Опубліковано Закон про скорочення кількості суддів ВС
! Усім
У зв'язку з офіційним опублікуванням в газеті «Голос України» 06.11.2019 р. з наступного дня набирає чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України1 щодо діяльності органів суддівського врядування».
1 Крім Закону про судоустрій, зміни вносяться лише до Закону про ВРП. — Прим. ред.
Нагадаємо, суддівська спільнота закликала Верховну Раду не приймати проєкт цього Закону до отримання висновків Венеціанської комісії, а після його прийняття — закликала Президента накласти вето.
Законом удвічі (з 200 до 100) скорочується кількість суддів ВС, а їхні посадові оклади зменшуються із 75 до 55 прожиткових мінімумів. Суддівська винагорода встановлюватиметься за єдиними правилами для всіх суддів незалежно від умов проходження ними кваліфікаційного оцінювання.
Запроваджується новий порядок формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів та розширюються повноваження Вищої Ради правосуддя. Остання:
— затверджує порядок складення відбіркового іспиту та методику оцінювання його результатів, порядок складення кваліфікаційного іспиту та методику оцінювання кандидатів, положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, порядок формування і ведення суддівського досьє (досьє кандидата на посаду судді);
— призначає та звільняє з посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
— приймає рішення про звільнення членів Вищої ради правосуддя.
При ВРП на 6 років створюється новий дисциплінарний орган — Комісія з питань доброчесності та етики.
Щодо ВККС, то кількість її членів зменшується з 16 до 12, а призначаються та звільняються з посад вони рішенням ВРП.
Підпункт 16 п. 1 розд. I Закону (щодо отримання суддівської винагороди) набирає чинності 01.01.2020 р.
Закон України від 16.10.2019 р. №193-IХ чинний з 07.11.2019 р.
Ратифіковано Угоду з Малайзією про уникнення подвійного оподаткування
! Суб'єктам ЗЕД, банкам
У зв'язку з офіційним опублікуванням в газеті «Голос України» 06.11.2019 р. через 10 днів від цієї дати набирає чинності Закон «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Малайзії про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи та Протоколу до неї».
Угода та Протокол були вчинені 04.08.2016 р. у м. Путраджая.
Податками, на які поширюється дія Угоди, зокрема, є:
— в Україні: 1) податок на доходи фізичних осіб; і 2) податок на прибуток підприємств;
— в Малайзії: 1) податок на прибуток; і 2) податок на прибуток з нафтодобувних компаній.
Дія Угоди поширюється також на будь-які ідентичні або значним чином подібні податки, які стягуються після дати підписання Угоди, на додаток до наявних податків або замість них.
Угода та Протокол до неї набирають чинності з дати отримання останнього письмового повідомлення про завершення Договірними Державами всіх внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання ними чинності.
Закон України від 30.10.2019 р. №242-IX набирає чинності 17.11.2019 р.
Опубліковано Закон про ратифікацію угоди щодо FATCA
! Суб'єктам ЗЕД, банкам
У зв'язку з офіційним опублікуванням в газеті «Голос України» 06.11.2019 р. через 10 днів від цієї дати набирає чинності Закон «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)».
Угода створює правові підстави для розкриття банками України інформації щодо рахунків платників податків США в українських фінансових організаціях у випадках та в обсязі, визначених цією Угодою.
Угода набирає чинності з дати письмового повідомлення Україною Сполученим Штатам Америки про завершення всіх внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання нею чинності.
Закон України від 29.10.2019 р. №229-IX набирає чинності 17.11.2019 р.
До МКУ введено поняття «авторизовані економічні оператори»
! Авторизованим економічним операторам
У зв'язку з офіційним опублікуванням в газеті «Голос України» 06.11.2019 р. з наступного дня набирає чинності Закон «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань функціонування авторизованих економічних операторів».
Авторизований економічний оператор (АЕО) — це підприємство, якому органами доходів і зборів надано авторизацію АЕО згідно з МКУ.
Підприємство-резидент, що виконує будь-яку роль у міжнародному ланцюзі постачання товарів (виробник, експортер, імпортер, митний представник, перевізник, експедитор, утримувач складу) та отримало авторизацію відповідно до вимог гл. 2 МКУ, набуває статусу АЕО.
Авторизація АЕО може бути двох типів:
1) про надання права на застосування спеціальних спрощень (далі — АЕО-С);
2) про підтвердження безпеки та надійності (далі — АЕО-Б).
Підприємство самостійно обирає тип авторизації та може одночасно мати авторизацію обох типів. Авторизація АЕО визнається на всій території України.
Визнання митними адміністраціями іноземних держав авторизації АЕО, отриманої підприємствами-резидентами, здійснюється відповідно до міжнародних договорів України.
Підприємство, яке отримало авторизацію АЕО-С, має право у порядку та на умовах, визначених Кодексом, застосовувати такі спеціальні спрощення:
— загальна фінансова гарантія;
— самостійне накладення пломб спеціального типу;
— процедура спрощеного декларування;
— процедура випуску за місцезнаходженням.
Авторизація АЕО-С дає такі переваги:
— виконання митних формальностей щодо товарів, ТЗ комерційного призначення в першочерговому порядку;
— зниження автоматизованою системою митного оформлення ступеня ризику для визначення переліку митних формальностей під час здійснення митного оформлення товарів, ТЗ комерційного призначення;
— використання спеціально визначеної (за наявності) смуги руху в пункті пропуску через державний кордон України для переміщення автомобілів комерційного призначення;
— використання національного логотипа АЕО.
Підприємство, яке отримало авторизацію АЕО-Б, має право у порядку та на умовах, визначених Кодексом, застосовувати спеціальне спрощення «самостійне накладення пломб спеціального типу».
Авторизація АЕО-Б дає такі переваги:
— отримання повідомлення органу доходів і зборів про те, що відповідні товари і ТЗ комерційного призначення на основі результатів аналізу ризиків за загальною декларацією прибуття обрано для проведення митного огляду в пункті пропуску (пункті контролю) через державний кордон України до моменту їх переміщення через митний кордон України;
— виконання митних формальностей щодо товарів, ТЗ комерційного призначення в першочерговому порядку;
— зниження автоматизованою системою митного оформлення ступеня ризику для визначення переліку митних формальностей під час здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення;
— використання спеціально визначеної (за наявності) смуги руху в пункті пропуску через державний кордон України для переміщення автомобільних транспортних засобів комерційного призначення;
— використання національного логотипа АЕО.
Закон України від 02.10.2019 р. №141-IX чинний з 07.11.2019 р.
З 19 жовтня діють нові правила отримання прав водія
! Майбутнім водіям, автошколам
Кабмін вніс зміни до Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою КМУ від 08.05.93 р. №340, Порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженого постановою КМУ від 20.05.2009 р. №487, та Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою КМУ від 20.05.2009 р. №490.
Зокрема, удосконалено регулювання процедури видачі посвідчень водія, бланків свідоцтв та здійснення контролю за їх використанням шляхом запровадження електронного обміну даними. Також передбачено передачу повноважень з проведення державної акредитації закладів, що здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв, від Головного сервісного центру МВС підрозділам регіонального рівня.
Основні нововведення в процедурі підготовки водіїв:
— допускається індивідуальний порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв;
— практичний іспит складається в територіальному центрі МВС, в якому успішно складено теоретичний іспит;
— термін дії свідоцтва про закінчення автошколи скорочено з 10 до 2 років;
— під час складання іспитів можливе застосування фото- та відеофіксації;
— свідоцтво про закінчення закладу з підготовки, перепідготовки й підвищення кваліфікації водіїв в паперовому вигляді не видається, а вноситься закладом в електронному вигляді до Єдиного держреєстру МВС.
Крім цього, запроваджено електронний обмін інформацією між сервісними центрами МВС та закладами з підготовки водіїв. Викладачі та інструктори з водіння будуть зобов'язані вносити у спеціальний електронний журнал інформацію про час проведення теоретичних та практичних занять, а також ТЗ, на якому здійснюватиметься практичне заняття.
Випускники, які закінчили навчання з підготовки водіїв у закладах профтехосвіти, допускаються до складання іспитів без додаткового навчання в автошколі.
Також змінилася процедура акредитації автошкіл. Заяви про затвердження робочих програм і планів закладу, заяви та відповідні матеріали для проведення державної акредитації закладу подаються до РСЦ МВС за місцезнаходженням закладу, а заяви про проведення обстеження матеріально-технічної бази закладу — до ТСЦ МВС за місцезнаходженням закладу.
Сертифікати про державну акредитацію, видані після 05.07.2016 р. закладам, акредитованим Головним сервісним центром МВС, вважаються безстроковими. Iнші строкові сертифікати про державну акредитацію підлягають заміні після проходження закладом акредитації в установленому порядку.
Постанова Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 р. №320 чинна з 19.10.2019 р.
Кабмін хоче захищати бізнес, а не права та законні інтереси осіб
! Бізнесу
Кабінет Міністрів України постановив утворити Комісію з питань захисту бізнесу і затвердив Положення про неї.
Захищатимуть бізнес:
прем'єр-міністр України (голова Комісії);
радник прем'єр-міністра України (секретар Комісії);
заступник міністра юстиції;
заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства;
заступник міністра внутрішніх справ;
заступник директора Державного бюро розслідувань;
бізнес-омбудсмен (за згодою);
секретар Національної інвестиційної ради (за згодою);
заступник голови СБУ (за згодою);
заступник директора Національного антикорупційного бюро (за згодою).
Комісія є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України. Її утворено з метою поліпшення бізнес-клімату в Україні та створення належних умов для залучення інвестицій, у тому числі іноземних, шляхом захисту бізнесу від незаконних посягань з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, їх посадових та службових осіб, інших осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, осіб, прирівняних до них, недопущення перешкоджання законній діяльності суб'єктів підприємницької діяльності.
Серед завдань Комісії:
1) сприяння забезпеченню координації дій органів виконавчої влади з питань захисту бізнесу;
2) визначення механізмів та способів вирішення проблем під час реалізації державної політики з питань захисту бізнесу;
3) підготовка пропозицій щодо формування та реалізації державної політики з питань захисту бізнесу;
4) удосконалення нормативно-правових актів з питань захисту бізнесу;
5) розгляд звернень СГ щодо перешкоджання їх роботі та іншого порушення їх прав і законних інтересів держорганами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами.
Водночас втратила чинність Постанова КМУ від 28.02.2018 р. №128 «Про утворення Міжвідомчої комісії з питань забезпечення дотримання правоохоронними органами прав та законних інтересів осіб».
Постанова Кабінету Міністрів України від 16.10.2019 р. №902 чинна з 05.11.2019 р.
Установлено нові розміри плати за реєстрацію представництв іноземних СГД
! Iнопредставництвам
Кабмін установив плату, що справляється Мінекономіки, у розмірі:
1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб — за реєстрацію протягом 20 р. д. з дня подання іноземним СГД документів на реєстрацію представництва (крім іноземних СГД, зазначених нижче);
30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб — за реєстрацію протягом 60 р. д. з дня подання іноземним СГД, який є резидентом держави, визнаної ВРУ державою-агресором, документів на реєстрацію представництва.
Плата справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи на реєстрацію, та округлюється до найближчих 10 гривень.
Водночас втратила чинність Постанова КМУ від 12.08.93 р. №631 «Про представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності в Україні».
Постанова Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 р. №893 чинна з 02.11.2019 р.
Зміни в Положенні про рух коштів ЄСВ
! Платникам ЄСВ
Міністерство фінансів України затвердило зміни до Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 12.02.2016 р. №54.
У тексті Положення слова «Державна фіскальна служба України» замінено на «Державна податкова служба України», а скорочення ДФС — на ДПС.
Вилучено додатки 1 — 5, відповідно колишні додатки 6 «Акт звірки надходження страхових коштів» та 7 «Загальний акт звірки надходження страхових коштів» стануть додатками 1 та 2. У додатках замість ініціалів слід буде зазначати ім'я.
Уточнено порядок надання інформації про рух страхових коштів від Казначейства до ДПС. Територіальні органи ДПС отримуватимуть інформацію про сплату ЄСВ на годину раніше, ніж дотепер. Відповідно інформація про сплату має з'являтися у рубриці «Стан розрахунків з бюджетом» Е-кабінету ДПС також раніше.
Наказ Мінфіну від 10.10.2019 р. №422
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 06.11.2019 р. офіційно не опублікований
Змінено Професійні вимоги до керівників та головних бухгалтерів фінустанов
! Фінустановам
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, внесла зміни до Професійних вимог до керівників та головних бухгалтерів фінансових установ, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 13.07.2004 р. №1590.
Зокрема, Професійні вимоги поширено на керівників та головних бухгалтерів адміністраторів недержавних пенсійних фондів. Крім того, виправлено технічну помилку в посиланнях на п. 2.1 розділу 2 Положення у самих Професійних вимогах, а також у Положенні про Державний реєстр фінансових установ, затвердженому розпорядженням Держфінпослуг від 28.08.2003 р. №41.
Розпорядження Нацкомфінпослуг від 10.10.2019 р. №1992
набирає чинності з дня офіційного опублікування,
станом на 06.11.2019 р. офіційно не опубліковане
Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»