До наказу Мінфіну від 11.04.2017 р. №427
Зміни до Положення №88
26 травня 2017 року набрали чинності зміни до Положення №881, внесені наказом Мінфіну від 11.04.2017 р. №427 (див. «ДК» №22/2017). Фактично цими змінами Положення №88 приводиться у відповідність до чинного законодавства, зміни до якого внесено Законом від 03.11.2016 р. №1724-VIII.
Згідно з оновленим п. 2.2 Положення №88, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.
1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.
Водночас змінами уточнено визначення «первинні документи» — це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Раніше замість слів «які містять відомості про» були слова «фіксують та підтверджують». На перший погляд може здатися, що зміна є неістотною, але, на нашу думку, ця новація свідчить про те, що суть первинних документів тепер буде зводитися лише до зазначення формального змісту госпоперації, і надалі це не дозволятиме перевіряльникам через будь-яку формальну неточність піддавати сумніву реальність госпоперації.
До позитивних змін слід віднести вилучення з обов'язкових реквізитів первинних документів таких реквізитів, як місце складання й електронний підпис. Керівник повинен забезпечити фіксування фактів здійснення всіх проведених госпоперацій у первинних документах та виконання всіма підрозділами, службами і працівниками правомірних вимог головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства, щодо порядку оформлення та подання для обліку відомостей і документів. Це також важливий нюанс, який ставить знак рівності між вимогами головного бухгалтера та працівниками аутсорсингової компанії, яка взяла на себе ведення обліку на підприємстві.
Контроль за дотриманням виконавцями графіка документообігу на підприємстві або в установі здійснюється головним бухгалтером або особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства. Їхні вимоги щодо порядку подання до місця обробки необхідних документів та відомостей є обов'язковими для всіх підрозділів і служб підприємства.
У ситуації, якщо правилами документообігу підприємства передбачено можливість відображення госпоперації, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у законодавчо встановлені терміни не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку госпоперацію до регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск ТМЦ, робіт і послуг. Госпоперації, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ. Потім у місяці надходження від контрагента повноцінного первинного документа щодо госпоперації, інформація про яку раніше було перенесено до облікових регістрів бухобліку на підставі внутрішнього первинного документа (акта), до облікових регістрів бухгобліку за звітний період має бути перенесена інформація про таку госпоперацію. Обсяг такої операції зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції на підставі внутрішнього первинного документа (акта) та первинного документа, отриманого від контрагента.
Актуалізовано електронні засоби оброблення інформації як інструментарій для внесення записів у первинних документах, облікових регістрах для збереження цих записів протягом установленого строку зберігання документів та запобігання внесенню несанкціонованих і непомітних виправлень. Раніше йшлося лише про друкарські машинки, принтери та засоби механізації. Помилки у первинних документах, облікових регістрах і звітності, що створені ручним способом, виправляються способом «червоного сторно», додаткових бухгалтерських проведень або коректурним способом.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор