• Посилання скопійовано

Коментар

До наказу Мінфіну від 20.11.2015 р. №1040

З 1 січня 2016 року електронні перевірки стали можливими для всіх платників податків із незначним ступенем ризику1, а не тільки для «єдиноподатників», як це було досі. Коментований порядок мало чим відрізняється від свого попередника2, але зміни все-таки є.

Як і раніше, заява та документи, передбачені пп. 75.1.2 ПКУ, можуть бути подані платником податків до контролюючого органу, зокрема, рекомендованим листом із повідомленням про вручення та з описом вкладеного, причому подані мають бути разом (п. 5 р. ІІ Порядку №1040). Заява подається керівником або уповноваженим представником платника податків (з пред'явленням довіреності — у разі подання заяви не в електронному вигляді) до контролюючого органу, в якому він перебуває на обліку, не пізніше ніж за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки. До внесених змін існувала проблема підтвердження повноважень особи, яка не є керівником підприємства, якщо заяву подавали електронним шляхом.

1 Критерії, за якими платники розподіляються за ступенями ризику, визначені для різних видів платників податків (юросіб, самозайнятих осіб, фінустанов тощо) наказом Мінфіну від 02.06.2015 р. №524.

2 Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки, затверджений наказом Міндоходів від 03.06.2013 р. №143.

Оформлення результатів перевірки відбувається, як і раніше, за приписами п. 86.11 ПКУ. За підсумками проведення електронної перевірки немає жодних актів, звичних у випадку інших видів перевірок. За підсумками електронної перевірки складається довідка у двох примірниках, яка підписується посадовими особами контролюючого органа і після її реєстрації вручається особисто платникові податків або його законним представникам для ознайомлення і підписання протягом п'яти робочих днів з дня вручення.

Якщо СГ із висновками перевірки не згодний, він повинен підписати довідку із запереченнями. Такі заперечення стануть її невід'ємною частиною. Оскарження в адміністративному або судовому порядку довідки про проведення електронної перевірки ПКУ не передбачене. Фактично на цьому етапі немає чого оскаржувати, хіба що дії податкового органа з проведення перевірки й наведені висновки. Доведеться чекати ППР. І це є одним із найбільших факторів ризику цього виду перевірок. Адже доки тривають розгляд заперечень і підготовка відповіді платникові податків, минає 20 робочих днів з дня складання довідки на підготовку й подання УР1. По суті, неможливість узгодити свої зобов'язання перед бюджетом відразу після проведення електронної перевірки й можливість наразити свій бізнес на позапланову перевірку навряд чи вмотивують бізнес масово подавати заяви на проведення електронних перевірок.

1 А за п. 50.3 ПКУ, у разі якщо платник податків не подає УР протягом 20 р. д. після дати складення довідки про проведення електронної перевірки, якою встановлено порушення податкового законодавства, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру