• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 23.03.2015 р. №9853/7/99-99-22-01-02-17

ТЦ і податковий контроль

Законодавчі норми щодо трансфертного ціноутворення з 1 січня 2015 року істотно змінилися. Яка редакція тієї чи іншої норми діятиме в 2015 році в тому чи іншому аспекті трансфертного ціноутворення? Головний податковий орган у листі від 23.03.2015 р. №9853/7/99-99-22-01-02-17 (див. «ДК» №17-18/2015) надав роз'яснення щодо окремих питань застосування законодавчих норм у частині податкового контролю за трансфертним ціноутворенням.

Документація з трансфертного ціноутворення

З 1 січня 2015 року незалежно від того, який саме платник звітує в межах контрольованих операцій, протягом місяця з дня отримання запиту він має подати документацію з трансферного ціноутворення (раніше всі, крім великих платників податків, подавали тільки первинну документацію та документ довільної форми з обґрунтуванням відповідності договірної ціни до звичайної ціни). На всі запити податківців за підсумками операцій за 2013 — 2014 роки платники податків повинні подавати документацію згідно з нормами пп. 39.4.4 — 39.4.9 ПКУ у редакції, чинній після 01.01.2015 р., — тобто застосовувати норми, чинні на момент надіслання запиту.

Штрафні санкції

З 01.01.2015 р. редакція п. 120.3 ПКУ зазнала змін. Штрафні санкції тепер диференційовано залежно від конкретного правопорушення:

— 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, — у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції;

— 5% суми контрольованих операцій, що не задекларовані у звіті.

Якщо в 2015 році податківці виявлять, що в 2013 та 2014 роках конкретний платник податків здійснив контрольовані операції, але звітності не подав, на нього чекає штрафна санкція — 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2013 р. або 01.01.2014 р. (адже ця штрафна санкція з 1 січня 2015 р. не змінилася). П'ятивідсотковий штраф за неповне включення інформації про контрольовані операції до звітності за 2013 рік не застосовується, а от щодо відповідальності за 2014 рік цей штраф є цілком реальним, адже це правопорушення матиме місце у 2015 році вже під час підготовки звітності за 2014 рік — у період дії нових штрафів.

Перевірки

Норми пп. 78.1.2 ПКУ (у редакції, чинній після 01.01.2015 р.) передбачають документальну позапланову перевірку, у разі коли платник податків не подав у встановлений законом строк звіту про контрольовані операції та документацію з трансфертного ціноутворення. Разом з тим, відповідно до пп. 78.1.15 ПКУ (у редакції, чинній після 01.01.2015 р.), документальна позапланова перевірка здійснюється у разі неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення чи у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пунктів 39.4 і 39.5 ПКУ.

По суті, якщо податковий орган має інформацію про здійснення незадекларованих контрольованих операцій, але платник податків не подав ані звітності, ані документації чи не надав відповіді на податковий запит, контролюючий орган здійснює документальну позапланову перевірку відповідно до пп. 78.1.2 ПКУ. Якщо ж мають місце невключення повної інформації до звітності та інші порушення п. 39.4 ПКУ, на платника податку очікує документальна позапланова перевірка за приписами пп. 78.1.15 ПКУ. Така перевірка має своїм наслідком складання ППР за формою «Р». Крім того, вона не є перевіркою контрольованих операцій у розумінні пп. 39.5.2 ПКУ, адже предметом цієї перевірки не є питання трансфертного ціноутворення, визначеного ст. 39 ПКУ (повноти нарахування і сплати податків під час здійснення платником податків контрольованих операцій відповідно до принципу «витягнутої руки»).

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру