• Посилання скопійовано

Що нового

Скорочення штату: переважне право — за працівниками передпенсійного віку

! Роботодавцям та працівникам

28 квітня Президент підписав Закон «Про внесення зміни до статті 42 Кодексу законів про працю України щодо захисту трудових прав працівників».

Згідно із Законом, переважне право на залишення на роботі при вивільненні працівників у зв'язку зі змінами в організації виробництва і праці надали також працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат.

Закон України від 06.04.2017 р. №2005-VIII чинний з 30.04.2017 р.


Ратифікація податкової конвенції з Мальтою: закон підписано

! Платникам податку на прибуток і ПДФО

5 травня 2017 року опубліковано Закон про ратифікацію Конвенції між урядами України і Мальти про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи.

Протокол та Конвенція були підписані 4 вересня 2013 року.

Конвенцією з Мальтою, зокрема, передбачено, що дивіденди, що сплачуються компанією, яка є резидентом договірної держави, резиденту іншої договірної держави, можуть оподатковуватись у цій іншій державі.

Однак такі дивіденди можуть також оподатковуватись у договірній державі, резидентом якої є компанія, що сплачує дивіденди, і відповідно до законодавства цієї держави, але якщо фактичним власником дивідендів є резидент іншої договірної держави, то податок, що стягується таким чином, не повинен перевищувати:

5% від загальної суми дивідендів, якщо фактичним власником є компанія (яка не є товариством), яка володіє безпосередньо принаймні 20% капіталу компанії, що сплачує дивіденди;

15% від загальної суми дивідендів у всіх інших випадках.

Закон України від 13.04.2017 р. №2018-VIII чинний з 15.05.2017 р.


ДФС про оподаткування ПДФО внесків на стажування у адвоката

! Податковим агентам з ПДФО

ДФСУ розглянула питання щодо оподаткування ПДФО доходу у вигляді внеску, сплаченого стажистом на користь керівника стажування — адвоката, та повідомила.

Оскільки дохід у вигляді внеску на стажування, сплаченого стажистом на користь керівника стажування — адвоката у розмірі 70% внеску, пов'язаний зі здійсненням цим адвокатом незалежної професійної діяльності, то сума такого доходу включається до оподатковуваного доходу адвоката.

При цьому суму коштів, яку фактично використано виключно для забезпечення проходження стажування та компенсації витрат зазначеного керівника стажування — адвоката, може бути включено до витрат цього адвоката (у межах, що не перевищують 70% внеску) за умови їх документального підтвердження.

Лист ДФСУ від 26.04.2017 р. №9031/6/99-99-13-02-03-15


Положення про реєстрацію платників ПДВ — є зміни!

! Спецрежимникам

Мінфін уніс зміни до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість.

У такий спосіб Мінфін приводить Положення у відповідність до норм пп. 4 п. 2 розділу XIX ПКУ, згідно з якими ст. 209 ПКУ втратила чинність з 1 січня 2017 року.

Наказом, зокрема, встановлено, що сільськогосподарські підприємства, які станом на 1 січня 2017 року зареєстровані як суб'єкти спеціального режиму оподаткування ПДВ, вважаються платниками цього податку на загальних підставах починаючи з 1 січня 2017 року і стосовно таких сільськогосподарських підприємств:

1) з 1 січня 2017 року втрачають чинність витяги з реєстру ПДВ, що були видані контролюючими органами до 1 січня 2017 року;

2) контролюючі органи, в яких такі сільськогосподарські підприємства перебувають на обліку, приймають рішення та вносять до реєстру платників ПДВ записи про зняття підприємств з реєстрації як суб'єктів спеціального режиму оподаткування з одночасною реєстрацією платниками податку на загальних підставах.

Наказ Мінфіну від 17.03.2017 р. №368
набере чинності з дня опублікування
(станом на 10.05.2017 р. не опублікований)


Унесено зміни до порядку перевірок контрольованих операцій

! СГД

Міністерство фінансів унесло зміни до Порядку проведення перевірок платників податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій, затвердженого наказом Мінфіну від 10.03.2016 р. №344.

Зокрема, у заголовку та тексті Наказу №344 слова «перевірок платників податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій» замінено словами «перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки».

Крім того, визначено, що перевірка платника податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій за звітні періоди 2013 та 2014 років проводиться відповідно до положень гл. 8 розд. II ПКУ з урахуванням особливостей, визначених ст. 39 ПКУ, у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року, та цим Порядком.

Також уточнено строки, протягом яких платник податків повинен надати посадовим особам контролюючого органу документи для проведення перевірки контрольованих операцій.

Наказ Мінфіну від 30.03.2017 р. №399
набере чинності з дня опублікування
(станом на 10.05.2017 р. не опублікований)


Як контролюватимуть додержання законодавства з питань видачі дозвільних документів

! СГ

Мінекономрозвитку затвердило Порядок здійснення контролю за додержанням вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру.

Порядок визначає процедуру здійснення Держрегуляторною службою як спеціально уповноваженим органом з питань дозвільної системи у сфері госпдіяльності контролю за додержанням дозвільними органами (їх посадовими особами) вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру та встановленого порядку їх видачі.

Контроль за додержанням дозвільними органами вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру та встановленого порядку їх видачі здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок.

До участі в проведенні перевірки ДРС можуть залучатися представники органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, установ та організацій за погодженням з їх керівниками.

Планові перевірки проводяться згідно з річним планом, який затверджується наказом Мінекономрозвитку до 1 грудня року, що передує плановому.

Планові перевірки дозвільного органу щодо додержання порядку видачі кожного окремого документа дозвільного характеру проводяться не частіше одного разу на рік.

Строк проведення планової або позапланової перевірки не може перевищувати 5 робочих днів.

Позапланові перевірки проводяться в разі наявності підстав, визначених ч. 2 ст. 9-1 Закону про дозвільну систему у сфері госпдіяльності.

Наказ Мінекономрозвитку від 24.03.2017 р. №442
набере чинності з дня опублікування
(станом на 10.05.2017 р. не опублікований)


Формування переліку сільгосптехніки, вартість якої частково компенсуватиме держава

! Підприємствам вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу

Мінекономрозвитку затвердило Положення про комісію з формування переліку вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок коштів державного бюджету.

Перелік формується за результатами розгляду комісією поданих підприємствами вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу (далі — завод-виробник):

— заявок щодо включення до Переліку за формою згідно з додатком 1 до цього Положення;

— документів, які надаються комісії згідно з переліком документів, наведеним у додатку 2;

— перевірки комісією ступеня локалізації виробництва техніки та обладнання.

Умови подання заявок та документів заводами-виробниками оприлюднюються на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку не пізніше ніж за місяць до початку нового бюджетного року. Заявки щодо включення до Переліку подаються заводами-виробниками до Комісії щороку до 1 лютого, а у 2017 році — до 1 травня.

Комісія приймає позитивне рішення про включення вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу до Переліку за умови відповідності заводів-виробників цієї техніки таким критеріям:

1) є резидентами не менш як 2 роки;

2) питома вага витрат на оплату праці (з урахуванням нарахувань на заробітну плату) у складі собівартості виробництва продукції становить не менш як 8%;

3) мають конструкторсько-технологічну документацію та/або зареєстроване право інтелектуальної власності на техніку та обладнання, які пропонується внести до Переліку, відображене в балансі;

4) здійснюють гарантійне і післягарантійне обслуговування техніки та обладнання;

5) здійснюють на території України технологічні операції, необхідні для виробництва техніки та обладнання, відповідно до постанови КМУ від 27.05.2013 р. №369;

6) ступінь локалізації виробництва техніки та обладнання відповідає показникам, визначеним у п. 3 ст. 1 Закону «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» та в Постанові №369.

Наказ Мінекономрозвитку від 13.04.2017 р. №566 чинний з 26.04.2017 р.


Урахування виплат до мінімальної зарплати: роз'яснення Мінсоцполітики

! Роботодавцям

Мінсоцполітики роз'яснило: якщо працівник виконав місячну норму праці, йому мають нарахувати зарплату не нижче від розміру мінімальної зарплати.

Щодо сум середнього заробітку, які зберігаються за працівниками за час оплати:

— грошових компенсацій у разі невикористання щорічних відпусток та додаткових відпусток працівникам, які мають дітей; оплати додаткових відпусток;

— додаткових відпусток у зв'язку з навчанням та творчих відпусток;

— додаткових відпусток, що надаються відповідно до Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

— сум зарплати, що зберігаються за основним місцем роботи працівників, за час їх навчання з відривом від виробництва в системі підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів;

— сум, нарахованих особам, які проходять навчання (підготовку) для роботи на щойно введених у дію підприємствах за рахунок коштів, передбачених у загальних кошторисах будівництва;

— спеціальної перерви в роботі у випадках, передбачених законодавством, оплати пільгового часу неповнолітнім;

— працівникам, які залучаються до виконання державних або громадських обов'язків, якщо вони виконуються в робочий час;

— працівникам-донорам днів обстеження, здавання крові та відпочинку, що надаються після кожного дня здавання крові, або днів, приєднаних за бажанням працівника до щорічної відпустки;

— що зберігається за працівником, який підлягає медичному огляду, за основним місцем роботи за час перебування в медичному закладі на обстеженні;

— простоїв не з вини працівника,

то зазначені виплати не є зарплатою працівника, яку роботодавець виплачує йому за виконану роботу. Це виплати, які розраховуються згідно з положеннями Порядку №100.

Суми середнього заробітку не враховуються до зарплати для забезпечення її мінімального рівня.

Лист Мінсоцполітики від 21.03.2017 р. №791/0/101-17/282


Подарунок нерезиденту: порядок оподаткування та подання звітності

! Представникам нерезидентів

ДФСУ зазначила: якщо доходи з джерелом їх походження в Україні виплачуються нерезиденту резидентом — юридичною особою або самозайнятою фізичною особою, такий резидент вважається податковим агентом нерезидента щодо таких доходів. Під час укладення договору з нерезидентом, умови якого передбачають отримання таким нерезидентом доходу з джерелом його походження в Україні, резидент зобов'язаний зазначити в договорі ставку податку, що буде застосована до таких доходів.

Податковий агент, який нараховує оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок зі суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18%.

Крім того, він зобов'язаний подавати податковий розрахунок за формою №1ДФ до контролюючого органу за місцем свого розташування. У графі 2 «Податковий номер або серія та номер паспорта» форми №1ДФ відображається, зокрема, реєстраційний номер облікової картки платника податків, про якого надається інформація в податковому розрахунку.

Фізособа-нерезидент, яка отримує від юрособи-резидента подарунок, зобов'язана зареєструватися у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків та надати податковому агенту реєстраційний номер облікової картки.

Отже, вартість подарунка, отриманого фізособою-неризидентом від юрособи-резидента, включається до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку — нерезидента та оподатковується ПДФО на загальних підставах. Податковий агент при нарахуванні (виплаті) на користь фізичної особи — нерезидента доходу у вигляді подарунка у формі №1ДФ зобов'язаний відобразити РНОКПП.

Лист ДФСУ від 26.04.2017 р. №9030/6/99-99-13-02-03-15


Оподаткування дивідендів за ставкою 9%: нюанси

! Податковим агентам з ПДФО

Податківці нагадують, що доходи у вигляді дивідендів оподатковуються відповідно до норм п. 170.5 ПКУ.

Податковим агентом платника податку під час нарахування на його користь дивідендів, крім випадків, зазначених у пп. 165.1.18 ПКУ, є емітент корпоративних прав або за його дорученням інша особа, яка здійснює таке нарахування.

Будь-який резидент, який нараховує дивіденди, включаючи того, який сплачує податок на прибуток підприємств у спосіб, відмінний від загального (є суб'єктом спрощеної системи оподаткування), або звільнений від сплати такого податку з будь-яких підстав, є податковим агентом під час нарахування дивідендів.

Доходи, зазначені в п. 170.5 ПКУ, остаточно оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування платнику за ставкою, визначеною пп. 167.5.1 ПКУ.

Законом №1989-VIII, який набрав чинності 15 квітня 2017 року, унесено зміни до ПКУ, якими запроваджується нова ставка для дивідендів (9%).

Положення вищезазначеного Закону застосовуються до податкових періодів починаючи з 1 січня 2017 року.

Отже, дохід у вигляді дивідендів, нарахованих, зокрема, суб'єктами господарювання — платниками єдиного податку, з 1 січня 2017 року оподатковується за ставкою податку на доходи фізичних осіб 9%.

Лист ДФСУ від 19.04.2017 р. №8304/6/99-99-13-02-03-15


Коригування фінрезультату до оподаткування на суми штрафів та пені підприємцю

! Платникам податку на прибуток

Мінфін проаналізував висновки, викладені у листі №4486/6/99-99-15-02-02-15 щодо коригування фінансового результату до оподаткування на суми штрафних (фінансових) санкцій та пені, які перераховуються на користь підприємця, для застосування положень пп. 140.5.11 ПКУ.

Висновок у вищезазначеному листі дозволяє платникам податку на прибуток не збільшувати фінансовий результат до оподаткування як об'єкт оподаткування з податку на прибуток, на суми штрафних санкцій та пені, нарахованих на користь фізосіб (у тому числі ФОП) відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів.

Проте пп. 140.5.11 ПКУ встановлено, що фінрезультат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів на користь:

осіб, що не є платниками податку (крім фізосіб);

платників податку, які оподатковуються за ставкою 0% відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX ПКУ.

Тобто винятками відповідно до цього положення ПКУ можуть бути тільки фізичні особи, які є платниками ПДФО. Це обґрунтовується запровадженням в ПКУ уніфікованої ставки у розмірі 18% для оподаткування як податком на прибуток, так і ПДФО.

Отже, на думку Мінфіну, платники податку на прибуток, які нараховують штрафи, пені, неустойки відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів на користь підприємців-«спрощенців», повинні коригувати фінрезультат до оподаткування відповідно до пп. 140.5.11 ПКУ.

Враховуючи вищезазначене, до листа №4486/6/99-99-15-02-02-15 мають бути внесені відповідні зміни.

Лист Мінфіну від 10.04.2017 р. №11210-09-10/9617

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру