• Посилання скопійовано

Право виписування ПН філією

Підприємство відкриває філію. Чи можна протягом року делегувати право виписувати ПН філії, чи таке право виникає тільки з початку року? Як правильно виписувати ПН та хто такі ПН відображає у реєстрі: головне підприємство чи філія?

За нормами ПКУ філії не можуть отримати статусу платників ПДВ. Адже філії не підпадають під визначення особи з метою розділу V ПКУ, наведене у пп. 14.1.139 ПКУ, бо вони не є юридичними особами. Право виписувати податкові накладні надається виключно платникам ПДВ, яким присвоєно індивідуальний податковий номер платника податку, а таким платником може стати лише юридична особа.

Отже, право на нарахування податку та складання податкових накладних відповідно до п. 201.8 ПКУ має тільки головне підприємство. Але якщо філія самостійно здійснює постачання товарів/послуг та проводить розрахунки з контрагентами, то платник податку — головне підприємство може делегувати їй право складання ПН. Для цього головне підприємство за своїм рішенням (на практиці воно засвідчується наказом та/або у положенні про філію) кожній філії присвоює окремий числовий номер, про що письмово повідомляє податкову за місцем реєстрації як платника ПДВ. Форму такого повідомлення (додаток 2) затверджено Порядком №6781. На підставі цього повідомлення філії буде делеговано право виписувати ПН та право вести частину Реєстру виданих та отриманих податкових накладних (далі — реєстр). У додатку 2 зазначають відомості про філію: числовий номер філії, код за ЄДРПОУ філії, найменування та податкову адресу філії.

Як сказано у п. 13 розділу ІІІ Порядку №678, повідомлення подає головне підприємство разом із декларацією з ПДВ за перший звітний (податковий) період року (у разі наявності у них філій) і надалі разом із декларацією за той звітний період, у якому відбулися зміни у переліку філій. Отже, нормативно-правовими актами не заборонено протягом року головному підприємству прийняти рішення про делегування права виписування ПН філіями.

Особливості виписування ПН філією стосуються порядкового номера ПН та деяких обов'язкових реквізитів. Порядковий номер ПН містить лише числові значення (не повинен містити літер чи інших символів), у першій частині (до знаків дробу) проставляється порядковий номер (присвоюється відповідно до її номера в реєстрі), у третій частині (після знаків дробу) — присвоєний числовий номер філії2.

1 Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. №678.

2 У другій частині (між знаками дробу) ПН проставляється код виду діяльності, що передбачає спеціальний режим оподаткування, тож за відсутності спецрежиму ця частина є порожньою.

Зверніть увагу: якщо числовий номер філії (в третій частині ПН) має меншу кількість знаків, ніж кількість відведених для цього клітинок, такі номери вирівнюються по правій межі поля, а решта клітинок не заповнюється (п. 3 Порядку №101). При складанні ПН філією у реквізитах «Особа платник податку — продавець» та «Особа платник податку — покупець» слід зазначити найменування головного підприємства, зареєстрованого як платник ПДВ, що визначене статутними документами, та найменування філії. Щодо реквізитів «Місцезнаходження (податкова адреса) продавця» та «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця», то в п. 4 Порядку №10 сказано, що зазначаються дані з урахуванням вимог ст. 45 ПКУ та ст. 93 ЦКУ. І, враховуючи п. 45.2 ПКУ, разом з адресою головного підприємства треба зазначити місцезнаходження філії.

Філії також делегується право ведення частини реєстру в межах діяльності такої філії. Це означає, що дані таких частин реєстрів є складовими частинами реєстру головного підприємства. Окремих особливостей ведення частини такого документа для філій Порядком №7082 не встановлено. Єдине, на що слід звернути увагу, — це службове поле 04 «Платник», де зазначається найменування платника ПДВ і через дріб найменування та номер, установлений для філії. Дані цього документа в частині інших реєстрів головного підприємства є підставою для складання декларації з ПДВ, яку складає та подає головне підприємство за місцем своєї реєстрації.

1 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Міндоходів від 14.01.2014 р. №10.

2 Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом Міндоходів від 25.11.2013 р. №708.

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру