Як визначити день вчинення правопорушення та які правопорушення вважаються триваючими? У нас відбулася перевірка, і податківці хочуть застосувати адміністративні санкції за порушення бухгалтерського та податкового обліку, а ми вважаємо, що строки їх застосування вже минули.
Згідно зі ст. 38 КпАП1, адмінстягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — два місяці з дня його виявлення, за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до КпАП є підвідомчими суду (судді).
1 Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
Якщо справи про адмінправопорушення відповідно до КпАП чи інших законів є підвідомчими суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через три місяці з дня його виявлення.
Адмінстягнення за вчинення корупційного правопорушення може бути накладено протягом трьох місяців з дня виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. А от адмінстягнення за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 164-14 КпАП, може бути накладено протягом трьох місяців з дня виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Зауважимо, що в разі закриття кримінального провадження, але за наявності в діях порушника ознак адміністративного правопорушення адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через місяць з дня прийняття рішення про закриття кримінального провадження.
Для більшості правопорушень перебіг строку притягнення до адміністративної відповідальності починається з дня вчинення правопорушення.
На сьогодні в чинному законодавстві немає поняття «триваюче правопорушення». Проте Мін'юст у листі від 01.12.2003 р. №22-34-1465 (додатково див. лист від 17.07.2007 р. №22-14-493) все-таки роз'яснює, що під цим слід розуміти.
У листі спеціалісти Мін'юсту, зокрема, зазначають, що продовжуваним адміністративним проступком називають низку ідентичних проступків, які вчиняються неодноразово з однаковою метою, формою вини, тими самими суб'єктами, засобами дії і які становлять у сукупності єдине правопорушення (наприклад, дрібне розкрадання державного або колективного майна).
А ось триваючими адміністративними проступками є проступки, пов'язані з тривалим, неперервним невиконанням обов'язків, передбачених правовою нормою (наприклад, нереєстрація за місцем фактичного проживання), що припиняються або виконанням регламентованих обов'язків, або притягненням винної у невиконанні особи до відповідальності. Дуже часто ці правопорушення є наслідками протиправної бездіяльності.
При цьому триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, і далі перебуває у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан триває значний час, і весь цей час винний безперервно скоює правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов'язків.
Днем виявлення триваючого правопорушення буде день складання акта чи іншого документа, в якому буде задокументовано вчинення правопорушення, або ж дата, на яку платник самостійно виправив помилку.
На думку деяких експертів, дата виправлення помилки буде радше днем закінчення триваючого порушення, ніж днем його виявлення перевіряльником. Адже фактично контролери самостійно не виявили правопорушення, а особа вчинила дії з його припинення. Якщо особа самостійно виправила помилку, то це не завжди потягне за собою саме адмінвідповідальність. Тут може бути якраз інша відповідальність — податкова чи господарська за факт існування порушення протягом певного часу, якщо відповідний закон її передбачає. Прикладом може бути штраф за неподання УР, якщо він мав би бути поданий (п. 120.2 ПКУ).
Для кращого розуміння відмінності між триваючим і разовим правопорушенням варто проаналізувати, що ж таке разове правопорушення. Разові правопорушення не повторюються протягом певного періоду. До них, зокрема, можна віднести неправильне оформлення касового документа, неподання звітності, несплату податків.
Зокрема, в листі Міндоходів від 13.05.2013 р. №1101/Н/99-99-15-04-01-14 (див. «ДК» №31/2013) зазначено, що до адмінправопорушень, які мають разовий характер, належать: несвоєчасне подання декларацій, розрахунків, аудиторських висновків, платіжних доручень на внесення платежів до бюджетів та державних цільових фондів тощо.
У випадку з разовим порушенням днем його вчинення буде день, наступний за днем, коли ви мали виконати законні дії, але не зробили цього (наприклад, день після граничного дня подання звітності, сплати податків тощо).
Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»