Законом про мобілізацію встановлено військово-транспортний обов'язок. Тож пропонуємо з'ясувати, коли та в які строки слід повідомляти військкомати про автотранспорт, а коли цього не треба робити. Яка відповідальність чекає на підприємства за неповідомлення?
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону про мобілізацію, порядок виконання військово-транспортного обов'язку визначається Кабінетом Міністрів України. На виконання цієї норми Кабміном було затверджено Положення №1921 (див. «ДК» №41/2014).
Дія Положення поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також громадян — власників транспортних засобів.
За п. 7 Положення №1921 військово-транспортний обов'язок виконується:
в мирний час — шляхом проведення заходів, пов'язаних з військовим обліком транспортних засобів і техніки та завчасним забезпеченням їх мобілізаційної готовності відповідно до визначених завдань;
в особливий період — шляхом передачі підприємствами, установами та організаціями, а також громадянами транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань відповідно до визначених завдань.
Строки подання інформації
За п. 15 Положення керівники підприємств подають військовим комісаріатам щороку до 20 червня та 20 грудня інформацію про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях на таких транспортних засобах і техніці. Форма відповідної відомості затверджена як додаток 1 до Положення №1921 (див. зразок).
Зразок
У разі наявності водного транспорту інформація про його наявність подається за формою та у порядку, що встановлені Міноборони разом з Мінінфраструктури.
Але це не всі обов'язки. При зміні даних підприємства або статусу транспорту слід також повідомити про це військкомат. Такий обов'язок встановлено п. 16 Положення №1921.
За ним керівники підприємств, транспортні засоби і техніка яких призначені для задоволення потреб військових формувань на особливий період, зобов'язані у семиденний строк повідомити військовим комісаріатам про:
— зміну найменування підприємства або форми власності;
— відправку транспортних засобів і техніки в інші регіони або за межі території України на тривалий час;
— передачу права власності на транспортні засоби і техніку іншим юридичним особам або громадянам, в довгострокову оренду (лізинг);
— початок застави транспортного засобу або техніки;
— інші випадки, коли унеможливлюється передача транспортних засобів і техніки військовим формуванням.
Зверніть увагу, що за п. 17 Положення №1921 у разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), ліквідації або банкрутства підприємства, транспортні засоби і техніка яких призначені для задоволення потреб військових формувань на особливий період, повідомляють про це військовим комісаріатам. Також слід подати пропозиції щодо покладення завдання з підготовки та передачі транспортних засобів і техніки військовим формуванням на правонаступників або на інші підприємства, установи та організації, які розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Хто не подає інформацію
По-перше, Положення №1921 не поширюється на фізосіб-підприємців. Тому вони не надають інформацію про автотранспорт та техніку.
По-друге, якщо на дату подання інформації підприємство не має власних транспортних засобів, то подавати інформацію не потрібно. Якщо ж наступного року їх буде придбано та вони обліковуватимуться на балансі, таку інформацію слід буде подати.
Такий порядок подання випливає з роз'яснення Міноборони від 24.05.2016 р. №322/2/2836 (див. «ДК» №43/2016, коментар «ДК»). У ньому було cказано, що норма щодо подання інформації поширюється на всі підприємства, незалежно від форми власності, за наявності на обліку на цих підприємствах транспортних засобів і техніки або змін у їх якісному чи кількісному стані.
Статус повідомлення
Ще раз наголосимо, що вимога щодо подання відомостей про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан та водіїв має статус інформування військкомату, а не звітування.
Тож подання відомостей не належить до звітування.
Відповідальність за неподання інформації
Позаяк, як було сказано вище, згідно зі ст. 6 Закону про мобілізацію порядок виконання військово-транспортного обов'язку визначається Кабінетом Міністрів України, то для того, аби виконати такий обов'язок, слід діяти за Положенням №1921. А за цим Положенням одним з обов'язків є подання інформації до військкоматів. За п. 5 Положення №1921 посадові особи та громадяни несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання військово-транспортного обов'язку відповідно до закону.
Тож на керівників чекатиме адмінштраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Його розмір становить від 30 до 100 н. м. д. г. (від 510 грн до 1700 грн).
Iнші наслідки у разі ненадання інформації
Відповідно до п. 11 Положення №1921 для державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів в органах Державтоінспекції (крім транспортних засобів, власниками яких є громадяни), крім документів, необхідних для реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку, представник підприємства, установи чи організації, транспортні засоби яких підлягають реєстрації (перереєстрації), зняттю з обліку, подає довідку, форма якої визначається Міноборони, з позначкою військового комісара про взяття транспортного засобу на військовий облік або зняття з такого обліку.
Тож у разі неподання інформації військкомати відмовлятимуть підприємствам у проставлянні позначки під час державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів.
Нормативна база
- Закон про мобілізацію — Закон України від 21.10.93 р. №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
- Положення №1921 — Положення про військово-транспортний обов'язок, затверджене постановою КМУ від 28.12.2000 р. №1921.
Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»