До листа Державної фіскальної служби України від 29.10.2014 р. №5857/6/99-99-17-02-02-15
Після того як 23.09.2014 р. Постановою №4851 було внесено зміни до цілої низки постанов КМУ, у тому числі до Постанови №12692, якою було затверджено Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат для суб'єктів підприємницької діяльності — фізичних осіб, приватних підприємців охопили подив та нерозуміння. Адже незважаючи на те, що Постанова №1269 і досі є чинною (в усякому разі, не втратила чинності), її норми весь цей час не бралися до уваги, оскільки цю постанову було складено ще до набрання чинності ПКУ і її не було актуалізовано під норми ПКУ пізніше. Крім того, сам Закон про РРО3, на виконання статті 9 якого було прийнято Постанову №1269, зазнав змін: згідно з Законом України від 02.12.2010 р. №2756-VI було також змінено формулювання пунктів 6 і 8 ст. 9 Закону про РРО. Нова редакція закону безпосередньо звільнила фізичних осіб І підприємців від застосування реєстраторів розрахункових операцій і розрахункових книжок. Таким чином, норми, на виконання яких було прийнято Постанову №1269, вже не потребували додаткових уточнень.
Проте сам факт внесення змін (нехай навіть косметичного характеру) до такого застарілого нормативного акта наводить на думку про його актуальність. З огляду на те, що Постановою №1269 визначається порядок заповнення Книги обліку доходів і витрат, постає головне запитання: «За якими ж формами підприємцям тепер потрібно вести книги обліку доходів і книги обліку доходів і витрат? Навіщо було внесено зміни до застарілого законодавчого акта і які наслідки такої «реанімації»?»
Нагадаємо, що на виконання норм ПКУ було затверджено форми Книги обліку доходів (доходів і витрат)4, які підприємці ведуть нині. І незважаючи на те що Постанова №1269 зберегла статус чинної, ні ПКУ, ні Закон про РРО не вимагають вести книги обліку згідно з цією постановою.
4 Форми, затверджені наказом Мінфіну від 15.12.2011 р. №1637 для підприємців-«єдинників», і форма, затверджена наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. №481 для підприємців-«загальносистемників».
І щоб позбутися сумнівів щодо форми Книги обліку доходів і витрат для приватних підприємців, що виникли після таких загадкових змін до Постанови №1269, ДФСУ видала коментований лист. Згідно з наведеними у ньому роз'ясненнями, підприємці-«загальносистемники» зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат, форму і порядок ведення якої затверджено наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. №481, а підприємці-«єдинники» — Книгу обліку доходів або (для 3-ї і 5-ї груп платників ЄП) Книгу обліку доходів і витрат, форму і порядок ведення яких затверджено наказом Мінфіну від 15.12.2011 р. №1637.
На нашу думку, зміни, внесені до Постанови №1269, мають косметичний характер. Очевидно, Кабмін всього лише привів формулювання п. 1 Постанови №1269 у відповідність до інших нормативних актів. Хоча форму книги Постановою №1269 не визначено, в її п. 3 зазначено, що форму книги затверджує ДПАУ. Книги, які велися за формою, наведеною у додатку 10 до Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, незважаючи на те що вони не відповідають вимогам пункту 5 Постанови №1269, все ж таки були затверджені наказом ДПАУ від 21.04.93 р. №12. Очевидно, що актуалізація Постанови №1269 — це нагадування, що «старі» книги все ще повинні зберігатися у приватних підприємців. Принаймні до 01.01.2015 р. — до закінчення 3-річного терміну після втрати чинності зазначеною формою (яка втратила чинність з 01.01.2012 р., відповідно останній запис у книзі за формою додатка 10 міг бути зроблений 31.12.2011 р.). Тому зміни до Постанови №1269 стосуються лише книг, які велися за формою додатка 10, і до нових форм книг не мають відношення.
Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит».