До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 24.10.2019 р. №988/6/99-00-07-03-02-15/IПК
Коментована IПК розглядає питання щодо складання ПН за щоденними підсумками головним підприємством, який має кілька магазинів та кілька РРО.
Спочатку нагадаємо, що головне підприємство як платник ПДВ має право кожному магазинові (філії, іншому структурному підрозділу), який самостійно постачає товари та проводить розрахунки з покупцями, делегувати право складання ПН. Якщо таке право делеговано, кожному магазинові слід присвоїти окремий цифровий номер (про що обов'язково повідомляють ДПС за місцем реєстрації платника ПДВ).
Відповідно до п. 9 розділу III Порядку №21, повідомлення про делегування філіям (структурним підрозділам) права складання ПН та РК (додаток 2 до Порядку №21) подається разом із декларацією з ПДВ за перший звітний період року і надалі разом із декларацією за той податковий період, у якому відбулися зміни у переліку філій (структурних підрозділів).
Окремий цифровий номер, який є реквізитом заголовної частини ПН, не повинен містити жодних інших знаків та символів, крім цифр! Особливості такої ПН від магазину:
— ПН фактично вважається складеною від імені головного підприємства — платника ПДВ, але у рядку «Номер філії постачальника (продавця)» зазначається числовий номер філії (структурного підрозділу);
— у графі «Постачальник (продавець)» спочатку зазначається найменування головного підприємства — платника ПДВ та через кому — найменування такої філії (структурного підрозділу).
Але платник ПДВ може складати ПН без надання повноважень виписування ПН кожним магазином. У будь-якому разі право на складання ПН за щоденними підсумками операцій надають п. 201.4 ПКУ та п. 14 Порядку №1307. Таку ПН складають у разі:
— здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/РРО або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника);
— надання платнику ПДВ касових чеків, які містять суму поставлених товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника1).
Особливість складання ПН за щоденними підсумками:
— у верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» ставлять «X» та зазначають тип причини: «11 — Складена за щоденними підсумками операцій» (п. 8 Порядку №1307);
— у графі «Отримувач (покупець)» зазначають «Неплатник», а у рядку «Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний IПН «100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюють (п. 12 Порядку №1307);
— у графі 2 розділу Б «опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця)» потрібно розташувати товари за групами, що відповідають певному коду товару згідно з УКТ ЗЕД. До речі, фіскальний звітний чек (Z-звіт) містить підсумки розрахункових операцій за реалізовані товари за кожним запрограмованим кодом товару із зазначенням його найменування, реалізованої кількості. У цьому разі, повідомляє податкова (ЗIР, підкатегорія 101.16), графи 4, 5, 6 та 7 у ПН не заповнюють.
Отже, платник ПДВ може прийняти рішення щодо складання ПН за щоденними підсумками операцій, оплата за які здійснена протягом дня через касу та/або РРО (платіжний пристрій) і якщо на ці операції не була складена окрема ПН:
— варіант 1: складати окремі ПН за щоденними підсумками за показниками кожного з РРО;
— варіант 2: складати одну ПН за щоденними підсумками операцій за показниками всіх РРО.
Суб'єктам господарювання, які здійснюють готівкові операції, слід дотримуватися правил касової дисципліни. Магазини — це місце, де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції. Згідно з п. 18 Положення №1482, оприбуткування готівки — це проведення суб'єктами господарювання обліку готівки на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі та фіскальному звітному чеку.
Усі суб'єкти господарювання здійснюють облік операцій із готівкою у книгах обліку. Відповідно до п. 11 розділу II Положення №148, для СГ як головного підприємства це касова книга. А для кожного окремого магазину, який проводить готівкові розрахунки із застосуванням РРО, це:
— або касова книга з оформленням касових ордерів;
— або, без ведення касової книги, зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного пунктом 44.3 ПКУ3, і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до книги обліку розрахункових операцій — КОРО.
1 Навіть якщо покупцем є платник ПДВ і сума у чеку — до 240 грн, це дає право на ПК без ПН згідно з п. 201.11 ПКУ.
2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 р. №148.
3 Підприємство визначає місце та спосіб зберігання магазином щоденних фіскальних звітних чеків у електронній формі.
Крім того, СГ зобов'язаний розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі. У документі потрібно врахувати особливості роботи як головного підприємства, так і його магазинів (внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку).
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»