Лист Мінфіну від 08.08.2012 р. №31-08410-07-10/19584
Строк корисного використання ОЗ слід фіксувати в наказі (розпорядчому акті). Типові форми первинних документів з обліку основних засобів не містять окремих граф для відображення строків їхнього корисного використання (експлуатації). Тож працівники Мінфіну зазначають, що такі строки мають бути встановлені в розпорядчому акті по підприємству (наказі або розпорядженні). Підставою для такого твердження став п. 23 П(С)БО 7 «Основні засоби». Адже недавно, а саме 16 липня 2012 року, до згаданого пункту П(С)БО 7 було внесено зміни Наказом №6581, і тепер у ньому прописано, що «нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс)...».
До згаданої дати жодних вимог фіксувати термін корисного використання (експлуатації) ОЗ у розпорядчому акті по підприємству не було. Щоправда, тут варто згадати, що в п. 5 Методичних рекомендацій2 визначено: строк корисного використання (експлуатації) об'єкта ОЗ слід зазначати в первинному документі. Тож на практиці бухгалтери строк корисного використання (експлуатації) ОЗ інколи зазначали в типових формах №ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів» (у розділі «Коротка характеристика об'єкта) або ж ОЗ-6 «Iнвентарна картка обліку основних засобів»3 (у розділі «Коротка індивідуальна характеристика об'єкта»).
А от виходячи з нововведень в п. 23 П(С)БО 7 та коментованого листа з 16.07.2012 р. у разі визнання об'єкта активом (зарахування його на баланс) термін корисного використання (експлуатації) ОЗ обов'язково треба фіксувати в розпорядчому акті по підприємству (наказі, розпорядженні). Тепер для бухобліку на кожен або на декілька нововведених об'єктів ОЗ слід видавати наказ і прописувати в ньому строк корисного використання ОЗ.
У податковому обліку ситуація трохи інша. Підпункт 145.1.2 ПКУ вже давно вимагає, щоб строк корисного використання (експлуатації) ОЗ встановлювався наказом по підприємству при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс). Отже, відтепер в одному наказі ви пропишете строк корисного використання (експлуатації) ОЗ — як для бухгалтерського, так і для податкового обліку.
Облік витрат на матеріальне заохочення працівників. До п. 1.2 р. IV Положення №12134 Наказом №658 також було внесено зміни. Тож з 16.07.2012 р. (дати внесення змін) підприємства державного та комунального сектора матеріальне заохочення (винагороду, допомогу, премію), яке виплачують за рахунок прибутку попереднього звітного кварталу (року) відповідно до фінансового плану, повинні показувати лише напряму за рахунок прибутку (проведення Д-т 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді» — К-т 66 «Розрахунки за виплатами працівникам»).
1 Наказ Мінфіну України від 31.05.2012 р. №658 опубліковано в «Офіційному віснику України» №51/2012 від 16.07.2012 р.
2 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну України від 30.09.2003 р. №561.
3 Форми затверджено наказом Мінстату України від 29.12.95 р. №352.
4 Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності, затверджене наказом Мінфіну України від 19.12.2006 р. №1213.
У коментованому листі спеціалісти Мінфіну також звернули увагу, що порядок виплат (у т. ч. їхній вичерпний склад) працівникам, які здійснюються за рахунок прибутку, має бути докладно описаний в розпорядчому документі підприємства. Поміж тим вони не встановили, в якому саме документі це слід прописати. На нашу думку, таку інформацію можна навести, наприклад, у Положенні про матеріальне заохочення працівників, Положенні про преміювання працівників чи в іншому документі. А от усі інші виплати, які виплачують працівникам не за рахунок прибутку підприємства державного та комунального секторів економіки, у бухобліку одразу повинні списувати до витрат за звичною схемою (Д-т 23, 91, 92, 93, 94 — К-т 66).
Згідно зі ст. 57 Господарського кодексу України, статут суб'єкта господарювання повинен містити відомості про порядок розподілу прибутків і збитків. Крім того, відповідно до ст. 29 Закону №280/97-ВР1, до відання виконавчих органів сільських (селищних, міських рад) належать встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад. Тож виходить, для того щоб підприємства державного та комунального сектора виплачували матеріальне заохочення (винагороду, допомогу, премію) за рахунок прибутку попереднього звітного кварталу (року), треба, щоб це їм було дозволено статутними документами або ж місцевим виконкомом. А вже після цього порядок виплат (у т. ч. їх вичерпний склад) працівникам, які здійснюються за рахунок прибутку, має бути докладно описаний в розпорядчому документі самого підприємства.
1 Закон України від 21.05.97 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».
Василь БРЮХОВИЦЬКИЙ, «Дебет-Кредит»