Затверджений постановою КМУ від 17.10.2013 р. №763
Трансфертне ціноутворення
З метою практичної реалізації трансфертного ціноутворення Кабмін затвердив низку нормативних актів. Міністерство доходів та зборів запевняє, що нормативна база розробляється у тісній співпраці з бізнесом. Оскільки методичні рекомендації та реальні практичні алгоритми ще у процесі розроблення головним податковим регулятором, коротко розглянемо основні положення вже затверджених регуляторних актів.
Кабмін постановою від 17.10.2013 р. №763 (див.«ДК» №44/2013) затвердив Порядок розрахунку та застосування ринкового діапазону цін і ринкового діапазону рентабельності для цілей трансфертного ціноутворення.
Для визначення ринкового діапазону цін потрібно використовувати вибірку цін зіставних операцій. Попередньо таку вибірку слід впорядкувати за зростанням. Кожному значенню вибірки, починаючи з мінімального, присвоюється порядковий номер. Якщо вибірка містить два і більше однакових значення, до неї включаються всі такі значення. Не включається до вибірки власне сама ціна контрольованої операції.
Так само як і у випадку з вибіркою для діапазону цін, вибірка показників рентабельності має бути впорядкована за зростанням та сформована на базі зіставних операцій. Показник рентабельності контрольованої операції до вибірки не включається. Кожному значенню такої вибірки, починаючи з мінімального, присвоюється порядковий номер. Незважаючи на можливе дублювання значень (однакові значення показників рентабельності), до вибірки включаються всі значення, навіть ті, що дублюються.
Загальні алгоритми визначення ринкового діапазону цін та рентабельності наведено у таблиці. З метою забезпечення достовірності значень вибірки цін та вибірки показників рентабельності зіставних операцій платники податків та Міндоходів коригуватимуть комерційні та/або фінансові умови та/або результати таких операцій на підставі результатів аналізу їхніх елементів, визначених пп. 39.2.2.4 ПКУ. Як це буде реалізовуватися на практиці, — покаже час.
Таблиця
Алгоритми обчислення діапазонів ринкових цін та рентабельності (мінімального та максимального значення)
Діапазон ринкових цін
|
Окремі застереження
|
|
Мінімальне значення визначається | якщо частка від ділення числа значень вибірки цін на чотири є цілим числом, — як середнє арифметичне значення між значенням, що має у вибірці порядковий номер, рівний такому цілому числу, та значенням, що має наступний порядковий номер у вибірці | Під час використання методу порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу) ринковий діапазон цін застосовується з урахуванням підпунктів 39.3.3.6 — 39.3.3.9 ПКУ. Під час використання методу розподілення прибутку слід враховувати пп. 39.3.7.7 ПКУ |
якщо частка від ділення числа значень вибірки цін на чотири не є цілим числом, — як значення, що має у вибірці порядковий номер, який дорівнює збільшеній на одиницю цілій частині такого числа | ||
Максимальне значення визначається | якщо добуток числа 0,75 і числа значень вибірки цін є цілим числом, — як середнє арифметичне значення між значенням, що має у вибірці порядковий номер, рівний такому цілому числу, та значенням, що має наступний порядковий номер у вибірці | |
якщо добуток числа 0,75 і числа значень вибірки цін не є цілим числом, — як значення, що має у вибірці порядковий номер, який дорівнює збільшеній на одиницю цілій частині такого числа | ||
Ринковий діапазон рентабельності
|
Окремі застереження
|
|
Мінімальне значення визначається | якщо частка від ділення числа значень вибірки показників рентабельності на чотири є цілим числом, — як середнє арифметичне значення між значенням, що має у вибірці порядковий номер, рівний такому цілому числу, та значенням, що має наступний порядковий номер у вибірці | Залежно від методу, за яким визначається ціна контрольованої операції, використовуються відповідні фінансові показники, зазначені у підпункті 39.3.2.5 ПКУ. Під час використання методу ціни перепродажу слід враховувати пп. 39.3.4.3 — 39.3.4.6 ПКУ. Використання методу «витрати плюс» вимагає врахування пп. 39.3.5.3 — 39.3.5.6 ПКУ. А використання методу чистого прибутку орієнтує на врахування пп. 39.3.6.4 — 39.3.6.7 ПКУ. Якщо ж використовується метод розподілення прибутку, слід враховувати пп. 39.3.7.7 ПКУ |
якщо частка від ділення числа значень вибірки показників рентабельності на чотири не є цілим числом, — як значення, що має у вибірці порядковий номер, який дорівнює збільшеній на одиницю цілій частині такого числа | ||
Максимальне значення визначається | якщо добуток числа 0,75 і числа значень вибірки показників рентабельності є цілим числом, — як середнє арифметичне значення між значенням, що має у вибірці порядковий номер, рівний такому цілому числу, та значенням, що має наступний порядковий номер у вибірці | |
якщо добуток числа 0,75 і числа значень вибірки показників рентабельності не є цілим числом, — як значення, що має у вибірці порядковий номер, який дорівнює збільшеній на одиницю цілій частині такого числа |
Методичні рекомендації щодо практичного порядку та особливостей застосування ринкового діапазону цін та ринкового діапазону рентабельності для кожного з методів визначення ціни у контрольованих операціях наразі розробляються у Міндоходів.
Постановою КМУ від 02.10.2013 р. №7491 затверджено відсотковий діапазон цін для деяких товарних позицій згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності для цілей трансфертного ціноутворення. До цього переліку увійшло досить обмежене коло товарів, зокрема зернові культури, жири та олії тваринного або рослинного походження, руди, шлак і зола, а також чорні метали та вироби з них. Для всіх перелічених у цій постанові товарних позицій відсотковий діапазон цін коливається не більш як -5% у разі реалізації товарів до +5% у разі їх придбання. Ключовий фактор — код товару, що придбавається або реалізується, згідно з УКТЗЕД.
1 Див. на нашому сайті www.dtkt.ua у розділі «Довідники».
Для зовнішньоекономічних операцій є свій порядок узгодження цін з метою трансфертного ціноутворення. Постановою КМУ від 17.10.2013 р. №764 затверджено Порядок узгодження цін у контрольованих зовнішньоекономічних операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають двосторонній або багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення (далі — Порядок №764, див. «ДК» №44/2013). Цей документ буде цікавим тільки великим платникам податків.
Попередньо платник податків має право надіслати до Міндоходів (не до територіального відділення) лист зі зверненням про розгляд питання доцільності узгодження цін. Перелік необхідної інформації, що має бути зазначена у цьому листі, наведено у п. 3 коментованого Порядку №764. На розгляд питання доцільності подання заяви про узгодження цін Міндоходів відводиться аж 60 к. д. з дня отримання листа. Якщо ж усе-таки прийнято рішення про погодження цін, платник податків подає до Міндоходів заяву (форма наразі не затверджена), всі документи, перелічені у пп. «а» — «ж» пп. 39.4.8 ПКУ, та документи з п. 5 Порядку №764. За результатами розгляду пакета документів робочою групою визначаються дата і час спільного обговорення питання погодження цін із платником податків та порядок залучення третьої сторони — державного органу, уповноваженого справляти податки і збори у державі, резидентом якої є сторона контрольованої зовнішньоекономічної операції (далі — держорган).
Якщо за підсумками обговорення досягнуто спільної позиції, Міндоходів надсилає державному органу запит щодо участі такого органу у процедурі погодження цін. Незрозуміло, скільки часу відводиться на відповідь держоргану, але загалом рішення щодо поданої платником заяви про узгодження цін приймається протягом 6 місяців з дати її отримання Міндоходів (цей строк може бути подовжено, але не більш ніж на 3 місяці).
У разі потреби сторона контрольованої операції — нерезидент також може безпосередньо звернутися до держоргану. А вже згодом інформацію про розпочату процедуру українська сторона надає Міндоходів разом із копіями відповідних звернень та отриманих відповідей (за наявності) та їх перекладом українською мовою.
Якщо держорган відмовляється брати участь у погодженні ціни або просто не відповідає на запит Міндоходів, приймається рішення про відмову в укладенні договору про узгодження цін.
Зверніть увагу: під час процедури узгодження цін з урахуванням пропозиції платника та результатів проведеного Міндоходів функціонального й економічного аналізу визначається строк, протягом якого застосовується узгоджений порядок визначення цін, але він не може перевищувати трьох календарних років.
I ще один момент, на який потрібно звернути увагу. Узгодження порядку визначення цін не звільняє платника від складення та подання документації про контрольовані зовнішньоекономічні операції для здійснення податкового контролю відповідно до п. 39.4 ПКУ.
Нагадаємо, що неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції та/або обов'язкової документації або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації є підставою для документальної позапланової перевірки (пп. 78.1.15 ПКУ).
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор «Дебету-Кредиту»