До наказу Мінфіну від 14.11.2014 р. №1128
Відповідно до норм п. 200.4 ПКУ, одним із варіантів подальшої роботи з від'ємним значенням ПДВ за відсутності податкового боргу є включення такої суми до складу бюджетного відшкодування (далі — БВ). З 01.07.2015 р. така сума чітко обмежуватиметься результатом формульного обрахунку відповідно до п. 200-1.3 ПКУ на момент отримання контролюючим органом податкової декларації.
Якщо платник ПДВ має право на БВ (не відповідає ознакам, наведеним у п. 200.5 ПКУ) та має намір отримати БВ, він повинен подати заяву за формою додатка Д4 до декларації з ПДВ. Інакше вважатиметься, що платник ПДВ добровільно відмовляється від такого БВ, і від'ємний залишок ПДВ буде зарахований до складу податкового кредиту наступного періоду.
Декларацію з ПДВ разом із додатками за лютий 2015 подають за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. №966 (у редакції наказу Мінфіну від 23.01.2015 р. №13). Додаток Д4 тепер містить окрему таблицю, заповнення якої дасть податківцям інформацію, що платник податків претендує на БВ в автоматичному режимі.
Фактично маємо ситуацію, коли критеріями автоматичного БВ у редакції оновленого з 01.01.2015 р. Законом №711 пункту 200.19 ПКУ платники ПДВ можуть скористатися тільки за підсумками лютого 2015 року. Оновлені критерії запрацювали з 01.01.2015 р., проте практично реалізувати механізм автоматичного БВ неможливо, допоки не буде подана нова форма додатка Д4, — а це якраз буде здійснено саме за підсумками лютого 2015 р. У новій формі додатка Д4 для сум від'ємних значень ПДВ за звітні періоди до 01.02.2015 р. передбачені окремі комірки під табличною частиною форми: такі суми прив'язуються до декларації з ПДВ рядком 30 та окремо зазначається період, за який ця сума відображена.
Після граничного строку подання декларації з ПДВ податківці мають 15 к. д. на перевірку відповідності БВ критеріям автоматичного. Після цього — 2 дні на формування повідомлень платників податків (п. 200.20 та п. 200.21 ПКУ). Якщо повідомлення за формою, що є додатком до коментованого Порядку №1128, не отримано, платник податків вважається таким, що має право на отримання автоматичного БВ, і його звітність підлягає камеральній перевірці, висновки якої реалізують право платника ПДВ на отримання бюджетного відшкодування. У повідомленні має бути зазначено критерій (критерії), яких не дотримав платник ПДВ. Відповідно, якщо він не отримав такого повідомлення, то вважається, що він дотримав усіх критеріїв.
Які зміни в переліку цих критеріїв маємо з 01.01.2015 р.?
Перший критерій. Як і раніше, ключовим аспектом є наявність необоротних активів, залишкова балансова вартість за даними податкового обліку яких у 3 рази перевищує суму заявленого БВ. Або ж можна скористатися новим критерієм — отримання терміном на один рік від банківської установи2 фінансової гарантії, що діє з дня подання заявки про повернення суми БВ (у разі якщо за результатами перевірки встановлено порушення норм податкового законодавства в частині зайво заявлених сум податку до бюджетного відшкодування, така фінансова гарантія має бути продовжена додатково на термін до двох років). Зверніть увагу: сума, на яку видано фінансову гарантію, повинна бути не меншою за суму ПДВ, заявлену до бюджетного відшкодування.
2 Перелік таких банківських установ має бути затверджений окремо розпорядчим документом КМУ, якого на день підписання номера до друку немає. Отже, до затвердження цього переліку скористатися цим критерієм неможливо.
Другий критерій, якого має бути дотримано одночасно з першим: здійснення операцій за ставкою 0% ПДВ із питомою вагою за попередні 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців) становить не менше 40% загального обсягу поставок (для платників податку з квартальним звітним періодом — протягом попередніх чотирьох послідовних звітних періодів) або інвестування в необоротні активи протягом останніх 12 календарних місяців у розмірах не менш ніж 3 млн грн. Зверніть увагу: виконання цього нового критерію накладає додаткове обмеження — сума БВ чітко визначена сумою ПДВ у частині вже оплаченої вартості придбаних (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) споруджених необоротних активів незалежно від того, чи були вони введені в експлуатацію.
Завдяки змінам, унесеним Законом №71 (і це, певна річ, знайшло своє відображення в оновленому коментованому Порядку №1128), автоматичне бюджетне відшкодування жодним чином не корелює з фактом прибутковості/збитковості в частині податку на прибуток за останній звітний рік, чисельністю працівників підприємства, їхньою середньою заробітною платою та загальними сумами розбіжностей між ПК підприємства та ПЗ його контрагентів.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор