• Посилання скопійовано

Що нового

Встановлено правила професійної етики нотаріусів

! Нотаріусам

Мін'юст затвердив Правила професійної етики нотаріусів України. Правила визначають принципи професійної етики нотаріуса, якими він має керуватися у відносинах з державними органами, фізичними та юридичними особами, іншими нотаріусами.

Так, зокрема, нотаріус при виконанні професійних обов'язків не повинен допускати:

— порушення без поважних причин встановленого режиму роботи нотаріальної контори, вимог до приміщення і технічного оснащення нотаріальної контори;

— відсутності на робочому місці у нотаріальній конторі без поважних причин;

— передачі функцій зі вчинення нотаріальних дій працівникам нотаріальної контори;

— здійснення прийому відвідувачів у нетверезому стані, куріння під час прийому без згоди відвідувачів чи інших проявів зневажливого ставлення до осіб, з якими нотаріусові доводиться взаємодіяти у процесі своєї професійної діяльності.

Нотаріус не має права використовувати своє офіційне становище для невиправданого здобування особистої користі або особистої та фінансової користі для своєї сім'ї.

Крім того, нотаріусові забороняється розподіляти отримані ним кошти за вчинені нотаріальні дії між особами, за участю яких або щодо яких нотаріальні дії вчинялися, або будь-якими іншими особами, які не перебувають з нотаріусом у трудових відносинах.

Наказ Мін'юсту від 04.10.2013 р. №2104/5
набере чинності з дня опублікування (станом на 29.10.2013 р. не опублікований)


Критерії для визначення періодичності проведення планових перевірок

! СГД

КМУ затвердив методику розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), а також уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду.

З урахуванням критеріїв всі суб'єкти господарювання мають бути віднесені до одного із трьох ступенів ризику — високого, середнього або незначного.

Критерії розробляються на підставі результатів аналізу якісних та кількісних показників діяльності суб'єктів господарювання з урахуванням:

— масштабів діяльності суб'єктів господарювання;

— строку провадження діяльності суб'єктів господарювання у відповідній сфері;

— сфери діяльності суб'єктів господарювання, виду та обсягу випуску продукції, виконаних робіт, наданих послуг;

— результатів попередніх перевірок;

— інших факторів, що можуть призвести до настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності, та можливого розміру втрат у разі їх настання.

Залежно від ступеня ризику встановлюється періодичність проведення планових заходів державного нагляду.

Рекомендованою періодичністю проведення планових заходів держнагляду є:

— для суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику, — не частіше ніж один раз на рік;

— з середнім ступенем ризику, — не частіше ніж один раз на 3 роки;

— з незначним ступенем ризику, — не частіше ніж один раз на 5 років.

Періодичність проведення планових заходів державного нагляду може змінюватися у разі відсутності суттєвих порушень суб'єктом господарювання вимог законодавства шляхом встановлення відповідного коефіцієнта.

Постанова Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 р. №752 чинна з 24.10.2013 р.


Iдентифікаційні дані про платників можуть надаватись на запити судів

! Платникам податків

Міндоходів роз'яснює, що інформація, яка збирається, використовується та формується органами доходів і зборів у зв'язку з обліком платників податків, вноситься до інформаційних баз даних і використовується з урахуванням обмежень, передбачених для податкової інформації з обмеженим доступом. Згідно з пп. 70.15.2 ПКУ відомості з держреєстру фізосіб — платників податків є інформацією з обмеженим доступом.

Платник податків має право на нерозголошення контролюючим органом відомостей про такого платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю.

Своєю чергою, посадові особи контролюючих органів зобов'язані не допускати розголошення інформації з обмеженим доступом, що одержується, використовується, зберігається під час реалізації функцій, покладених на контролюючі органи.

Крім цього, Міндоходів розробило Порядок, згідно з яким контролюючі органи надають на запити судів загальної юрисдикції інформацію про реєстраційні номери облікових карток платників податків боржників та стягувачів на підставі судових рішень, що набрали законної сили, для внесення цих даних до виконавчого документа, що видається відповідно до вимог процесуального законодавства.

Лист Міндоходів від 11.09.2013 р. №4375/Д/99-99-18-06-05-14


Перелік питань для контролю використання об'єктів права інтелектуальної власності

! СГД

Міністерство освіти і науки затвердило Перелік питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) з використання об'єктів права інтелектуальної власності.

Так, зокрема, під час здійснення планових заходів державного нагляду з використання об'єктів права інтелектуальної власності перевірятиметься наявність:

— виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, а також документів, що посвідчують особу, у посадових осіб;

— статуту (положення);

— договору про оренду приміщення;

— свідоцтва про право власності на приміщення;

— наказу про призначення відповідальної особи за використання комп'ютерної, аудіо-, відеотехніки;

— документів (бухгалтерської документації) щодо нарахування та сплати авторської винагороди (роялті) за використання об'єктів права інтелектуальної власності.

Крім цього, затверджено уніфіковану форму акта перевірки дотримання вимог законодавства у сфері інтелектуальної власності та форму припису.

Наказ Міносвіти від 02.10.2013 р. №1355
набере чинності з дня опублікування (станом на 29.10.2013 р. не опублікований)


Оформлення справ про адмінправопорушення Держприкордонслужбою

! Фізособам

МВС затвердило Iнструкцію з оформлення посадовими особами Державної прикордонної служби України матеріалів справ про адміністративні правопорушення.

Iнструкцією передбачено, що по кожному факту вчинення адмінправопорушення, протидію якому віднесено до компетенції Держприкордонслужби, складається протокол про таке порушення.

Складати протоколи про адмінправопорушення та протоколи про адміністративні затримання мають право всі військовослужбовці та працівники Держприкордонслужби, які безпосередньо виконують завдання з охорони державного кордону України.

Розглянувши справу про адмінправопорушення, уповноважені посадові особи приймають рішення у справі, яке оформлюється постановою про накладення адмінстягнення та постановою про закриття справи про адмінправопорушення.

Штраф, накладений за вчинення адмінправопорушення, вноситься правопорушником в установу банку не пізніше ніж через 15 днів з дня вручення йому постанови про накладення такого стягнення, а в разі оскарження такої постанови або винесення на неї подання прокурора — не пізніше ніж через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги або подання без задоволення.

Наказ МВС від 18.09.2013 р. №898
набере чинності з дня опублікування (станом на 29.10.2013 р. не опублікований)


Обшук або огляд житла особи здійснюються за участю не менше двох понятих

! Фізособам

Міністерство юстиції у процесі розгляду питання щодо застосування норм кримінального процесуального законодавства повідомляє: ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді.

До постановлення ухвали слідчого судді слідчий, прокурор має право увійти до житла чи іншого володіння особи лише у невідкладних випадках, пов'язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину.

Обшук або огляд житла чи іншого володіння особи здійснюються з обов'язковою участю не менше двох понятих незалежно від застосування технічних засобів фіксування відповідної слідчої (розшукової) дії. При цьому понятими не можуть бути потерпілий, родичі підозрюваного, обвинуваченого і потерпілого, працівники правоохоронних органів, а також особи, зацікавлені у результатах кримінального провадження.

Зазначені особи можуть бути допитані під час судового розгляду як свідки проведення відповідної слідчої дії.

Стосовно осіб, які мають право на тимчасовий доступ до речей і документів, Мін'юст зазначає, що в ухвалі слідчого судді, суду про тимчасовий доступ до речей і документів має бути зазначено, серед іншого, прізвище, ім'я та по батькові особи, якій надається право тимчасового доступу до речей і документів (ст. 164 КПК).

Лист Мін'юсту від 15.08.2013 р. №458-0-2-13/11


Міндоходів має намір використовувати «детектор брехні»

! СГД

Міндоходів затвердило Iнструкцію щодо застосування комп'ютерних поліграфів у роботі Міндоходів.

Ця інструкція визначає порядок використання комп'ютерного поліграфа для проведення психофізіологічного інтерв'ю з метою виявлення корупційних та інших правопорушень, супроводу оперативно-службової діяльності, а також поліпшення роботи з персоналом Міндоходів.

Згідно з документом, Міндоходів має намір використовувати поліграф під час оперативно-розшукових дій, перевірки кандидатів у процесі прийняття людини на роботу до міністерства і при проведенні службових розслідувань і перевірок.

Під час проведення заходів сприяння оперативно-розшуковій діяльності поліграф може використовуватися для:

— звужування кола підозрюваних та ймовірно причетних осіб до події, що перевіряється;

— виявлення можливості причетності особи, що опитується, до планування, підготовки або вчинення правопорушення;

— оцінювання правдивості свідчень, наданих особою;

— одержання інформації орієнтувального характеру про підготовку або вчинення правопорушень, щодо напрямів здобуття доказів;

— отримування ймовірної та орієнтувальної інформації про механізм і спосіб здійснення правопорушення;

— визначення оперативно-слідчих версій та проведення першочергових оперативно-розшукових заходів для виявлення, розкриття та припинення правопорушень.

Керівники, інші посадові особи структурних підрозділів Міндоходів, які є ініціаторами дослідження, забезпечують конфіденційність інформації про опитування особи із використанням поліграфа.

Наказ Міндоходів від 02.08.2013 р. №329
набере чинності з дня опублікування (станом на 29.10.2013 р. не опублікований)


Новий порядок віднесення харчових продуктів до категорії «спеціальних»

! СГД

Кабмін затвердив Порядок віднесення харчових продуктів до категорії харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів і дієтичних добавок та їх державної реєстрації.

Порядком передбачено, що державна реєстрація спеціальних харчових продуктів проводиться МОЗ за умови їх віднесення до відповідної категорії спеціальних харчових продуктів на період, що не перевищує строку дії висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи. Висновок видається не менш як на п'ять років із включенням відомостей про такі продукти до Державного реєстру харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок.

Віднесення харчового продукту до категорії спеціальних харчових продуктів здійснюється МОЗ за умови його відповідності обов'язковим параметрам безпечності, а також інформації про властивості харчового продукту, якщо така інформація буде розміщена в маркуванні, про що заявник інформує зазначене Міністерство.

Відповідність харчового продукту інформації про властивості харчового продукту встановлюється на підставі експертного звіту за результатами експертних досліджень, виданого підприємствами, установами та організаціями, що уповноважені МОЗ на проведення таких робіт.

Експертні дослідження проводяться експертною установою на підставі договору, укладеного між такою установою та заявником, і не можуть перевищувати 90 днів.

Постанова КМУ від 07.08.2013 р. №767 набере чинності з 01.11.2014 р.


Скасовано лист щодо подання довідки про відсутність майна за межами України

! СГД

У зв'язку зі змінами в законодавстві відкликано спільний лист НБУ та Міндоходів від 09.01.98 р. №13-226/53-188, 206/10/22-0117, 11/3-247 «Щодо подання Декларації про валютні цінності та майно».

У листі йшлося про те, що комерційні банки, державні податкові адміністрації та регіональні відділення НБУ приймають декларації у суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності лише за наявності у них валютних цінностей та майна, які належать резиденту України і перебувають за її межами, у порядку, передбаченому наказом Міністерства фінансів України від 25.12.95 р. №207.

Зокрема, йшлося про реєстрацію органами ДПС виданих суб'єктами господарювання довідок про відсутність у них за межами України валютних цінностей та майна. Відкликаним листом було установлено форми зазначеної довідки і журналу їх обліку та передбачено, що після реєстрації органами державної податкової служби зазначені довідки є підставою для прийняття до митного оформлення експортно-імпортних вантажів, проведення банківських операцій з валютними цінностями або здійснення інших видів зовнішньо-економічної діяльності.

Лист НБУ та Міндоходів від 28.10.2013 р. №22-394/7/99-99-22-03-01-17, №28-311/19777


Порядок видачі картки водія

! Автоперевізникам

Мінінфраструктури повідомило, що замовником та отримувачем картки водія може бути лише сам водій, який зобов'язується не передавати картку іншим особам, що підтверджує власним підписом у заяві на отримання картки.

Оплата за виготовлення картки повинна надійти від замовника картки, якого зазначено у відповідному платіжному документі. Платіж, здійснений від іншої фізичної чи юридичної особи, що не є замовником, не може бути використаний для виготовлення картки, оскільки це суперечить вимогам ЦКУ, крім випадків оформлення нотаріального доручення на здійснення такої оплати.

Строк видачі картки не повинен перевищувати 20 робочих днів після оплати. Водія сповіщають про готовність картки телефоном, а в разі відсутності зв'язку повідомлення про готовність картки надсилають на адресу електронної пошти. Готову картку водію надсилають Укрпоштою поштовим листом за адресою, наведеною у заяві, або видають особисто. Можливий варіант видачі картки не її власнику, а іншій особі за наявності у неї нотаріального доручення власника на отримання його картки.

Лист Мінінфраструктури від 10.09.2013 р. №1.02-07-3442

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру