• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 26.04.2017 р. №10382/7/99-99-15-02-01-17

Неприбутківці: актуалізація законодавства

Постановою КМУ від 29.03.2017 р. №195 (див. «ДК» №20/2017) тільки тепер приведено у відповідність до вимог ПКУ Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі — Порядок №4401). Податківці в листі від 26.04.2017 р. №10382/7/99-99-15-02-01-17 (див. «ДК» №20/2017) дають огляд змін у порядку реєстрації неприбуткових організацій та у порядку підтвердження їхнього статусу.

Зміни у порядку реєстрації

Редакцію абзацу першого п. 4 Порядку №440, яким передбачено, що до Реєстру включаються неприбуткові організації — юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ, було уточнено. Відповідно до пп. 133.1.1 ПКУ, платниками податку на прибуток підприємств є суб'єкти господарювання — юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених, зокрема, п. 133.4 ПКУ. Таким чином, включенню до нового Реєстру підлягають неприбуткові організації, що відповідають вимогам, установленим п. 133.4 ПКУ, та мають статус юридичної особи.

1 Затверджено постановою КМУ від 13.07.2016 р. №440.

Норми п. 4 Порядку №440 доповнено нормою, передбаченою пп. 133.4.1 ПКУ, відповідно до якої новостворені організації мають можливість отримати статус неприбуткової організації, бути неплатниками податку на прибуток саме з дня їх державної реєстрації. Для цього потрібно подати документи для внесення до Реєстру під час або протягом 10 днів з дня такої реєстрації.

Перелік документів, які слід подати для включення до Реєстру, передбачено приписами п. 6 Порядку №440. Тепер ті неприбуткові організації, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, подають разом із реєстраційною заявою (форма №1-РН у формі додатка 1 до Порядку №440, підписана керівником чи представником організації) і копію документа, що підтверджує факт включення такої організації до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня.

Оприлюднювати документ, який підтверджує включення неприбуткової організації до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації (наприклад, рішення, протоколу зборів тощо), положеннями Закону про держреєстрацію не передбачено. З огляду на це п. 6 Порядку №440 встановлює необхідність надавати податківцям паперову засвідчену копію такого документа (на відміну від копій самих установчих документів, які у разі їх оприлюднення на порталі електронних сервісів неприбуткові організації не зобов'язані надавати у паперовому вигляді).

Крім того, передбачається новий спосіб подання документів для включення до Реєстру: тепер реєстраційну заяву та копії відповідних документів може бути подано (надіслано) неприбутковою організацією реєстратору і при держреєстрації змін до відомостей про юрособу в електронній формі.

У випадку зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації чи внесення зміни до її установчих документів для передачі реєстраційної заяви з позначкою «зміни» до податкової та копій відповідних документів тепер передбачено аж 30 календарних днів (раніше було 10 робочих днів, п. 14 Порядку №440). Увага: збільшення терміну подання заяви стосується лише уточнення даних у Реєстрі у випадку внесення якихось змін і не поширюється на загальний порядок реєстрації неприбуткової організації у контролюючих органах.

Уточнено критерії, за якими орган ДФС перевірятиме відповідність установчих документів організації статусу неприбуткової (п. 7 Порядку №440): фінансування видатків за п. 133.4.2 ПКУ не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків). Iдеться про видатки на утримання неприбуткової організації (установи), реалізацію мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності згідно з їхніми установчими документами. У листах від 30.12.2016 р. №28679/6/99-99-15-02-02-15, від 19.01.2017 р. №1025/6/99-99-15-02-02-15 податківці пояснюють, що за своєю суттю не є розподілом доходів (прибутків) виплати неприбуткової організації на користь учасників (засновників), працівників, членів такої неприбуткової організації, якщо напрями цих витрат відповідають меті (цілям і завданням) та напрямам діяльності, прописаним у їхніх установчих документах.

Новацією є визначення дати скасування ознаки неприбутковості у разі вилучення організації з Реєстру (п. 17 Порядку №440):

— якщо встановлено факт порушення вимог щодо цільового використання коштів, ознака неприбутковості скасовується із першого числа місяця, наступного після місяця, в якому мало місце порушення таких вимог (далі така організація — порушник із місяця втрати неприбуткового статусу набуває статусу платника податку на прибуток);

— якщо організація ліквідовується чи реорганізовується, ознака неприбутковості скасовується із дати припинення юридичної особи;

— якщо має місце факт добровільної відмови від неприбуткового статусу, скасування ознаки має місце із дати надходження до податкової заяви про вилучення із Реєстру.

За наявності кількох підстав для вилучення неприбуткової організації з Реєстру датою скасування ознаки неприбутковості вважається дата тієї події, що відбулася раніше.

Косметичні правки у додатках до Порядку №440

У додатку 1 викладено в новій редакції примітку 2 (щодо неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня відповідно до закону).

У додатку 2 перелік рішень, що приймаються контролюючим органом за результатами розгляду документів платника, приведено у відповідність до п. 8 Порядку №440 та вилучено посилання на пп. 133.4.5 ПКУ (контролюючий орган приймає відповідне рішення на підставі положень п. 133.4 ПКУ загалом).

Зміни у порядку підтвердження статусу

Як ми пам'ятаємо, процедура підтвердження неприбуткового статусу має завершитися до липня 2017 року. У пункті 2 Постанови №440 вилучене посилання на дату 1 січня 2017 р., замість якої зазначено, що з метою включення до нового Реєстру неприбуткові організації зобов'язані привести свої установчі документи у відповідність до вимог ПКУ у строк, установлений його пунктом 35 підр. 4 р. ХХ. Але якщо раніше орган ДФС мав право вилучити неприбуткову організацію з Реєстру, якщо її установчі документи не відповідали вимогам п. 133.4 ПКУ, то тепер податківці мають повідомити про таку невідповідність (абз. 4 п. 2 Порядку №440).

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру