До індивідуальної податкової консультації Державної фіскальної служби України від 02.08.2018 р. №3395/6/99-99-14-05-01-15/IПК
«Дебет-Кредит» уже публікував IПК, де ДФСУ висловлювала свою позицію щодо запровадженого постановою НБУ від 15.03.2018 р. №25 округлення сум у чеках, — IПК ДФСУ від 16.07.2018 р. №3120/6/99-99-15-03-02-15/IПК у «ДК» №32/2018. Нагадаємо, що в тій IПК податківці дали зрозуміти: встановлені НБУ правила округлення сум у чеках жодним чином не впливають на обчислення податкового зобов'язання з ПДВ.
Проте кількість запитань, які виникають у суб'єктів господарювання стосовно практичного застосування норм щодо округлення, зростає з кожним днем.
Цього разу питання стосувалося того, як відображати у фіскальному чеку округлену суму і, що найголовніше, — що саме вважатиметься сумою розрахунку за чеком, а також як округляти розрахунки під час продажу підакцизних товарів.
У першій частині відповіді ДФСУ послалася на власне роз'яснення від 18.07.2018 р.1, розміщене на її офіційному веб-порталі. Крім наведеної в коментованій IПК пропозиції доповнити чек між рядками 7 та 8 додатковими рядками «Загальна вартість придбаних товарів (отриманих послуг) за чеком до заокруглення» та «Заокруглена знижка/заокруглена надбавка», а в рядку 8 «Сума» писати «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення», у роз'ясненні на сайті ДФС даються приклади запису округлених сум у чеку:
Заокруглення до збільшення:
Загальна вартість товарів, які зазначені в чеку, становить 35 грн 49 коп., тоді у рядку «надбавка» зазначається 1 коп., а у рядку «СУМА» — «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення» 35 грн 50 коп.
Заокруглення до зменшення:
Якщо загальна вартість товарів, які зазначені в чеку, становить 35 грн 44 коп., тоді у рядку «знижка» зазначається 4 коп., а у рядку «СУМА» — «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення» 35 грн 40 коп.
До підсумку розрахункових операцій z-звіту та х-звіту потрапляє «Загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після заокруглення», у наведених прикладах відповідно 35 грн 50 коп. та 35 грн 40 коп.
ДФС також наголошує, що сумою розрахунку за чеком вважатиметься сума в рядку 8, причому це буде загальна вартість придбаних товарів (наданих послуг) за чеком після округлення.
Наголосимо, що сам НБУ, роз'яснюючи застосування положень Постанови №25, зазначив1: «Підприємства повинні зазначати в чеках загальні суми покупки до заокруглення та після нього, зокрема використовуючи механізм надбавок/знижок. Переналаштування реєстраторів розрахункових операцій не потребуватиме значних додаткових витрат». Тут варто зауважити, що йдеться не лише про грошові витрати — адже для внесення змін до ПЗ РРО треба буде звертатися до ЦСО, тож на якийсь час РРО доведеться вивести з експлуатації.
З особливою проблемою зіткнулися торговці алкогольними напоями та тютюновими виробами, адже вони, як підкреслює ДФСУ в коментованій IПК, зобов'язані дотримуватися мінімальних та максимальних цін. Податківці дають зрозуміти, що встановлені НБУ правила готівкового обігу не вважатимуться виправданням порушення норм Закону №481, і прямо говорять, що за недотримання мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на алкогольні напої та максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби застосовуватимуть відповідні штрафні санкції. За ст. 17 Закону №481 штраф становить 100% від обсягу продажу алкоголю та тютюну не за встановленими цінами, але не менше ніж 10000 грн.
Нагадуємо також, що, на думку деяких фахівців2, округлення сум у чеках є правом, а не обов'язком госпсуб'єкта, адже Постанова №25 не встановлює відповідальності за неокруглення сум у чеках. Щоправда, сам НБУ має дещо іншу думку щодо цього — згідно з п. 22 Положення №148, у разі прийняття Нацбанком рішення щодо припинення карбування та випуску в обіг/додаткового випуску в обіг певних номіналів монет, госпсуб'єкти зобов'язані здійснювати округлення загальної суми покупки в порядку, передбаченому нормативно-правовим актом НБУ з питань, що регулюють обіг монет дрібних номіналів (тобто зараз — Постановою №25), але лише у разі відсутності монет дрібних номіналів (п. 4 Постанови №25).
1 https://bank.gov.ua/control/uk/publish/article?&art_id=72373156&cat_id=3127220.
Так блага ініціатива НБУ, яка мала полегшити життя касирам, які не завжди можуть знайти дрібні, щоб видати решту, а передусім скоротити мільйонні витрати на карбування монет дрібних номіналів, обернулася безліччю практичних проблем і для госпсуб'єктів, і для органів влади, в чию сферу регулювання НБУ мимоволі втрутився. «Дебет-Кредит» звернувся із запитом до Мінфіну щодо відображення в обліку продажу підакцизних товарів та суми округлення і загального впливу на ведення обліку операцій від реалізації для практичного застосування Постанови №25 і повідомить про відповідь своїх читачів.
Андрій ПОРИТКО, головний редактор