• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 23.05.2016 р. №5295/К/99-99-22-07-03-14

У коментованому листі розглядається проблема застосування РРО у тих випадках, коли товар чи послуга продається через мережу Інтернет із використанням електронних платіжних систем; зокрема йдеться про такі, як Portmone та Liqpay.

Так, ДФСУ вважає: у разі якщо споживач, використовуючи мережу Інтернет, замовив товар і розрахунок за нього було здійснено із застосуванням платіжних систем Portmone, Liqpay та інших, госпсуб'єкт зобов'язаний видати розрахунковий документ установленої форми (чек з РРО) та відповідним чином оформлений гарантійний талон.

Так, справді, ст. 3 Закону про РРО встановлює обов'язок госпсуб'єктів, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо), при продажу товарів (наданні послуг) не лише проводити такі розрахункові операції через РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, а й видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції. Водночас у разі здійснення розрахунків за реалізовані товари (надані послуги) між госпсуб'єктами виключно через банківські установи РРО не застосовується.

Однак питання щодо використання РРО у разі, коли госпсуб'єкт при продажу товарів/послуг з веб-сторінки застосував одну з електронних платіжних систем, Закон про РРО чітко не врегульовує.

На нашу думку, фіскальні органи поквапилися базувати свій висновок лише на Законі про РРО та Законі про електронну комерцію, без аналізу самих систем електронних платежів.

Адже якщо звернутися до пояснень, чим є такі платіжні системи, як Portmone та Liqpay, то численні банківські установи1, які приєдналися до застосування цих систем, на своїх веб-сторінках наводять переважно таке: Portmone.com — система експрес-платежів, в якій можна оплачувати рахунки за квартиру, мобільний і міський телефони, Інтернет, кабельне телебачення та інше через Інтернет або мобільний телефон. Паперові квитанції, що підтверджують оплату, надходять платнику додому поштою. Крім того, є можливість безпосередньо зі сайта роздрукувати електронні квитанції, які згідно з договорами приймаються підключеними компаніями як доказ оплати. Переважно до оплати приймаються картки міжнародних платіжних систем VISA International та MasterCard, емітовані будь-яким українським чи міжнародним банком.

1 Щоб не надавати перевагу тому чи іншому банку, ми не наводитимемо посилання на їхні веб-сторінки, де розміщені пояснення з покроковими інструкціями з практичного використання платіжних систем Portmone та Liqpay.

Тепер щодо Liqpay: Liqpay — система електронних платежів, яка працює з пластиковими картками VISA/MASTERCARD та внутрішнім рахунком, прив'язаним до номера мобільного телефону. Ця система дозволяє здійснювати переказ коштів між пластиковою карткою та внутрішнім рахунком і навпаки, а також між пластиковими картками та між внутрішніми рахунками. Причому отримувачем може бути як VISA, так і будь-яка інша банківська картка. Детальніше з цією системою електронних платежів можна ознайомитися на веб-сайті Liqpay.com. На ньому викладено у загальному доступі Публічний договір про надання послуг у мережі Інтернет (фактично — правила використання системи Liqpay).

У п. 5.16 цього договору зазначено таке:

«При проведенні розрахунків у системі електронної комерції (інтернет-магазин) Підприємство повинне формувати в електронній формі квитанцію, яка має включати як мінімум такі реквізити:

— ідентифікатор Підприємства й еквайра або інші реквізити, які дозволяють провести їх ідентифікацію;

— дату здійснення операції;

— вид операції;

— суму операції».

Отже, обидві системи для підтвердження здійснення оплати за товар чи послугу передбачають складення квитанції в електронній формі, яка надсилається покупцеві (замовнику) товару (послуги).

Проте, видаючи квитанцію в електронній чи паперовій формі, госпсуб'єкт (продавець), який прийняв платіж за товар/послугу через мережу Інтернет із застосуванням платіжних систем (як-от Portmone чи Liqрay), не зобов'язаний проводити таку оплату через РРО, якщо кошти, скажімо, у разі використання системи Liqpay, з внутрішнього рахунку телефону переказані на його банківський рахунок (як госпсуб'єкта). Тобто ми говоримо про безготівкові розрахунки за посередництвом електронних платіжних систем. При цьому досить складно буде сперечатись із фіскальними органами, якщо кошти, отримані в межах госпдіяльності, скажімо, на внутрішній рахунок телефону в системі Liqpay, були використані на інші потреби (без зарахування на п/р продавця). Адже в такому разі навіть суди стануть на бік податкової — продавець не зможе підтвердити саме безготівковий вид розрахунків.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру