• Посилання скопійовано

Коментар

Лист ДПСУ від 09.04.2012 р. №10241/7/17-1117

Деклараційна компанія за 2011 рік була важкою для державних службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування, осіб, які претендують на зайняття посад державного службовця або в органах місцевого самоврядування, суддів, кандидатів на обрання суддею, народних депутатів України, кандидатів на пост Президента України, кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, міських рад та на посаду сільського, селищного, міського голови (далі — держслужбовці). Адже їм довелося подавати одразу дві і достатньо докладні декларації про своє майнове становище та доходи за наслідками попереднього, 2011 року. Першу — за формою, затвердженою додатком до Закону №32061, до 1 квітня 2012 року (п. 1 ст. 12 Закону №3206). Другу — за формою, затвердженою Наказом №13952, до 1 травня 2012 року (пп. 49.18.4 ПКУ).

1 Закон України від 07.04.2011 р. №3206-VI «Про засади запобігання і протидії корупції».

2 Наказ Мінфіну від 07.11.2011 р. №1395.

Унаслідок такого подання держслужбовці на власному прикладі зрозуміли, що таке податкове законодавство в Україні. Адже:

1) названі форми декларації були зовсім нові, і держслужбовці не мали ще практики подання декларацій саме за такими формами. Чи треба ці декларації заповнювати повністю, чи обов'язковими є тільки певні рядки та додатки? Звертатися за порадами щодо їх заповнення, як це часто в нас буває, виявилося, нема до кого;

2) подаючи ці декларації вперше, багато з декларантів плуталися в тому, куди саме і коли треба подавати ці декларації: до ДПС? за місцем роботи? за місцем держслужби?

3) багатьох держслужбовців відверто вражали і обсяги затверджених форм декларації, і обсяг відомостей про себе, які треба було задекларувати.

Тому цілком зрозуміло, що держслужбовцям не сподобалося таке декларування, і депутати та інші творці нормативних актів розпочали бурхливу діяльність щодо зменшення власних зусиль під час протидії корупції.

Першою ластівкою став Наказ №84, який вніс зміни до Наказу №1395. Основною ідеєю цих змін було удосконалення форми, за якою держслужбовці мають декларувати доходи, та одночасне скорочення обсягів самої декларації. Зауважимо, що ці зміни були внесені буквально через півтора місяця після набрання чинності і самою абсолютно новою формою декларації.

Щодо подвійного декларування доходів держслужбовцям було обіцяно, що до кінця 2012 року буде створено єдину форму декларації, яка подаватиметься ними як за місцем роботи, так і до ДПС. I на цьому справа мала б закінчитися, але тільки пройшла деклараційна компанія, маємо нові зміни — як заплановані, так і ті, які ось-ось наберуть чинності.

Спочатку про поточну ситуацію, тобто про те, що наведено в коментованому листі. Оскільки держслужбовці повинні надавати декларацію до ДПС, то логічною є необхідність отримання довідки про подання такої декларації. Але, зіткнувшись із відмовами ДПС на місцях (мовляв, додаток 7 не є поданою декларацією, хоч і приймається від держслужбовців окремо від декларації), держслужбовці почали подавати численні скарги на такі дії податківців. Результатом став коментований лист ДПСУ, яким податківцям і платникам податків нагадали, що надання довідки про подану декларацію прямо передбачене п. 179.12 ПКУ. А отже, якщо держслужбовець подав декларацію (навіть якщо тільки у формі додатка 7 до декларації), податківці зобов'язані надати за його зверненням відповідну довідку.

Але держслужбовці на цьому не зупинилися. Так, група депутатів ВРУ надіслала конституційне подання до КСУ щодо деяких норм Закону №3206. Зокрема, йшлося про таке: в декларації за наслідками 2011 року держслужбовці мають наводити витрати, які були ними здійснені з 01.01.2012 р. (дати набрання чинності ст. 12 Закону №3206) — це прямо передбачено п. 2 розділу VIII Закону №3206. Логіки в цьому немає жодної, з чим КСУ і погодився (див. рішення КСУ від 13.03.2012 р. у справі №1-14/2012), а отже, виходить, що жодні понесені витрати минулого 2011 року в декларації держслужбовці не повинні були зазначати.

Що ж стосується наступної деклараційної компанії за 2012 рік, то до неї депутати готуються вже зараз. 28.04.2012 р. набрав чинності Закон №46611, яким внесено зміни до ПКУ, одна з яких стосується саме обов'язкового декларування держслужбовцями свого майнового становища та доходів. Було внесено зміни до ст. 179 ПКУ, а суть їх така: держслужбовці не подаватимуть наступного року додаток 7 до ДПС (і є велика вірогідність, що цей додаток просто зникне з податкової декларації). Усі дані про їхнє майнове становище та доходи за минулі роки подаватимуться та зберігатимуться тільки за їхнім місцем роботи (служби).

1 Закон України від 24.04.2012 р. №4661-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо впорядкування податкового декларування».

А річну декларацію про майнове становище та доходи держслужбовці подаватимуть як пересічні фізособи тільки у випадках, прямо встановлених розділом IV ПКУ: або в разі отримання доходів, які обов'язково слід задекларувати, або для використання права на податкову знижку тощо (п. 179.11 ПКУ).

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру