• Посилання скопійовано

Коментар

До наказу Міністерства інфраструктури України від 03.06.2019 р. №413

Чи потрібна в обліку ТТН, ми розглядали в «ДК» №21/2019. Нагадаємо, що статус загальної (не спеціалізованої) ТТН, її форму та порядок складання передбачено у Правилах №3631. Ці правила визначають права, обов'язки і відповідальність власників автомобільного транспорту — перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів — замовників. Коментований наказ Мінінфраструктури №413 вносить низку змін до:

1) визначення терміна «товарно-транспортна накладна», завдяки якому цей документ може складатись не тільки у паперовій формі. Iз набранням чинності змінами ТТН дозволено виписувати в електронній формі (далі — е-ТТН);

2) главу 11, якою встановлено правила оформлення документів на перевезення. Як і раніше, дозволено складати ТТН у довільній формі без дотримання форми, наведеної в додатку 7, проте з наявністю обов'язкових реквізитів (перелік обов'язкових реквізитів наводиться у п. 11.1 Правил №363, він не змінився). Сторони можуть внести до ТТН будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною. Завдяки змінам тепер:

ТТН (додаток 7) викладено в новій редакції;

— е-ТТН підписується за допомогою електронного підпису водія та/або експедитора, відповідальних осіб вантажовідправника та вантажоодержувача. Увага: супровідні документи (сертифікати, свідоцтва тощо) також додаються в електронній формі;

— у разі використання е-ТТН замовник друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН, на якій водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис про прийняття ним вантажу для перевезення. Паперова копія електронного документа друкується для пред'явлення працівникам Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека)2, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті;

— у разі перевантаження вантажу в процесі перевезення на інший автомобіль акт довільної форми складають також в електронній формі. Його слід підписати електронним підписом обом перевізникам (який прийняв та який здав вантаж);

— як і раніше, ТТН виписує замовник3, але у трьох примірниках. Перший примірник залишається у замовника (вантажовідправника), другий — водій (експедитор) передає вантажоодержувачу, третій примірник, засвідчений підписом вантажоодержувача, передається перевізнику;

1 Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. №363.

2 Проводить перевірки за додержанням СГ вимог законодавства про транспорт, проводить перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, пп. 54, 57 п. 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 р. №103.

3 Замовник — це вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів.

3) в електронній формі також може складатись акт (додаток 4) у разі пред'явлення і розгляду претензій (зіпсуття або пошкодження вантажу, а також у разі розбіжностей між перевізником і вантажовідправником (вантажоодержувачем));

4) оновлено форми додатків до Правил №363, зокрема, з них вилучено реквізит М. П., тобто печатка вже не є обов'язковим реквізитом ТТН та інших документів щодо перевезення вантажів.

Отже, суб'єкти транспортного процесу повинні подбати про можливість підписувати документи електронним підписом у разі оформлення е-ТТН або акта у випадку пред'явлення і розгляду претензій.

Учасникам документообігу, що отримали е-ТТН, надсилаються квитанції про їх погодження та підписання від кожного отримувача або квитанція про відхилення документа.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру