Iндивідуальна податкова консультація Державної фіскальної служби України від 17.07.2019 р. №3322/6/99-99-08-02-01-15/IПК
Щодо можливості надання права підпису електронних документів заступнику директора та заступнику головного бухгалтера
Суттєво. У разі тимчасової відсутності керівника або головбуха подаються посилені сертифікати відкритих ключів шляхом надсилання повідомлення на всіх відповідальних осіб платника податків, які мають право відповідного підпису.
! Платникам податків — юрособам
Державна фіскальна служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо можливості надання права підпису електронних документів заступнику директора та заступнику головного бухгалтера та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.
Підприємство, посилаючись на статтю 52 Кодексу, запитує щодо правомірності надання прав підпису електронних документів заступнику директора та заступнику головного бухгалтера за допомогою електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису).
У зв'язку з набранням чинності Законом України від 5 жовтня 2017 року №2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі — Закон №2155) втратив чинність Закон України від 22 травня 2003 року №852-IV «Про електронний цифровий підпис» зі змінами та доповненнями (далі — Закон №852).
Подання електронних документів здійснюється платниками відповідно до норм Кодексу та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. №557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 р. за №959/30827 (далі — Порядок), на підставі Договору про визнання електронних документів (далі — Договір), шляхом надсилання заяви про приєднання до Договору про визнання електронних документів (далі — Заява про приєднання до Договору).
Пунктом 3 розділу II Порядку встановлено, що платник створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням усіх обов'язкових реквізитів та з використанням надійного засобу електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису), керуючись Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами). Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на платника. Створення електронного документа завершується накладанням на нього електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису) підписувала (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді.
Для надання права підпису електронних документів (крім Заяви про приєднання до Договору) іншим особам, яким делеговано право підпису, автор повідомляє про таких осіб контролюючий орган (визначений відповідно до пункту 5 розділу III Порядку) шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису) (далі — Повідомлення) в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до Порядку (пункт 11 розділу III Порядку).
Згідно з пунктом 12 розділу III Порядку до Повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів. На сформоване Повідомлення першими накладаються електронні цифрові підписи (кваліфіковані електронні підписи) усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них — електронний цифровий підпис (кваліфікованій електронний підпис) підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) й останньою — електронна печатка (за наявності).
Відповідно до абзацу другого пункту 48.5.1 статті 48 Кодексу достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність в електронному документі електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису) платника податку, тому, у разі тимчасової відсутності керівника або головного бухгалтера, подаються посилені сертифікати відкритих ключів шляхом направлення Повідомлення на всіх відповідальних осіб платника податків, які мають право відповідного підпису.
Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).