До постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 р. №231
Перелік складних побутових товарів
Постановою від 16.03.2017 р. №231 Кабмін затвердив Перелік груп технічно складних побутових товарів (див. «ДК» №16/2017). Усі товари, перелічені у цьому списку, тепер продаватимуться із застосуванням РРО незалежно від системи оподаткування та ціни реалізації.
Як ми пам'ятаємо, з 01.01.2017 р. до п. 296.10 ПКУ також унесено зміни щодо застосування РРО фізособами-«єдинниками» у разі продажу технічно складних побутових товарів. Перелік товарів, продаж яких потребуватиме застосування РРО, мав би встановити Кабмін до 31.03.2017 р. Але дискусії між ДРСУ, Мінфіном, податківцями та бізнес-спільнотою тривали майже два місяці, і конкретний перелік товарних позицій визначено щойно тепер.
Нагадаємо: за приписами п. 25-1 ст. 1 Закону про захист прав споживачів1 статус технічно складних побутових товарів мають непродовольчі товари широкого вжитку (прилади, машини, устаткування тощо), які складаються з вузлів, блоків, комплектуючих виробів, відповідають вимогам нормативних документів, мають технічні характеристики, супроводжуються експлуатаційними документами і на які встановлено гарантійний строк.
До Переліку входять 8 груп товарів (групи 73, 84, 85, 87, 90, 91, 92, 952) та товарна позиція 8802200000 із відповідними кодами УКТЗЕД у розрізі окремих складових кожної групи. Постанову опубліковано в «Урядовому кур'єрі» 07.04.2017 р., вона набирає чинності через 30 днів після публікації — 8 травня.
ДРСУ вже прокоментувала окремий нюанс застосування цього переліку. Оскільки за попереднім розглядом оприлюдненої 07.04.2017 р. редакції постанови було встановлено, що всупереч позиції ДРС, а також погодженої нею редакції проекту зазначеної постанови раніше вилучені товарні позиції 9101 — 9107 «Годинники всіх видів та їх частини» було з якогось дива все-таки повернуто до Переліку. Крім того, оприлюднена редакція Переліку зазнала стилістичних та структурних змін, тому задля уникнення помилок і однозначного трактування кодів тим суб'єктам господарювання, які повинні їх впроваджувати або виконувати, ДРС радить щодо товарних позицій, які мають 4-значний код, застосовувати його лише в тому разі, якщо вони не мають деталізації на рівні кодів підсубпозицій, тобто 10-значних кодів згідно з УКТ ЗЕД. У решті випадків застосовуються лише коди товарних підсубпозицій Переліку, визначені на рівні 10 знаків.
Реалізація всіх товарів із цього списку потребуватиме придбання РРО, його реєстрації в ДПI, кодування товарів та всіх інших процесів, дотичних до встановлення РРО.
Зверніть увагу: умова про перевищення обсягу реалізації в 1 млн грн тут уже не діятиме. Реалізація на будь-яку суму (навіть 10 грн) товарів із цього списку потребуватиме пробиття такої виручки через РРО. Якщо ж ігнорувати цей припис, то матиме місце правопорушення у вигляді непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи, що потягне за собою відповідні штрафи (ч. 1 ст. 17 Закону про РРО3):
за вчинене вперше — 1 гривня;
за кожне наступне вчинене порушення — 100% вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).
1 Закон України від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів».
2 Група 93, яка була в проекті, до остаточного варіанта переліку не потрапила.
3 Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
На нашу думку, все-таки залишається відкритим питання ідентифікації конкретних товарів «єдинниками», коли зазвичай вони мають лише накладні. Деякі госпсуб'єкти підлаштовуються і в номенклатурі прописують і коди УКТЗЕД, щоб далі контрагенти могли правильно ідентифікувати товар. А як бути тим, чиї контрагенти не такі передбачливі і для кого оформлення первинних документів є простою формальністю?!
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор