• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 31.01.2019 р. №5113/6/99-99-09-07-02-15

Нагадаємо, що 15 січня 2019 року через перенавантаження сервера ДФС запити щодо отримання відомостей з ЄРПН оброблялися із затримкою в часі.

Податківці того самого дня надали повідомлення щодо цієї ситуації: «У зв'язку з перенавантаженням сервера ДФС та необхідністю своєчасного прийняття податкових накладних/розрахунків коригування запити щодо отримання відомостей з ЄРПН обробляються із затримкою в часі». Таким чином, деяким платникам ПДВ квитанція про реєстрацію ПН в ЄРПН надійшла мало того що із запізненням, то ще й із датою пізніше граничного строку реєстрації.

Згодом один із платників ПДВ вирішив дізнатися, чи буде штраф за таку несвоєчасну реєстрацію, та отримав IПК від 22.02.2019 р. №678/6/99-99-12-02-01-15/IПК (див. «ДК» №10/2019). У ній податківці наголосили, що винятків у ст. 120-1 ПКУ немає. Тому й за таких обставин слід чекати штрафу.

Найнеприємніше в цьому те, що по захист своїх прав платнику доведеться звертатися до суду, а це довго і витратно. Однак нині суди у зазначеній ситуації, як правило, стають на бік платників, а не ДФС.

Верховний Суд, приймаючи 26 червня 2018 року рішення у справі №806/2219/16, зазначив:

— якщо немає підстав для неприйняття накладних, ДФС зобов'язана протягом операційного дня надіслати платнику квитанцію про підтвердження реєстрації накладних в ЄРПН. I звісно, не лише квитанцію надіслати, а й зареєструвати таку податкову накладну в цьому Реєстрі. Тому що підстав для відмови платникові немає;

— навіть якщо податкова накладна сформована з порушенням вимог ПКУ, ДФС зобов'язана протягом операційного дня надіслати платникові квитанцію про неприйняття такої податкової накладної.

Про це та про судову практику на користь платника ПДВ щодо такої ситуації ми писали в коментарі до згаданої IПК в «ДК» №10/2019.

I ось аж у травні було опубліковано загальний лист (а не IПК!) ДФС від 31.01.2019 р. №5113/6/99-99-09-07-02-15 щодо цієї проблеми.

У листі ДФС наголошує, що всі квитанції до ПН/РК надсилаються тим шляхом, яким вони надходять до ДФС. Якщо платник не ініціює процесу отримання квитанцій із сервера прямого з'єднання (засобами свого програмного забезпечення) впродовж трьох діб, то така квитанція надсилається на електронну скриньку платника, з якої надійшов документ.

Перевантаженість сервера ДФС 15.01.2019 р. вплинула на обробку запитів на отримання відомостей з ЄРПН. А на приймання ПН/РК та на роботу ЄРПН — ні. Про що було повідомлено 15.01.2019 р. на веб-порталі ДФС.

Тобто ДФС знімає з себе відповідальність за несвоєчасну реєстрацію і вважає, що це самі платники несвоєчасно надсилали ПН/РК до ЄРПН. Тож позиція податківців не змінилася і, на їхню думку, подібні технічні проблеми із сервером не є підставою, щоби платники ПДВ не платили штрафів.

Технічні проблеми з сервером ДФС трапляються, на жаль, часто. Тому така ситуація може виникнути в будь-який момент. Позаяк позицію податківців щодо цього ми вже знаємо, тому краще не відкладати реєстрацію ПН/РК на останні дні!

Ганна РУСАНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру