• Посилання скопійовано

Списання пошкодженого товару

Під час транспортування пошкодилася тара (тріснув пакет), своєчасно це виявлено не було, а виявлено під час інвентаризації. Винні особи не встановлені, і було прийнято рішення про списання товару. Як правильно списати зіпсований товар, які документи треба оформляти?

Оскільки факт зіпсуття встановлений під час інвентаризації, то, звичайно, підприємством оформляється Відомість результатів інвентаризації (додаток 3 до Iнструкції №691), в якій мали би бути заповненими, зокрема, і графи 5 та/або 7 та/або 9. У разі зіпсуття товару так, що такий товар непридатний для подальшої реалізації, підприємство зобов'язане списати його з балансу як запас, що не відповідає поняттю «актив»2. Факт списання має бути підтверджений актом, який складається комісією (може бути та сама комісія, яка проводила інвентаризацію) та затверджується керівником підприємства.

Якоїсь затвердженої форми акта на списання немає, тому це може бути документ, розроблений на підприємстві, але з дотриманням усіх вимог до оформлення первинних документів, передбачених ст. 9 Закону про бухгалтерський облік3 та п. 2.4 Положення №884. Якщо щодо товару, який зазнав пошкодження (зіпсувався), є затверджені норми природного убутку, то в межах таких норм можна списати з відображенням в бухгалтерському обліку на витрати звітного періоду (п. 27 П(С)БО 9) і віднести такі суми на податкові витрати відповідно до пп. «и» пп. 138.8.5 та п. 140.3 ПКУ як загальновиробничі витрати (рядок 05.1 декларації з прибутку) або інші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати (рядок 06.4 IВ з детальним розшифруванням у рядку 06.4.39 додатка IВ). Решта списання (вище від норм природного убутку) проводиться тільки в бухгалтерському обліку на витрати звітного періоду (п. 27 П(С)БО 9), причому податкових витрат не буде. Якщо ж таких норм природного убутку для цього товару немає (не затверджено), то тоді списанню підлягає весь зіпсований товар повністю лише в бухгалтерському обліку на витрати звітного періоду без відображення таких витрат у податковому обліку.

1 Iнструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну від 11.08.94 р. №69.

2 Активи — ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до надходження економічних вигод у майбутньому (п. 4 П(С)БО 2 «Баланс»).

3 Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

4 Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.

А тепер щодо сум ПДВ, який було сплачено постачальнику при купівлі такого товару. Такі суми на законних підставах були свого часу віднесені до податкового кредиту (використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності та за наявності податкової накладної). У зв'язку зі списанням зіпсутих товарів у межах затверджених норм природного убутку нараховувати собі ПЗ з ПДВ на суму списання не треба, адже товар весь використаний у господарській діяльності і в оподатковуваних операціях.

А от при списанні понад норми або в разі, коли норми природного убутку не встановлені, маємо справу з використанням товару не в господарській діяльності. А тому відповідно до пп. «г» п. 198.5 ПКУ на платника податку покладається обов'язок нарахувати собі ПЗ з ПДВ, причому базу оподаткування ПДВ треба визначити для товарів виходячи з вартості їх придбання відповідно до п. 189.1 ПКУ, якщо маємо справу з товарами, придбаними у вітчизняного постачальника, адже ми можемо купувати й імпортні товари у резидентів України, і правила для них будуть такі самі, як і для вітчизняних товарів. У разі ж списання імпортного товару, імпортованого самим платником — див. «ДК» №47/2012. У бухгалтерському обліку втрати від псування матеріальних цінностей відображаються на субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей», причому як у межах норм природного убутку, так і понад норми. Якщо підприємство користується для узагальнення інформації про витрати рахунками класу 8 «Витрати за елементами», то тоді для списання зіпсутого ТМЦ використовується рахунок 84.

Приклад Оприбутковано в I кв. 2012 р. товар на суму 12000 грн, у т. ч. ПДВ 2000 грн, який було віднесено до податкового кредиту. У листопаді 2012 р. при проведенні інвентаризації виявлено, що на суму 3000 грн без ПДВ через пошкодження тари товар є зіпсований і не підлягає подальшій реалізації. Винні особи не встановлені. Прийнято рішення про списання товару з балансу. Законодавчо встановлені норми списання товару в межах природного убутку не передбачені.

Таблиця

Операції списання пошкодженого товару в бухгалтерському та податковому обліку

№ з/п
Назва операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Оприбутковано товар
281
631
10000,00
2.
Суму ПДВ віднесено до ПК
641
631
2000,00
3.
Проведено списання зіпсутого товару, акт на списання
84 (947)
281
3000,00
4.
Нараховано ПЗ з ПДВ, база з вартості придбання зіпсутого товару за мінусом витрат згідно з нормами природного убутку
84 (947)
641/ПДВ
600,00
5.
Визначається фінансовий результат
791
84 (947)
3600,00

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру