Лист Міністерства доходів і зборів України від 20.05.2013 р. №2886/6/99-99-19-03-02-15
Якщо основні засоби безоплатно отримані за рішенням центральних органів виконавчої влади (відповідно до Закону №31661) або за рішеннями місцевих органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування (відповідно до Закону №2802), вартість таких ОЗ не відноситься до складу доходу платника податку на прибуток згідно з пп. 136.1.16 ПКУ.
Але для застосування зазначеного підпункту мають виконуватися певні умови. Зокрема, має бути дотримано Порядку безоплатної передачі ОЗ3 та Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності (далі — Положення4). Зверніть увагу, зазначені нормативні документи встановлюють порядок безоплатної передачі ОЗ зі сфери центральних та місцевих органів виконавчої влади, органи місцевого самоврядування у документах не згадуються.
Важливо, що Положенням визначено, які об'єкти державної власності можуть бути об'єктами безоплатної передачі (п. 2 Положення) та за рішенням яких органів здійснюється така передача (п. 4 Положення).
Слід звернути увагу на те, що передача ОЗ згідно з названим Положенням оформляється не звичайним актом форми №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів», а спеціально передбаченим у Положенні документом. Це акт приймання-передачі5, який складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об'єктом передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (п. 10 Положення).
1 Закон України від 17.03.2011 р. №3166-VI «Про центральні органи виконавчої влади».
2 Закон України від 21.05.97 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
3 Затверджений Постановою КМУ від 23.02.2011 р. №145 «Деякі питання безоплатної передачі основних засобів».
4 Затверджене Постановою КМУ від 21.09.98 р. №1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності».
5 Форма акта є додатком до Порядку №1482.
Безоплатне отримання ОЗ за виконання зазначених вище умов, з урахуванням пп. 146.17.2 ПКУ, прирівнюється до операції придбання, а отже, така операція не є операцією з безоплатного отримання ОЗ. Як наслідок, згідно із п. 144.1 ПКУ, отримувач має право на амортизацію з правом визнання витрат у сумі нарахованої амортизації на об'єкт ОЗ. Однак на вимогу п. 137.17 ПКУ у момент нарахування амортизації на відповідні активи ОЗ з метою оподаткування також визнаються доходи. А це означає, що розмір витрат у сумі амортизації одночасно має дорівнювати сумі визнаного доходу.
Потрібно звернути особливу увагу на визначення доходів або витрат у разі повернення на безоплатній основі вищезгаданих об'єктів ОЗ. У коментованому листі повідомляється: «у разі повернення на безоплатній основі вищевказаних об'єктів зазначена операція прирівнюється до продажу». Це відповідає і пп. 14.1.202 ПКУ, який відносить операцію з безоплатного надання товарів до їх продажу. А отже, така операція може відображатися в податковому обліку згідно з вимогами пунктів 146.13 — 146.14 ПКУ. Дохід від продажу або іншого відчуження визначається згідно з договором про продаж або інше відчуження, але не нижче ЗЦ, виходячи з норм пп. 14.1.17 ПКУ. Якщо такий дохід перевищуватиме балансову вартість об'єкта ОЗ, то сума різниці має бути включена до складу оподатковуваного доходу, а якщо балансова вартість об'єкта ОЗ перевищуватиме дохід від такого продажу, то сума різниці включається до витрат платника податку у звітному податковому періоді, в якому відбувся такий продаж. Варто зауважити, що для визнання витрат є певний ризик.
Приклад Платник податку на прибуток і платник ПДВ за рішенням органу, що уповноважений управляти державним майном, безоплатно отримує адміністративну будівлю в користування. Відповідно до акта приймання-передачі вартість будівлі становить 160000 грн. У зв'язку з реконструкцією будівлі понесено витрати в розмірі 3000 грн без ПДВ, які віднесено до первісної вартості ОЗ. Через 5 років за рішенням зазначеного органу будівля на безоплатній основі повертається на баланс юрособи, що знаходиться у державній власності. Сума нарахованої амортизації за період користування становить умовно: (163000 : 240 міс.) х 60 міс. = 40750 грн, де 240 місяців — строк корисного використання будівлі, встановлений підприємством. Амортизаційні нарахування відносились до витрат платника з одночасним визнанням доходу.
На дату повернення вартість будівлі становить 115000 грн, що підтверджено експертною оцінкою. Балансова вартість становить 163000 - 40750 = 122250 грн. Бухгалтерський та податковий облік див. у таблиці.
Таблиця
Облік безоплатно отриманих ОЗ за рішенням органів виконавчої влади
№ з/п
|
Зміст господарської операції
|
Бухгалтерський облік
|
Сума, грн
|
Податковий облік
|
||
Д-т
|
К-т
|
Доходи
|
Витрати
|
|||
1.
|
Безоплатно отримано будівлю в користування |
103
|
424
|
160000
|
—*
|
—
|
2.
|
Понесено витрати на реконструкцію |
152
|
631
|
3000
|
—
|
—
|
3.
|
Збільшення первісної вартості будівлі |
103
|
152
|
3000
|
—
|
—
|
4.
|
Нараховано амортизацію |
92
|
131
|
40750
|
—
|
40750
|
5.
|
У сумі, пропорційній до нарахованої амортизації отриманої безоплатно будівлі, визнано дохід |
424
|
745
|
40750
|
40000**
|
—
|
6.
|
Списано нараховану амортизацію (знос) при поверненні будівлі |
131
|
103
|
40750
|
—
|
—
|
7.
|
Списано залишкову вартість будівлі |
977
|
103
|
122250
|
—
|
—
|
* Згідно з пп. 136.1.16 ПКУ. ** Згідно з п. 137.17 ПКУ. На наш погляд, доходи визнаються без врахування суми реконструкції. |
Під час повернення-передачі ОЗ з балансу юрособи — платника ПДВ будь-якої форми власності на баланс іншої юрособи, яка перебуває в державній або комунальній власності, така операція звільнена від оподаткування ПДВ (відповідно до пп. 197.1.16 ПКУ). Коментованим листом Міндоходів уточнює, що застосування пп. 197.1.16 ПКУ можливе, лише якщо операція з передачі відповідає одночасно таким чотирьом умовам:
1) здійснюється на безоплатній основі;
2) її сторонами є платники ПДВ або юридичні особи;
3) передача відбувається виключно у державну чи комунальну власність;
4) її підставою є прийняте рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»