• Посилання скопійовано

Що нового

Підкориговано порядок формування плану-графіка документальних планових перевірок

! Платникам податків

Мінфін уніс зміни до Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків. У Порядку тепер прописано, що річний план-графік складається починаючи з 2018 року.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДФСУ до 25 грудня року, що передує року, в якому проводитимуться такі документальні планові перевірки.

Річний план-графік оновлюється у разі його коригування територіальними органами ДФС.

Крім того, зазначено, що проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДФС не пізніше 1 грудня року, що передує року, в якому проводитимуться такі документальні планові перевірки. При цьому річні плани-графіки не потребують узгодження з органами державного фінансового контролю.

При формуванні річного плану-графіка на наступний рік враховуватимуться показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, то при плануванні враховуватимуться показники за попередній рік.

При включенні підприємств до плану-графіка (коригування плану-графіка) територіальним органам ДФС необхідно буде встановити наявність структурних підрозділів, дочірніх підприємств, що входять до інфраструктури платників податків — головних підприємств, та направити їх переліки не пізніше 15 числа останнього місяця поточного кварталу, а для річного плану-графіка — до 25 листопада року, що передує року, в якому проводитимуться такі документальні планові перевірки, до відповідних територіальних органів ДФС, на обліку в яких перебувають ці підрозділи, для організації контрольно-перевірочних заходів, у тому числі шляхом включення їх до плану-графіка (коригування плану-графіка) у періоди, на які заплановані перевірки головних підприємств.

Наказ Мінфіну від 27.02.2017 р. №294
набере чинності з дня опублікування
(станом на 11.04.2017 р. не опублікований)


Оновлено порядок здійснення банками аналізу та перевірок фінансових операцій

! Клієнтам банків

Нацбанк уніс зміни до Положення про порядок здійснення банками аналізу та перевірки документів (інформації) про фінансові операції та їх учасників.

Так, уточнено, що банк має пересвідчитися в чинності (дійсності) поданих клієнтом або іншими особами (у визначених законодавством випадках) документів та відповідності їх оформлення вимогам законодавства України.

Копії документів, що подаються до банків (у тому числі копії, перекладені українською мовою), засвідчуються підписом керівника (уповноваженої ним особи) та відбитком печатки клієнта (за наявності) або, якщо це передбачено договором банківського рахунку, — в електронному вигляді засобами програмно-технічного комплексу «клієнт-банк», «клієнт-Iнтернет-банк» тощо. Якщо копії документів (у тому числі копії, перекладені українською мовою) подаються до банків іншими особами (у визначених законодавством випадках), то такі копії засвідчуються підписом та відбитком печатки (за наявності) цих осіб.

У разі можливості перевірки інформації на підставі публічних джерел, у тому числі в мережі Iнтернет, додаткове подання документів клієнтами або іншими особами (у визначених законодавством випадках) для здійснення аналізу не вимагається.

Постанова Національного банку України від 07.04.2017 р. №31 чинна з 10.04.2017 р.


Оподаткування операцій з придбання інвестиційних активів

! Госптовариствам

Регіональні податківці нагадують: до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума майнового та немайнового внеску платника до статутного фонду юридичної особи — емітента корпоративних прав в обмін на такі корпоративні права.

Придбанням інвестиційного активу вважаються операції з внесення платником податку коштів або майна до статутного капіталу юридичної особи — резидента в обмін на емітовані ним корпоративні права.

Ураховуючи вищезазначене, внесок фізичної особи у вигляді цінних паперів (інвестиційних сертифікатів) до статутного фонду юридичної особи — резидента є придбанням фізичною особою права власності на частку (пай) у статутному фонді (капіталі) такої юридичної особи, тобто є витратами, понесеними у зв'язку з придбанням інвестиційного активу, і в розумінні ПКУ не є доходом платника податку.

При цьому юридична особа — емітент корпоративних прав не виступає податковим агентом, а лише зобов'язана відобразити у податковому розрахунку за формою №1ДФ за ознакою доходу «178» операції з майнового та немайнового внеску платника податку до статутного фонду.

Лист ДФС у м. Києві від 31.03.2017 р. №7118/10/26-15-13-01-12


Коригування ПН при зарахуванні авансу у рахунок іншої оплати

! Продавцям — платникам ПДВ

ДФСУ зазначила: якщо продавцем — платником ПДВ на дату отримання попередньої (авансової) оплати за договором №1 були визначені ПЗ з ПДВ та надалі за домовленістю сторін дія договору припиняється, а попередня (авансова) оплата зараховується в рахунок оплати товарів/послуг за договором №2, то продавець — платник ПДВ має право скласти розрахунок коригування до ПН, складеної на дату отримання такої попередньої оплати, та зменшити нараховану суму податкових зобов'язань з ПДВ.

Складання такого розрахунку здійснюється на дату підписання документа, на підставі якого кошти, отримані за договором №1, будуть зараховані в рахунок оплати вартості товарів/послуг за договором №2.

Зареєстрований в ЄРПН розрахунок коригування є для постачальника підставою для зменшення нарахованих ПЗ, а для отримувача-покупця — підставою для зменшення ПК.

При цьому якщо за договором №2 товари/послуги уже були поставлені та на дату такої поставки («першої події») постачальник склав та зареєстрував в ЄРПН відповідну податкову накладну, то за фактом зарахування попередньої оплати за договором №1 у рахунок оплати вартості товарів/послуг за договором №2 податкова накладна постачальником не складається.

Якщо на дату підписання документа про зарахування попередньої оплати за договором №1 у рахунок оплати вартості товарів/послуг за договором №2 такі товари/послуги за договором №2 поставлені не були, то на дату підписання такого документа продавець — платник ПДВ повинен визначити податкові зобов'язання з ПДВ та скласти податкову накладну на суму попередньої оплати за договором №2 («перша подія») і зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Лист ДФСУ від 02.03.2017 р. №4341/6/99-99-15-03-02-15


Філія втратила право складати ПН: хто складає розрахунок коригування

! Платникам ПДВ

ДФСУ розглянула питання щодо можливості реєстрації платником ПДВ розрахунку коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг до податкової накладної, складеної на філію такого платника податку, якій на дату складання ПН було делеговано право складання податкових накладних, але на дату складання РК до ПН філія втратила таке право.

Такий РК реєструється у ЄРПН головним підприємством (покупцем).

Лист ДФСУ від 01.03.2017 р. №4160/6/99-99-15-03-02-15


Доходи неприбуткової організації — виключно для реалізації статутної діяльності

! Неприбутковим організаціям

ДФС у м. Києві наголосила: обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Тобто доходи, отримані неприбутковою організацією від будь-якої діяльності, мають використовуватися виключно на реалізацію своєї статутної діяльності без розподілу таких доходів або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соцвнеску), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб.

Лист ДФС у м. Києві від 31.03.2017 р. №7160/10/26-15-12-05-11


ДФС про оподаткування витрат на проїзд у відрядженні

! Роботодавцям

ДФСУ нагадала, що основним документом, який регулює відрядження працівників органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково фінансуються за рахунок бюджетних коштів, є Iнструкція про службові відрядження в межах України та за кордон (Iнструкція №59). При цьому небюджетні підприємства та організації можуть використовувати Iнструкцію №59 як допоміжний (довідковий) документ.

У разі якщо підприємство не фінансується за рахунок бюджетних коштів, то суми відшкодованих витрат на проїзд не є об'єктом оподаткування ПДФО лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат, зокрема, у вигляді:

— електронного квитка на проїзд повітряним транспортом за умови надання посадкового талона, у тому числі електронного посадкового талона, отриманого під час онлайн-реєстрації;

— розрахункового документа про його придбання, а також документів щодо витрат за користування таксі під час відрядження.

Лист ДФСУ від 31.03.2017 р. №6758/6/99-99-13-02-03-15


Анулювання основної суми боргу: нюанси оподаткування

! Фізособам

ДФСУ роз'яснила: якщо кредитор (банк) анулював основну суму боргу (кредиту), а не суми у розмірі різниці, то з метою оподаткування сума такого анульованого боргу вважається додатковим благом і включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу та оподатковується ПДФО.

Згідно з пп. 165.1.59 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника не включається сума, анульована кредитором у порядку, передбаченому законом щодо реструктуризації зобов'язань громадян України за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити).

Норми зазначеного підпункту поширюються на дохід, отриманий платником податку починаючи з 01.01.2016 р., за умови набрання чинності законом про реструктуризацію зобов'язань громадян України за кредитами в іноземній валюті.

Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи визначено ст. 179 ПКУ, згідно з п. 179.1 якої платник податку зобов'язаний подавати податкову декларацію.

При цьому сума податкового зобов'язання, зазначена в декларації, самостійно сплачується платником податку до 1 серпня року, що настає за звітним.

Лист ДФСУ від 28.03.2017 р. №4412/А/99-99-13-02-03-14


Оподаткування доходу підприємця з окупованої території

! Підприємцям із окупованої території

ДФС у м. Києві повідомила: якщо фізична особа — підприємець, місцезнаходженням або місцем проживання якого є тимчасово окупована територія та/або територія населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення (незалежно від системи оподаткування), отримує дохід від здійснення ним підприємницької діяльності, то суб'єкт господарювання та/або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, зобов'язані утримати ПДФО за ставкою, визначеною в ст. 167 ПКУ та військовий збір у розмірі 1,5%.

Лист ДФС у м. Києві від 31.03.2017 р. №7121/10/26-15-13-01-12


Ввезення пального у тарі до 2 літрів: що з акцизом?

! Iмпортерам

ДФСУ нагадує, що Законом №1797 унесено зміни до визначення терміна «реалізація пального» з метою оподаткування акцизним податком. Так, тепер реалізацією пального не вважаються операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального у споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Тобто госпсуб'єкт, який здійснює реалізацію пального лише у споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно) (крім виробників цього пального, які здійснюють операції з реалізації такого пального), з 01.01.2017 р. не є платником акцизного податку з реалізації пального. Відповідно на нього не поширюються норми ПКУ щодо реєстрації платником акцизного податку з реалізації пального та обов'язкового складання і реєстрації акцизних накладних.

Натомість при ввезенні на митну територію України пального у споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно) сплачується акцизний податок із ввезених підакцизних товарів (продукції). Але при його реалізації на митній території України обов'язок складати та реєструвати акцизні накладні та відображати такі операції в декларації акцизного податку не виникає.

Лист ДФСУ від 04.04.2017 р. №6930/6/99-99-12-03-03-15


Складення зведених ПН при застосуванні касового методу

! Платникам ПДВ, що використовують касовий метод

ДФСУ роз'яснила: платники ПДВ, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, водопостачання, водовідведення чи послуги, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, фізичним особам, бюджетним установам, а також ЖЕКам, визначають дату виникнення податкових зобов'язань та податкового кредиту за касовим методом.

З метою п. 187.10 ПКУ послугами, вартість яких включається до складу квартирної плати чи плати за утримання житла, вважаються послуги з технічного обслуговування ліфтів та диспетчерських систем, систем протипожежної автоматики та димовидалення, побутових електроплит, обслуговування димовентиляційних каналів, внутрішньобудинкових систем водо- і теплопостачання, водовідведення та зливової каналізації, вивезення та утилізації твердого побутового та грубого сміття, прибирання будинкової та прибудинкової території, а також інші послуги, які надаються ЖЕКами зазначеним у цьому пункті покупцям за їх рахунок.

Податкові накладні складаються платником податку, який застосовує касовий метод, на дату отримання коштів, що надійшли на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги.

Лист ДФСУ від 03.03.2017 р. №4475/6/99-99-15-03-02-15


Як документально підтвердити витрати у відрядженні

! Роботодавцям

Податківці нагадують, що до доходу фізособи не включаються, зокрема, кошти, видані на відрядження або під звіт і розраховані згідно з п. 170.9 ПКУ.

Ці витрати не є об'єктом оподаткування лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат, зокрема, у вигляді:

1) транспортних квитків або транспортних рахунків (багажних квитанцій), у тому числі електронних квитків за наявності посадкового талона;

2) розрахункових документів про їх придбання за всіма видами транспорту, в тому числі чартерних рейсів, рахунків, отриманих із готелів (мотелів) або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання фізичної особи, в тому числі бронювання місць у місцях проживання, тощо.

Положеннями пп. 170.9.1 ПКУ не передбачено обмежень щодо найму житлового приміщення у фізичної особи — підприємця.

Крім того, ДФС зазначила, що посадковий документ, перевізний документ, документ на повернення та документ на послуги, роздруковані на паперовому носії, є розрахунковими документами.

Лист ДФСУ від 24.03.2017 р. №5972/6/99-99-13-02-03-15

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру