• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Державної фіскальної служби України від 27.10.2014 р. №5694/6/99-99-26-01-15

У коментованому листі йдеться про списання податкового боргу, яке стало реальним завдяки визначенню в Законі №16691 проведення АТО як однієї з форс-мажорних обставин. На нашу думку, в ньому фіскальні органи вкотре демонструють бажання нав'язати госпсуб'єктам своє тлумачення норм ПКУ.

Що говорять ст. 101 ПКУ та Порядок №577? За пп. 101.2.4 ПКУ, одним із видів безнадійного податкового боргу є борг, який виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Для його списання потрібен, зокрема, відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України (далі — ТПП) — це зазначено в пп. 4 п. 2.1 Порядку №5772. Такий сертифікат, відповідно до п. 4.1 Порядку №577, додається до заяви платника податків, якою він просить списати певну суму зазначеного в ній безнадійного боргу з податку або збору. Жодних спеціальних вимог щодо дій чи поведінки госпсуб'єктів для прийняття рішення щодо списання такого боргу не встановлено.

1 Закон України від 02.09.2014 р. №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».

2 Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, затверджений наказом Міндоходів України від 10.10.2013 р. №577.

Що хочуть податківці? Зверніть увагу, що ДФСУ ще у жовтні 2014 року склала коментований лист та надіслала його ТПП. Мета його є цілком очевидною, вона викладена в одному з висновків коментованого документа, а саме: «платник податків має навести докази, що порушення вимог Кодексу (зокрема, виникнення податкового боргу) сталося внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), пов'язаних із проведенням АТО».

Причому такий висновок робиться з посиланням на Регламент ТПП1, який говорить про те, що «надані заявником документи для засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) мають свідчити про: …причинно-наслідковий зв'язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов'язань...» (п. 6.9 Регламенту).

Отже, обов'язок доведення існування форс-мажорних обставин, які спричинили виникнення безнадійного податкового боргу, покладається на такого платника при поданні документів ТПП для видачі сертифіката. Жодних інших документів на підтвердження зв'язку між податковими нормами та подіями в зоні проведення АТО при списанні податкового боргу орган ДФСУ вимагати вже не повинен.

Що подають до ТПП для отримання сертифіката? Для отримання сертифіката з метою списання безнадійного податкового боргу ТПП розробила відповідну форму заяви2.

1 Зверніть увагу: Регламент засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 18.12.2014 р. (тобто після складання коментованого листа) діє в новій редакції, затвердженій рішенням Президії ТПП від 18.12.2014 р. №44(5). З документом можна ознайомитися на сайті: http://kiev-chamber.org.ua/files/articles/law/Reglament_UCCI_2014_12_18.pdf.

2 Додаток 3 до нової редакції Регламенту http://www.ucci.org.ua/ua/forcemr/fmappl.html.

У п. 14 заяви зазначаються додатки, які мають бути подані ТПП, серед яких не лише копія наказу керівника підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників, зумовлене форс-мажорними обставинами, а й документи, що свідчать про призупинення роботи як податкових органів, так і банківських установ (причому взяті з інтернет-сайтів таких органів та установ або їх керівних органів), документ, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії, пов'язане з проведенням АТО, документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що перебуває на балансі підприємства і є об'єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або перебуває у податковій заставі, а також документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення, про пошкодження або втрату документів бухобліку тощо. Ними підтверджуються форс-мажорні обставини, які призвели до виникнення податкового боргу!

Тому, на нашу думку, отримуючи такий сертифікат, орган ДФСУ має достатні причини довіряти цьому документу без будь-яких заперечень та сумнівів щодо змісту викладених у ньому фактів, оцінку яким уже надано ТПП.

Строки дії сертифіката. Сертифікат ТПП повинен мати строк дії. При цьому, з огляду на те що він підтверджує не одну подію (як первинний документ, який фіксує певну господарську операцію), а обставини (події), які виникли у минулому та зберігалися протягом певного періоду, у ньому має зазначатися як дата початку, так і дата закінчення таких обставин (подій).

Оскільки будь-який сертифікат, виданий щодо АТО сьогодні, не може визначити дату закінчення дій форс-мажорних обставин (у п. 9 заяви на видачу такого сертифіката платник може вказати на те, що ці обставини ще тривають на момент подання заяви), то, як зазначено у коментованому листі, кожен сертифікат надаватиме можливість списання податкового боргу станом лише на дату складання такого сертифіката.

Отже, щодо сум безнадійного податкового боргу, який виникне у наступних періодах, очевидно, доведеться звертатися до ТПП по сертифікат повторно. Ну і, відповідно, збирати всі документи щоразу заново. Тому слід враховувати, що оскільки списання податкового боргу відбувається поквартально (за п. 101.5 ПКУ), то сертифікат краще отримувати станом на останній день кварталу.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру