• Посилання скопійовано

Коментар

До листа Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 07.08.2014 р. №2.4-17-2056

Питання щодо запровадженого Законом від 31.07.2014 р. №1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» мораторію розглядалося нами в статті «Мораторій на перевірки та економія на чиновниках» у «ДК» №33-34/2014.

Зазначеним законом унесено зміни до Закону про Держбюджет-20141. Статтею 31 Закону про Держбюджет-2014 на сьогодні передбачено, що «перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня — грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки». Як бачимо, законодавець ужив максимально широке поняття: «контролюючі органи». Зазначений закон також дозволив контролюючим органам відправляти своїх працівників у відпустки без збереження заробітної плати на необмежений строк та встановлювати їм неповний робочий час без попередження за 2 місяці.

1 Закон України від 16.01.2014 р. №719-VII «Про Державний бюджет України на 2014 рік».

Вживання такого максимально широкого поняття мало унеможливити спроби контролюючих органів вивести себе з-під дії мораторію власними листами, як уже не раз траплялося. Проте саме це ми чомусь бачимо в коментованому листі.

Виконавча дирекція ФСС з ТВП слушно натякає на те, що Законом про Держбюджет мають урегульовуватися лише питання бюджету та бюджетного процесу. І в цьому вона, звичайно, має рацію. Так, Конституційний Суд України не раз у своїх рішеннях наголошував на тому, що Закон про бюджет не може вносити зміни‚ зупиняти дію чинних законів України‚ а також встановлювати інше (додаткове) правове регулювання відносин‚ що є предметом інших законів України (наприклад, рішення від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 та від 30.11.2010 р. №22-рп/2010).

Водночас Закон про Держбюджет-2014 (з унесеними змінами) нині є чинним, а отже, норми його статті 31, що встановлюють мораторій на перевірки всіма контролюючими органами (крім ДФС), також є чинними. Згідно зі ст. 19 Конституції, органи державної влади та їхні посадові особи повинні діяти в межах повноважень та у спосіб, які визначені Конституцією та законами України. А повноваження Фонду як контролюючого органу на сьогодні законом України тимчасово обмежені.

З огляду на таке мусимо констатувати, що в своєму листі Виконавча дирекція Фонду помиляється. І мораторій на перевірки на органи Фонду все-таки поширюється.

Органи ФСС з ТВП, справді, як зазначає в листі Виконавча дирекція, діють згідно із Законом №22401. І цей закон у ст. 17 визнає органи Фонду органами державного нагляду (що є синонімом державного контролю згідно із Законом про держнагляд2). А сам контроль визначено у ч. 2 ст. 17 Закону №2240 метою державного нагляду у відповідній сфері. Тож органи ФСС з ТВП, без сумніву, є контролюючими органами.

1 Закон України від 18.01.2001 р. №2240-III «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням».

2 Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Наприкінці на підтвердження нашої позиції також наголосимо на тому, що Перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надаватиметься дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб — підприємців, затверджено постановою КМУ від 13.08.2014 р. №408 (див. «ДК» №37/2014). І в ньому є всі фонди соцстрахування, і в т. ч. ФСС з ТВП. Отже, ці органи можуть до грудня 2014 р. включно здійснювати перевірку суб'єктів господарювання лише за розпорядженням Кабміну або за заявою самого суб'єкта господарювання.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., доцент, аудитор

До змісту номеру