До листа Державної фіскальної служби України від 19.10.2016 р. №22624/6/99-99-15-03-02-15
У 2015 році база оподаткування ПДВ самостійно виготовленої продукції не могла бути нижчою за їх собівартість. У 2016 році при визначенні бази оподаткування такої продукції слід уже орієнтуватися на звичайні ціни (абз. 2 п. 188.1 ПКУ).
При цьому під звичайною ціною розуміють ціну товарів (робіт, послуг), визначену сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ (пп. 14.1.71 ПКУ). Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін. Своєю чергою, під ринковою ціною розуміють ціну, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності — однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівнянних економічних (комерційних) умовах (пп. 14.1.219 ПКУ).
Податківці дають визначення звичайної ціни (в межах розрахунку бази оподаткування ПДВ) за операціями з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг як ціни, визначеної зацікавленими сторонами у цивільно-правовому договорі, яка, своєю чергою, повинна відповідати ринковій ціні (ціні, що склалася на ринку товарів/послуг). Тобто поняття ринкової ціни та звичайної ціни в очах податківців є тотожними.
Отже, під час перевірок слід наполягати на твердженні, що ціна вашого конкретного договору повністю відповідає рівню ринкових цін, сторони договору є незалежними. Для того щоб підтвердити рівень цін, слід чітко прописати окремим наказом чи розпорядженням керівника цінову політику, систему знижок у розрізі окремих умов придбання товарів. Для обґрунтування конкретних цін на допомогу прийдуть прайс-листи конкурентів на ідентичні товари, оголошення, реклама від інших продавців. Тобто на підприємстві слід створити таку систему документообігу щодо цін, щоб у податківців не виникало жодних сумнівів, що ціни повністю відповідають умовам ринку і цінова політика підприємства не залежить від усних домовленостей конкретного контрагента з менеджером з продажу, а є зваженою і чітко задокументованою (за підписом керівництва).
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор