• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 17.02.2020 р. №646/6/99-00-04-06-03-06/IПК

Як ФОПу знятися з обліку як самозайнята особа

Якщо ФОП одночасно є самозайнятою особою1, чи має він сплачувати ЄСВ двічі та обліковуватись як ФОП з ознакою «незалежна професійна діяльність»? Верховний Суд вважає, що жодних підстав для цього немає. А ось ДПС2 самостійно знімати з обліку не збирається.

Нагадаємо, що 04.02.2020 р. було прийнято у першому читанні законопроєкт №2166 про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» щодо усунення дискримінації за колом платників.

1 У цій конкретно статті йдеться про особу, яка провадить незалежну професійну діяльність, у розумінні п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ.

2 Iндивідуальна податкова консультація ДПСУ від 17.02.2020 р. №646/6/99-00-04-06-03-06/IПК, див. «ДК» №11/2020.

Так, пропонується звільнити осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (а саме: наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в т. ч. адвокатську, нотаріальну діяльність), від сплати за себе ЄСВ, за умови що такі особи одночасно взяті на облік як ФОПи. При цьому особа, яка одночасно є ФОПом та особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, провадить один й той самий вид діяльності.

Але на сьогодні залишається відкритим питання щодо осіб, які вже є ФОПами та одночасно провадять незалежну професійну діяльність.

Позиція ДПСУ: самозайнята особа та ФОП — різні платники ЄСВ

Податкові органи продовжують власну політику зі справляння ЄСВ з осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та з фізосіб-підприємців.

По-перше, фізособи-підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, є окремими платниками єдиного внеску відповідно до п. 4, 5 ч. 1 ст. 4 Закону про ЄСВ.

По-друге, у разі якщо фізособа-підприємець є одночасно самозайнятою особою, то вона має сплачувати ЄСВ двічі — за себе як за ФОПа та як за самозайняту особу.

Є й третій важливий момент, на чому наголошується у коментованій нами IПК №646/6/99-00-04-06-03-06/IПК: платник, який не подавав заяву форми №1-ЄСВ для взяття на облік платником єдиного внеску як особа, що здійснює незалежну професійну діяльність, не має підстав перебувати на обліку в контролюючих органах платником єдиного внеску як особа, що здійснює незалежну професійну діяльність.

Разом з цим ДПС наполягає, що зазначене не звільняє особу, що здійснює незалежну професійну діяльність, від обов'язків, визначених ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ. Утім, у цій нормі все-таки йдеться про право платника ЄСВ звертатися до податкового органу з письмовою заявою про зміну умов сплати єдиного внеску у разі зміни його статусу як платника (або отримання права на зміну розміру єдиного внеску, зокрема у зв'язку зі зміною виду економічної діяльності).

Отже, наведене вище доводить до невтішного висновку: органи ДПС не бажають змінювати свою позицію щодо сплати ЄСВ фізособами-підприємцями, які одночасно є самозайнятими особами.

I це незважаючи на постанову Верховного Суду від 02.09.2019 р. у справі №520/3939/19, про що прямо згадується у коментованій IПК.

Тож постає запитання: якщо самозайнята особа не подавала жодних заяв, проте була взята на облік органами ДПС як самозайнята особа на підставі даних відповідного державного реєстру, наприклад реєстру атестованих судових експертів або реєстру адвокатів, чи має вона звертатися до податкового органу та подавати заяву про зміну умов сплати ЄСВ за ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ?

Самостійний облік самозайнятих осіб — не компетенція ДПС

У справі №520/3939/19 суди з'ясували таке.

Органи ДПС вважають, що у положеннях п. 4 розділу VI Порядку №1162 закріплено право контролюючого органу брати на облік платників єдиного внеску, якщо на підставі відповідних державних реєстрів установлено, що особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, не перебуває на такому обліку.

Ну й, відповідно, п. 16 Порядку №435 вказує на обов'язок формування та подання звіту ФОПом, який має ознаку незалежної професійної діяльності.

Отже, на думку органу ДПС, процедура взяття на облік платників податків передбачає, що якщо фізособа зареєстрована як підприємець і при цьому провадить незалежну професійну діяльність, то така фізособа обліковується в контролюючих органах як фізособа-підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

Але фізособа-підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності — це не окремий вид платників єдиного внеску, а юридичне формулювання, яке вказує на те, що особа одночасно здійснює як підприємницьку, так і незалежну професійну діяльність, а тому в розумінні Закону про ЄСВ така особа має одночасно виконувати обов'язки платника єдиного внеску як підприємця та обов'язки платника єдиного внеску як особи, що провадить незалежну професійну діяльність.

Позиція ВС: самозайнята особа сама визначає, чи ставати на облік ЄСВ

Водночас, дослідивши згадані вище порядки №1162 та №435, Верховний Суд у зразковій справі №520/3939/19 дійшов цілком протилежного висновку.

1. Взяття на облік ФОПів, відомості щодо яких містяться в ЄДР, як платників єдиного внеску підтверджується випискою з ЄДР (пункт 4 розділу II Порядку №1162).

А взяття на облік самозайнятих осіб як платників єдиного внеску контролюючим органом здійснюється за заявою про взяття на облік платника єдиного внеску за формою №1-ЄСВ (п. 1 розділу III Порядку №1162).

Зверніть увагу!

Самозайняті особи як платники єдиного внеску подають заяву за формою №1-ЄСВ протягом 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання документа, що підтверджує право фізособи на ведення незалежної професійної діяльності.

Пункт 2 розділу III Порядку №1162

2. ФОП та самозайнята особа є різними платниками єдиного внеску. Законом про ЄСВ не передбачається порядок обліку та сплати єдиного внеску фізособами-підприємцями з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

При цьому аналіз п. 1, 2 розділу III Порядку №1162 вказує на те, що цим Порядком не передбачено для контролюючого органу можливості самостійного взяття на облік як платників єдиного внеску осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, шляхом встановлення ознаки незалежної професійної діяльності. Взяття такої особи на облік платників єдиного внеску можливе виключно за її заявою.

3. Відповідно до п. 4 розділу VI Порядку №1162 фізособа, яка провадить незалежну професійну діяльність, але не перебуває на обліку чи знята з обліку в контролюючому органі, обліковується в реєстрі страхувальників як особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, з ознакою «платник не подав заяви для взяття на облік».

Таким чином, Верховний Суд визнає недоречним посилання податкового органу на своє право щодо самостійного встановлення ФОПу, який одночасно є самозайнятою особою, ознаки незалежної професійної діяльності. Закріплене п. 4 розділу VI Порядку №1162 право контролюючого органу брати на облік як платника єдиного внеску самозайняту особу, яка не перебуває на такому обліку, може бути реалізоване виключно в разі подання цією особою відповідної заяви.

Крім того, системний аналіз норм Закону про ЄСВ та Положення №10-1 свідчить про відсутність повноважень у контролюючого органу з власної ініціативи без наявності звітності платника єдиного внеску (самозайнятої особи/ФОПа), в якій містяться відомості про суми нарахованого доходу та єдиного внеску фізосіб — підприємців, самозайнятих осіб, вносити зміни (подавати інформацію до ПФУ щодо змін) до облікової картки платника єдиного внеску шляхом встановлення ознаки незалежної професійної діяльності та відповідно нараховувати єдиний внесок у розмірі мінімального страхового внеску на місяць, визначеного Законом про ЄСВ як граничний мінімальний внесок для самозайнятих осіб.

Розглянемо це на прикладі.

Приклад Фізособа зареєстрована як ФОП на спрощеній системі оподаткування та здійснює діяльність за кількома видами КВЕД:

69.10 «Діяльність у сфері права» (основний);

74.90 «Iнша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.»;

66.21 «Оцінювання ризиків та завданої шкоди».

Окрім того, така особа є судовим експертом з правом проведення автотоварознавчих експертиз за спеціальністю 12.2 «Визначення вартості колісних транспортних засобів та розміру збитку, завданого власнику транспортного засобу», який здійснює свою діяльність на підставі свідоцтва №1836, виданого Мін'юстом.

Жодних заяв такий ФОП у формі №1-ЄСВ щодо взяття його на облік як самозайнятої особи не подавав. При цьому податковий орган самостійно встановив йому як фізособі-підприємцю ознаку незалежної професійної діяльності до IКП з КБК 71040000 та обліковує заборгованість з ЄСВ за весь період обліку такого ФОПа як самозайнятої особи (попри те, що ФОП постійно сплачував за себе мінімальний ЄСВ на місяць).

Що робити такому ФОПу, зважаючи на коментовану IПК?

Орган ДПС слушно зауважує, що наявність наведених вище висновків Верховного Суду дає право повернути платежі, які були сплачені таким ФОПом додатково за себе як за самозайняту особу.

Отже, якщо сплат ЄСВ не було, то у разі якщо такий ФОП не подавав заяву ф. №1-ЄСВ, податковий орган не має підстав для обліку його платником ЄСВ. Утім, самостійно орган ДПС знімати його з обліку не буде.

Отже, податківці пропонують звернутися до органу ДПС із письмовою заявою про зміну умов сплати єдиного внеску у разі зміни статусу особи як платника ЄСВ (ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ), тобто у зв'язку з відсутністю підстав для обліку такої фізособи-підприємця як самозайнятої особи платником ЄСВ.

Це важливо!

Приписи ч. 2 ст. 6 Закону про ЄСВ — це право платника ЄСВ, а не його обов'язок. Водночас ФОП, який одночасно є самозайнятою особою та перебуває як самозайнята особа на обліку в органах ДПС без подання заяви за ф. №1-ЄСВ, може звернутись із заявою про зняття його з обліку та/або за наявності рішення суду на користь такого ФОПа звернутися до суду першої інстанції із заявою про контроль виконання судового рішення та зняття з обліку (ст. 382 КАСУ).

Наведені вище висновки у справі №520/3939/19 вказують на незаконність дій органу ДПС, тож відмову зняти з обліку платника ЄСВ (фізособу-підприємця як самозайняту особу) може бути оскаржено в суді. Це працює навіть у ситуації, коли ФОП «випадково» подав заяву за формою №1-ЄСВ та був взятий на облік як самозайнята особа.

Нормативна база

  • Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
  • Положення №10-1 — Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, затверджене постановою ПФУ від 18.06.2014 р. №10-1.
  • Порядок №435 — Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. №435.
  • Порядок №1162 — Порядок обліку платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Мінфіну від 24.11.2014 р. №1162.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру