• Посилання скопійовано

Зустрічна звірка без отриманих на запит документів не проводиться

Постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.10.2012 р. у справі №2а-4680/12/2070

ПОЗИЦІЯ ДПI. За результатами звірки складено довідку, якою податковий орган робить висновок про відсутність підтвердження реальності здійснених госпоперацій.

ПОЗИЦІЯ ПП. Висновки зроблено без зіставлення бухгалтерських та інших документів, тобто без фактичного проведення зустрічної звірки. Дії ДПI неправомірні.

РІШЕННЯ СУДУ. Згідно з пунктом 73.5 ПКУ, органи ДПС мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічна звірка може бути проведена органом ДПС (ініціатором) самостійно у разі, коли СГД перебуває на обліку в тому самому органі ДПС, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту. Орган ДПС (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження.

У разі отримання від госпсуб'єкта інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту) орган ДПС проводить зустрічну звірку.

Як свідчать матеріали справи, ДПI не надано до суду запитів інших податкових органів на проведення зустрічної звірки ПП. Крім того, довідка зустрічної звірки не містить посилань на одержання відповідачем запиту від ДПI, на податковому обліку у яких перебуває контрагент.

Згідно з п. 5 абз. 3 п. 73.3 ПКУ, проведення зустрічної звірки платника податків є однією з підстав для направлення письмового запиту про подання інформації.

Системно проаналізувавши положення ПКУ, колегія суддів дійшла висновку, що такий випадок визначений п. 73.3 Кодексу. Запит податкового органу в обов'язковому порядку повинен містити викладення визначених ПКУ підстав отримання інформації, зокрема, зазначення фактів порушення платником податків законодавства.

Таким чином, згідно із зазначеною правовою нормою, підставою для проведення зустрічної звірки платника податків є встановлення під час проведення перевірки іншого платника податків сумнівів стосовно факту здійснення операцій між цими суб'єктами господарювання або ж розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, а відповідач не надав доказів на підтвердження цих обставин.

Колегія суддів дійшла висновку, що оскільки під час розгляду справи встановлено порушення відповідачем процедури та порядку проведення зустрічних звірок та оформлення їх результатів, то дії ДПI щодо її проведення, результати якої оформлені довідкою, є незаконними.

ВІД РЕДАКЦІЇ. Досить цікаві висновки зроблені у наведеному рішенні суду. Так, з метою проведення зустрічної звірки податковий орган має не лише надіслати запит про надання інформації, а й лише за наявності отриманих документів скласти довідку про результати її здійснення.

Причому така довідка має містити як документи, отримані від платника податків за запитом, так і інформацію про отримані документи на запити інших податкових органів, які надіслані контрагентам. До того ж лише запити, які містять підстави для їх надання (наприклад, факти порушень іншими платниками податків), тобто складені з дотриманням вимог ПКУ, зобов'язують платника податків надати відповідь, а отримані документи надають право податковому органу на проведення зустрічної звірки.

Підготувала Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру