати терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»