• Посилання скопійовано

Коментар

Лист Міністерства доходів і зборів України від 30.04.2013 р. №1985/6/99-99-10-04-02-15/1436

Якщо за наслідками перевірок платників податків податковими органами було виявлено порушення, за яким нараховано/донараховано податкове зобов'язання та штраф(пеня), надсилається податкове повідомлення-рішення (залежно від виду порушення — форми рішень наведені у п. 2.2 Порядку направлення органами ДПС податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Мінфіну від 28.11.2012 р. №1236).

Водночас пп. 17.1.7 ПКУ встановлює право платника податку на оскарження прийнятого податківцями рішення (тут ми говоримо про податкове повідомлення-рішення, прийняте за результатами перевірки). Порядок такого адміністративного оскарження наведено у ст. 56 ПКУ. Він передбачає, що платник податків може оскаржити рішення податківців в адміністративному порядку протягом 10 календарних днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення (п. 56.2 ПКУ). Контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під підпис (п. 56.8 ПКУ).

Але після отримання скарги податковий орган, який розглядає скаргу, має право прийняти рішення про продовження розгляду скарги. Таке рішення про продовження строку розгляду скарги надсилається платнику протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання податковим органом скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надається йому під підпис. Загальний строк продовження розгляду скарги не перевищує 60 календарних днів (п. 56.9 ПКУ).

Унаслідок оскарження податковий орган (на сьогодні це за першою ланкою — головні управління Міндоходів Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі, областях, округах та за другою ланкою — безпосередньо до Міндоходів) може:

1) скасувати оскаржуване податкове повідомлення-рішення;

2) збільшити чи зменшити суму грошового зобов'язання, визначеного в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні;

3) залишити в силі оскаржуване податкове повідомлення-рішення.

Причому у першому випадку надіслане платнику податків податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним податковим органом, який його прийняв. Датою відкликання є дата прийняття контролюючим органом рішення про скасування такого податкового повідомлення-рішення (п. 60.3 ПКУ).

Міндоходів пропонує своє бачення розрахунків дати такого відкликання.

Приклад 1 Унаслідок розгляду первинної скарги головне управління Міндоходів області приймає рішення про продовження розгляду скарги на 60 днів — до, скажімо, 20.06.2013 р.

Міндоходів у коментованому листі вказує на те, що податкове повідомлення-рішення визнається відкликаним у разі прийняття контролюючим органом рішення, яким задовольняється скарга на користь платника податків.

Тож, за умовами прикладу, якщо скарга платника податків задовольняється, податкове повідомлення-рішення вважатиметься відкликаним не 20.06.2013 р., а датою, яка буде зазначена на рішенні про результати розгляду первинної скарги, — наприклад, 18.06.2013 р. При цьому дата отримання такого рішення не впливає на сам факт відкликання податкового повідомлення-рішення, яке може бути отримане, припустімо, 26.06.2013 р.

Ситуація буде аналогічною, у разі якщо:

1) унаслідок поданої первинної скарги рішення про задоволення скарги на користь платника податків буде прийнято без продовження строку розгляду скарги головним управлінням Міндоходів області;

2) унаслідок розгляду повторної скарги платника податків уже на рішення головного управління Міндоходів області рішення про задоволення скарги на користь платника податків прийматиметься Міндоходів (з продовженням строку розгляду повторної скарги чи без такого).

Розглядаючи питання відкликання податкового повідомлення-рішення, не можна обійти увагою ще один цікавий момент. Річ у тім, що у разі адміністративного оскарження податкового повідомлення-рішення до вищого органу скарга платника податків вважається задоволеною і з інших підстав, ніж рішення податкового органу, надіслане платнику податків, про скасування податкового повідомлення-рішення (повне або часткове задоволення первинної чи повторної скарги). До таких підстав слід віднести випадки, коли:

1) рішення про результати розгляду первинної чи повторної скарги не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом 60 календарних днів (максимального строку продовження розгляду скарги);

2) керівником контролюючого органу (або його заступником) приймається рішення про продовження строків розгляду первинної чи повторної скарги, проте воно не надсилається платнику податків до закінчення 20-го календарного дня, наступного за днем отримання податковим органом скарги.

Як зазначає Міндоходів у коментованому листі, у разі задоволення скарги платника податків із вищезазначених підстав податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним з дня, наступного за останнім днем згаданих строків.

Приклад 2 Платник податків направив головному управлінню Міндоходів області первинну скаргу на податкове повідомлення-рішення 11.06.2013 р. З огляду на дату отримання, зазначену у повідомленні про вручення поштової кореспонденції, головне управління Міндоходів отримало первинну скаргу 14.06.2013 р.

Виходячи з роз'яснення Міндоходів у коментованому листі податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним:

1) 05.07.2013 р., якщо до 04.07.2013 р. включно платнику податків не надсилається рішення про продовження строку розгляду первинної скарги або рішення про результати розгляду первинної скарги, яким скарга буде задоволена або в її задоволенні буде відмовлено.

2) 07.08.2013 р., якщо платник податків отримав рішення про продовження строку розгляду первинної скарги вчасно (дата поштового відправлення на повідомленні про вручення має бути до 04.07.2013 р. включно) з продовженням строку її розгляду до 06.08.2013 р. Проте до 06.08.2013 р. включно головним управлінням Міндоходів області не надіслано рішення про результати розгляду первинної скарги з врахуванням строку продовження її розгляду.

Аналогічною буде ситуація і з повторної скаргою, яка направлятиметься в Міндоходів з прийняттям рішення про продовження строку розгляду повторної скарги чи без такого.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру