• Посилання скопійовано

Коментар

До індивідуальної податкової консультації Державної фіскальної служби України від 26.07.2018 р. №3296/6/99-99-15-02-02-15/IПК

Наведену у коментованому листі позицію орган ДФС озвучує вже не вперше.

Свого часу у листі МГУ ДФС — ЦООВП від 01.10.2015 р. №22571/10/28-10-06-11 (див. «ДК» №43/2015, коментар «ДК») було зазначено: якщо об'єкт основних засобів не використовується у господарській діяльності, то платник податку має вивести такий об'єкт з експлуатації та припинити нарахування амортизації в податковому обліку. Виведення основного засобу з експлуатації здійснюється на підставі відповідних документів, що засвідчують факт такого виведення, а саме наказу керівника, акта про тимчасове виведення основного засобу з виробничого процесу тощо.

Аналогічну позицію з цього питання викладено у листах ДФС від 07.11.2014 р. №6437/6/99-99-19-02-02-15 «Щодо списання основних засобів та ТМЦ, що розташовані в зоні АТО» (див. «ДК» №3/2015), від 31.03.2015 №6694/6/99-99-19-02-02-15 «Відносно податкового обліку основних засобів, які знаходяться на тимчасово окупованій території».

По суті, цієї самої думки фіскали дотримуються й у коментованому листі: у разі якщо основні засоби, розташовані на території проведення антитерористичної операції (операції об'єднаних сил) та на території ВЕЗ «Крим», не використовуються платником податку у господарській діяльності, то такі активи не підлягають амортизації.

По суті, амортизацію слід було припинити нараховувати ще у 2014 році та списати активи за наявності сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини. Однак на сьогодні ситуація дещо інша: з 01.01.2015 р. було внесено зміни до ПКУ щодо податку на прибуток.

Відповідно до пп. 138.3.2 Кодексу, не підлягають амортизації та проводяться за рахунок відповідних джерел, зокрема, витрати на придбання/самостійне виготовлення невиробничих основних засобів, невиробничих нематеріальних активів.

Терміни «невиробничі основні засоби», «невиробничі нематеріальні активи» означають відповідно основні засоби, нематеріальні активи, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку.

Отже, що робити, якщо, наприклад, оренда ОЗ, які перебувають в зоні АТО, оплачувалася до середини 2017 року, а з 2018 року нарахування амортизації припинили через наявність листа про відмову в оплаті за їх використання? Чи потрібно в цьому випадку отримувати сертифікат ТПП?

Як зазначено у листі ДФС від 06.01.2016 р. №157/6/99-99-19-02-02-15, ОЗ, які знищені в зоні АТО або які неможливо вивести, можна списати (ліквідувати) після проведення інвентаризації таких активів на місці та за наявності сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини.

У разі припинення нарахування амортизації отримувати сертифікат ТПП не треба.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру